הרב, איני מוצאת שידוך - מותר להגדיל חזה?
רווקה בת 36 סיפרה בכאב כי כבר שנים שאינה מוצאת בן זוג, ושאלה את הרב האם מותר לה לעבור ניתוח להגדלת חזה. בתשובתו הסביר הרב כי ניתוח לצורך החצנת המיניות אינו ראוי, אך במקרה המדובר - יש להתיר
האם על-פי ההלכה מותר לרווקה לעבור ניתוח להגדלת חזה כדי להיראות מושכת יותר? זו השאלה שהטרידה אישה בת 36, עורכת דין במקצועה, שעדיין לא הצליחה למצוא שידוך - והיא תולה תקוות בשינוי החיצוני, שיסייע לה במציאת בן זוג.
עוד בערוץ היהדות - קראו:
- פּרֶייס דה לורד: תפילה נוצרית על חולצת קסטרו
- מוסלמים מזרע דוד? סדרת כתבות מרתקת
- עשינו שבת עם ברי סימון - מדור חדש
האישה פנתה בשאלה הלכתית (שו"ת) לרב ברוך אפרתי באתר "מורשת", ושטחה את קשייה בפני הרב. היא העידה על עצמה כי היא נראית טוב, חכמה, ואף למדה במוסדות חינוך "נחשבים" - ואולם, לדבריה, מאז גיל 20 היא יוצאת לדייטים, ועד כה לא מצאה בן זוג לחיים.
"אחרי הרבה זמן שלא ידעתי מה הבעיה, חברה אמרה לי שזה בגלל שלמרות שאני יפה, אני נראית קצת כמו גבר בגוף אשה - וזה בגלל שאין לי חזה של אישה כמעט (סליחה שאני כותבת ככה לרב)", כותבת השואלת. "עשיתי מעשה ושאלתי כמה חברות, וגם את אחותי, וגם שני בחורים שיצאתי איתם, והם אמרו שזה נראה להם נכון.
"השאלה שלי כאובה... האם מותר לי להוסיף שתלי סיליקון להגדיל את החזה (במידה רגילה) כדי למצוא שידוך? אני יודעת שזה לא שגרתי, אבל מה אני אעשה? אני מאוד מצפה לתשובתך, ומקווה שתגיד לי שמותר, כי השעון הביולוגי שלי עומד להיסגר".
"הסרת מכשול"
הרב אפרתי השיב לכותבת באריכות, ותחילה הביע אמפתיה למצבה. "אני מבין את הצער שלך, וכואב את כאבך", הוא כתב. "אני מברך אותך בזיווג לאדם הגון וירא השם, שיאהב אותך כפי שאת, בקרוב".
לאחר מכן מבהיר הרב כי על האדם לקבל את עצמו כפי שהוא, ולהתרכז בהתקדמות במוסר, במידות טובות וביראת שמים. "דבר מגונה הוא לחתוך את הגוף ולהוסיף לו חלקים בשל יופי", מציין הרב, ומוסיף: "המיקוד בגוף עד כדי ניתוחו כדי להוסיף נפח לאיברים וכדומה הוא דבר פסול, השם את המיניות כלפי חוץ, בעוד שתפקידה לבטא את המשיכה הפנימית לבעל או לאישה..."
אלא שלמרות זאת הרב מבהיר כי במקרה של השואלת ברור שהרצון לערוך ניתוח כזה אינו מגיע מהרצון להחצין מיניות, אלא מיראת שמיים ומאנושיות ישרה - הרצון להתחתן.
לפיכך, מסכם הרב, מותר לשואלת לערוך ניתוח הגדלת חזה - בשלושה תנאים: לא לדבר על כך עם אחרים, מטעמי צניעות. להקפיד שהנישואים לא יסבבו סביב נושא הגוף, ולספר על הניתוח לבן זוג שאיתו יתקדם הקשר לקראת נישואים.
בסוף תשובתו כותב הרב: "אל תחשבי שהזיווג שיגיע הוא בגלל איבר כזה או אחר. הזיווג מגיע מחיבור פנימי, אהבה וסיעתא דשמיא. מעשייך כרגע הם הסרת מכשול מהחיבור הפנימי".
הדרך לשידוך עוברת אצל המנתח?
בארצות הברית מדובר בוויכוח המלווה מגיפה של ניתוחים פלסטיים. לאחרונה הגיע הדיון שם לשיא חדש, כאש הרב שמואלי בוטח, מחבר הספר "סקס כשר", יצא בחריפות נגד עריכת ניתוחים פלסטיים ללא צורך. במאמר שפרסם ב-Jewish Press טען כי מדובר במגיפה שהורגת בארצות הברית מיליוני נערות צעירות המקריבות את גופן על אידיאל היופי, וכי "המספרים הולכים ועולים בהתמדה בקהילה היהודית-אורתודוכסית".
מאמרו פורסם בתגובה למאמר שכתבה יטה הלברשטארם, חסידת סאטמר (לא פחות), שהמליצה לאמהות לבנות בגיל שידוך לשלוח את בנותיהן לניתוחים פלסטיים: "אמהות, אני מתחננת לפניכן: אין סיבה בעידן שלנו, על שפע התהליכים הקוסמטיים והניתוחיים האפשריים, שנערה לא תוכל להפוך את עצמה לברבור", כתבה. "תלוו כסף אם צריך. זו השקעה בעתיד של בנותיכן, בחייהן".
הרב בוטח, מנחה התוכנית "שלום בית" הנחשב לסלב גם מחוץ לקהילה האורתודוכסית או היהודית, תוהה האם זה מה
שהולידו 3,300 שנות מסורת יהודית, "של אומה שידעה תמיד לצעוד לבדה עם סולם ערכים ואידיאלים אחרים מהתרבויות השולטות, שמשועבדת לחלוטין כיום לערכים המיזוגניים והמושחתים ביותר, ומעודדת את נשותינו הצעירות לעשות ניתוחים פלסטיים במטרה להינשא?...
"אלו לא הנשים שצריכות לערוך הגדלת חזה, הזרקת קולגן או בוטוקס כדי להתחתן. אלה הגברים שזקוקים לחיסון רוחני עמוק. תגידו לבחורי הישיבה שהתורה שהם לומדים אמורה להשפיע על הלב שלהם. הם אמורים להיות מושפעים מערכיה, ולשפוט את היופי הנשי לא על פי החיצוניות בלבד, אלא גם על פי דעותיה של האישה, חינה, אופיה והזוהר הרוחני שלה".