הישג לטבע: המכשול יוסט, נחל גשרון לא ייפגע
גדר הביטחון בגבול מצרים תוכננה לעבור במובלעת נחל גשרון, כשחלקו העליון בשטח מצרים. בעקבות בקשת רשות הטבע והגנים שונה התוואי, וקניוני הנחל ייוותרו כחלק משביל ישראל
הישג ענק לחובבי הטבע בהרי אילת: בעקבות דרישת רשות הטבע והגנים החליטו בצה"ל ובמשרד הביטחון לשנות את תוואי הגדר החדשה בגבול מצרים, וזאת על מנת להשאיר את קניוני נחל גשרון, שבשמורת טבע מסיב אילת, בשטח ישראל, ועל מנת לצמצם את הנזק שייגרם לטבע ולמטיילים הרבים באזור.
עוד בערוץ התיירות:
- מכוניות נגד רובוטריקים: יהיה קיץ חם בדיסנילנד חופשה משכרת: 7 צימרים שיש בהם יקבים ה'ריו': האוניה שפשטה רגל מפליגה בשם אחר
נחל גשרון הוא מהמרשימים שבנחלי האזור, וזורם בקניוני בזלת, גיר וגרניט שגובהם מגיע למאה מטרים, בדרכו מהר יואש לים סוף. התוכנית המקורית להקמת המכשול ביקשה ליצור מובלעת בקטעו העליון והמרשים של הנחל, שתשאיר את חלקו הזה של הנחל למעשה בצד המקורי של המכשול - כולל ביטול שביל ישראל שעובר בחלק זה, וזאת בשל הקושי הטכני בהקמת כביש גישה ומכשול צבאי בשטח קניוני.
מחוז אילת של רשות הטבע והגנים סירבו לוותר על האזור הייחודי, ולאחר מספר סיורים בשטח ושעות רבות של מו"מ, הסכים השבוע צה"ל לקבל את החלופה שהציגה רשות הטבע והגנים למכשול באזור.
צה"ל קיבל את החלופה. המחסום בנחל גשרון (צילום: עומרי זילגמן)
המכשול יוקם בסיוע של מסוקים
החלופה החדשה משיבה את המכשול לקו הגבול הבינלאומי ולמעשה מבטלת לחלוטין את המובלעת המתוכננת. את המכשול באזור יקימו על ידי חסימות פיזיות נקודתיות, ובהתבסס על הטופוגרפיה הטבעית של הנחל, שאינו מאפשר מעבר רגלי באזורים רבים (וזו למעשה הסיבה שמלכתחילה ביקש צה"ל לעקוף את האזור).
בהיעדר דרכים לרכב, יוקם המכשול בסיוע של מסוקים שיעבירו את הציוד הדרוש להקמתו דרך האוויר, בדומה לדרך שבה הוקמו החסימות הנקודתיות הקיימות כיום באזור. ההגנה על המכשול באזור זה תבוסס על אמצעים טכנולוגיים ותנועה רגלית של חיילים - וללא תנועת כלי רכב.
"לאחר שסיירתי במקום לצד אנשי מחוז אילת של הרשות, הודעתי לרשויות הצבא כי לא נסכים לגריעת הנחל משטח ישראל וכי נתעקש על מציאת פתרון אחר, שישמור את האזור המיוחד הזה בתוך שטח המדינה ויבטיח שמטיילים יוכלו להמשיך ולפקוד את שביל ישראל שעובר במקום", אמר שאול גולדשטיין, מנכ"ל רשות הטבע והגנים.
עוד הוסיף גולדשטיין, כי "אין חולק על כך שהקמת המכשול היא משימה לאומית, אולם ידענו שניתן לבצע את המכשול בצורה שתצמצם את הנזק לטבע ותשאיר את הנחל פתוח לציבור ואת שביל ישראל במקומו.
"זהו הישג גדול שאני מקווה שייושם גם במקומות אחרים בהם צרכי הביטחון עומדים אל מול צרכי הטבע והשטחים הפתוחים".