עליית האיסלאם הקיצוני בסיני: "אם כל הבעיות"
אזרחי ישראלים מכירים היטב את האזהרות מפני ביקור בחצי האי המצרי, אך גם בסיני יש החוששים מהתחזקות האיסלאמיסטים, שפוגעים במוסלמים מתונים מהם. בעיירות שאותן נטשה המשטרה צומחת "האמירות האיסלאמית של סיני"
50 הגברים הצעירים שחסמו את הגישה לבסיס בינלאומי קטן בסיני לא הסכימו להגיד מיהם. הם לבשו מדים, נשאו קלצ'ניקובים, ופניהם עוטרו בזקנים ארוכים שהעידו עליהם שהם מוסלמים אדוקים, שלאחרונה מחזקים את כוחם בחצי האי. בשקט, בעוד העולם נושא עיניו לנעשה בקהיר וביתר בירות ערב, הם יוצרים בסיס למיליטנטיות אנטי-מערבית בצומת הדרכים האסטרטגי הזה.
כותרות אחרונות מחצי האי סיני:
- מחדדים אזהרות מסע לפסח: "זה לא כסת"ח"
בסוף שבר אחד מהם את הדממה ואמר לכתב מה מטרת הפעולה: שחרור חמישה מחבריהם שנכלאו בעוון הפיגועים בשארם א-שייח', טאבה ודהב, בשנים 2004-2006, שגבו את חייהם של 125 בני אדם.
"אנחנו מוכנים למות מתחת לטנקים בשביל זה", הצהיר.
בסופו של דבר לא נורתה אף ירייה. לאחר מצור שנמשך שמונה ימים נענתה הממשלה לתביעותיהם. קשה היה לדמיין תסריט שכזה לפני הדחת הנשיא חוסני מובארק. בעיירות שבהן עמדו פעם תחנות המשטרה של עידן מובארק מבססים כעת האיסלאמיסטים את סמכותם ומטיפים לאיסלאם קיצוני.
חלקם שואבים השראה מאל-קאעידה, אך מומחים טוענים שהארגון עדיין לא פועל ישירות בחצי האי. אך ככל שהזמן עובר והשלטון המרכזי לא מתייצב, השפעתו באזור עלולה לגבור. "האיום הזה הוא בעל פוטנציאל אמיתי לגדול", אמר הנרי וילקינסון, ראש מחלקת מודיעין וניתוח בחברת ייעוץ העוסקת בסיכונים. לדבריו, "אל-קאעידה רואה פוטנציאל גדול בסיני".
מצרים משלמת מחיר כלכלי בגין אובדן החוק בחצי האי – צינור הגז לישראל פוצץ 13 פעמים בשנה החולפת. גם הפגיעה באתרי התיירות עלולה לפגוע קשות בכלכלה.
"אמירות איסלאמית בסיני"
עד כה השפעת האיסלאמיסטים הוגבלה בעיקר לעיירות העניות בצפון. אחת הקבוצות היא "אל-תווהיד ואל-ג'יהאד", שמו של ארגון המזוהה עם אל-קאעידה בעיראק. הם העומדים מאחורי הפיגועים ב-2004-2005.
קבוצה נוספת היא "תכפיר ואל-היג'רה", ששמה נשמע לראשונה בשנות ה-60. על פי חבריה, גם מוסלמים נחשבים כופרים אם הם לא חולקים את אמונותיה. "לפעמים אלימות היא הדרך להשיג את מטרותיך", אמר צעיר שהצטרף לקבוצה לפני שנה.
לבוש בג'ינס וז'קט שחור, סיפר המגויס הטרי כיצד חבריו לארגון כפו על הוריהם להיפרד לאחר שהכריזו שהאב כופר. הוא התקשה להסביר את מטרותיו המדויקות, ודיבר על שחרור ירושלים והקמת "אמירות איסלאמית" בסיני.
בעיירה שייח' זווייד, כמה קילומטרים מגבול עזה, הרעיון נראה ממשי יותר. בתחנת המשטרה המשופצת אך הנטושה מכריז הגרפיטי על הקמת מדינה עצמאית בסיני. "המשטרה עזבה ולעולם לא שבה", אמר פעיל פוליטי ליברלי בעיירה, המורכבת מבקתות בוץ.
"ההחלטה היא בידי אללה בלבד", מודיע שלט שנתלה מחוץ לבית משפט. "אנשים צריכים לפתור את הסכסוכים והם מצאו תשובה בבתי המשפט הדתיים", אמר איש דת סלפי, המתפקד כשופט בעיירה.
הריסות אתר קדוש סופי מקומי מעידות על פעילות הקיצונים, שפוצצו לפני פחות משנה את האתר לזכר מי שנחשב לאחד המוסלמים הראשונים במצרים. על הערימה מתנוסס דגל לבן שהניפו הסופים, הנחשבים לכופרים בעיני האיסלאמיסטים הקיצונים.
דרום סיני שונה מהצפון. בדרום שומרים בדואים רבים על סגנון חיים נוודי, בניגוד לעיור בצפון. אך גם הם חשים ניכור מהמדינה וגם הם מתמרדים, אך מעשיהם לא לובשים את האופי האיסלאמי של הצפון. "אנחנו לא מרגישים כמו אזרחים מצרים", אמר שייח' אחמד חוסיין, חבר שבט קררשה, אחד הגדולים בדרום סיני.
באחרונה הגביר הממשל המרכזי את פעילותו באזור בניסיון להקל את המתח. "המדינה צריכה להחיש את הפיתוח", אמר עבדאללה אבו-גמה, חבר פרלמנט מסיני. "אם לא, נרגיש כאן את האימא של כל הבעיות ומספר הקיצונים יילך ויעלה".
Read this article in English