ה'ריו': האוניה שפשטה רגל מפליגה בשם אחר
האוניה הישראלית שהשאירה אשתקד אלפי נוסעים ללא תמורה - חוזרת להפליג תחת השם 'ונוס'. מנהל חברת 'ונוס ספנות': לא היה טעם להשאיר את השם 'ריו' שלא עשה טובה לענף הספנות"
אותה גברת בשינוי אדרת: האוניה הישראלית 'ריו' שגרמה בשנה שעברה הפסדים כספיים לאלפי נוסעים כשהפסיקה את הפלגותיה לאחר הפלגת הבכורה, חוזרת להפליג בקו בין אשדוד לאגן הים התיכון.
האוניה שנרכשה על ידי אנשי עסקים ישראלים מכינוס נכסים, הסבה את שמה ל'ונוס' ואנשי העסקים גם הקימו חברה בשם 'ונוס הפלגות' בניהולו של עופר שטרן, שבאמצעותה הם משווקים את הפלגות האוניה.
עוד בערוץ התיירות:
- דגל ישראל: מסע בעקבות המוצר הכי כחול-לבן
על פי פרסומים באתרי האינטרנט ובמודעות בכלי התקשורת, הפלגת הבכורה של האוניה, שבעליה מציינים כי היא אוניית פאר, תהיה ב-24 במאי. תהיה זו הפלגת חג שבועות ומחיר ההפלגה יחל מ-399 דולר לאדם בחדר לארבעה ומ-499 דולר לאדם בחדר זוגי. יצוין כי מחיר זה הוא מחירי בסיסי והמפליגים יוציאו עוד מאות דולרים עבור רכישות בחנות הדיוטי פרי, טיולי חוף, בילוי בקזינו ואקסטרות שונות, ובכלל זה משקאות בברים של האוניה.
על פי הפרסומים, יש באוניה 400 חדרי אורחים נוחים וממוזגים, בהם 260 חדרים חיצוניים ו-140 חדרים פנימייים. באוניה צוות בידוק גדל ומגוון, הצגות, קייטנה לילדים ועוד. מסלולי האונייה יהיו רודוס, סנטוריני, קוס, כרתים, לרנקה ולימסול.
מנכ"ל חברת 'ונוס ספנות', עופר שטרן, אמר בסוף השבוע כי האוניה נרכשה על ידי אנשי עסקים ישראלים מבית המשפט בסכום של 5.5 מיליון דולר והיא עוברת שיפוצים בסכום של כ-2.5 מיליון דולר בחו"ל. "מדובר בעיקר בשיפורים טכניים ומכניים, אבל גם בהחלפת שטיחים ועוד ציוד שראוי היה להחליף. האוניה רשומה בחו"ל ובימים אלה העברנו למשרד התחבורה את כל הניירת המתאימה, זאת על מנת שהיא תקבל את כל האישורים בעת הגעתה לארץ לקראת ה-14 במאי".
ה'ריו' בהפלגותיה הקודמות. כיום היא 'ונוס' (צילום: אבי רוקח)
המשרדים של 'ריו' ו-'כספי הפלגות' באותו מקום
לעופר שטרן ניסיון בתחום הפלגות הנופש. הוא הפעיל בעבר את האוניה "מגי'ק" העונות הראשונות ולאחר מכן הפעיל את האוניה 'קליפסו'.
לשאלה, מדוע הוחלט לשנות את שמה של האוניה מ'ריו' ל'ונוס' ענה: "האוניה נרכשה מבית המשפט נטולת כל חובות ולא היה כל טעם להפעיל אותה בשם 'ריו' - שם שממש לא השאיר טעם טוב בענף הספנות". שטרן הוסיף כי לפני שבוע החל קמפיין למכירת חבילות נופש לעונת ההפלגות הקרובה והוסיף כי "האוניה נרכשה כדי להפעיל אותה במשך עונות רבות ואנחנו משקיעים הרבה כדי שהכל אכן יקרה. אני בטוח שהעונה הנוכחית תהיה טובה גם כלכלית וגם תביא הנאה רבה לנוסעים".
בדיקה לגבי חברת 'ונוס' שמפעילה את האוניה מגלה כי משרדיה נמצאים ברחוב העצמאות 76 בחיפה - אותה הכתובת שבה נמצאים גם משרדי חברת 'כספי הפלגות' של יובל כספי, מי שהיה אחד מבעליה של האוניה ריו ושל עוד כמה אוניות שהחלו את הפלגותיהן ברעש גדול והפסיקו את פעילותן, חלקן תוך גרימת נזקים כבדים הן לספקים והן לציבור הרחב. יובל כספי אישר לנו בסוף השבוע כי השכיר את המשרדים שלו לחברת ונוס הפלגות, והוסיף כי הוא מייעץ לחברה בנושא השיפוצים שהיא עוברת בימים האלה במספנות בחו"ל.
בשנה שעברה בוטלה הפלגת הבכורה של של האוניה, אז בשם 'ריו', בשל מה שהוגדר על ידי מפעיליה כבעיה במערכת המיזוג. האוניה קיבלה היתר הפלגה למשך 45 יום שבהם היתה אמורה לתקן ליקויים שונים שהתגלו בה וביצעה כמה הפלגות. ב-19 ביוני החליטו בעליה האוניה להכניס את האוניה לשלושה ימים תיקונים, אולם אלה התארכו ולכן בוטלו עוד ועוד הפלגות ובסופו של דבר האוניה הפסיקה את פעילותה והשאירה חובות כבדים לספקים ולציבור. בעקבות זאת מונו לה כונסי נכסים והיא הועמדה למכירה ונמכרה, כאמור, למספר אנשי עסקים ישראלים.
גורם בכיר בענף הספנות אמר בסוף השבוע, כי האוניה 'ונוס' נמצאת בשיפוצים אינטנסיביים במספנת בחו'ל. לדבריו, אם היא תעבור את הבחינות היא תקבל אישור הפלגה, כפי שמקבל כל יזם וכל יוזמת שעומדת בתקנות הבטיחות.