שתף קטע נבחר
 

פייסבוק חילקה לעובדיה 884 מיליון דולר במניות

הרשת החברתית עדכנה שוב את התשקיף לקראת ההנפקה, ויותר מאלף עובדים צפויים להפוך למיליונרים. הביעה שוב דאגה מההכנסות בתחום הסלולר

פייסבוק ממשיכה להתכונן להנפקה ומחלקת הטבות לעובדים: הרשת החברתית עדכנה שוב אמש (ד') את התשקיף שלה וציינה כי בתחילת החודש היא חילקה לעובדיה 25.3 מיליון מניות כבונוסים בשווי המוערך בין 704 ל-884 מיליון דולר, לפי היעד הראשוני שהחברה הציגה, שנע בין 28 ל-35 דולר למניה.

 

 

קשה לדעת כמה מניות בדיוק החברה חילקה לעובדיה עד כה, בגלל מגוון מגבלות ההצבעה והגדרות האופציות השונות, המבטיחות כי למארק צוקרברג יהיו את רוב זכויות ההצבעה אף שהוא מחזיק ב-27% מהמניות בלבד. לפי נתוני CNN, החברה חילקה 277 מיליון מניות ל"עובדים ותיקים ועובדים לשעבר, כולל מניות שחולקו לדירקטוריון ולמנהלים".

 

ההערכות הן שלפחות שליש מעובדי החברה בארצות הברית ומהמרכז האירופי שלה בדבלין מחזיקים במניות החברה. בסך הכל, למעלה מאלף עובדים צפויים להפוך למיליונרים מספר חודשים לאחר ההנפקה - המניות המוגבלות שניתנו לעובדים יפקעו אוטומטית חצי שנה אחרי מועד ההנפקה, ורובם ישלמו 45% מס הכנסה. לפי הערכות CNN, מדובר בתשלום מס פדרלי של 4 מיליארד דולר.

 

חלק נכבד מהעובדים כבר החלו לנצל את ההון החדש שברשותם. מספר מקומונים באזור פאלו אלטו דיווחו על זינוק של 11% במחירי הדיור ברבעון הראשון של 2012, ומוכרים רבים ממתינים להנפקה ומקווים לזינוק נוסף במחירים.

 

בראיון אמש ל"ניו יורק טיימס", מארק קוהלר, אחד מהעובדים הראשונים בפייסבוק, אמר כי הוא מצפה שעובדים רבים יפרשו מהחברה לאחר ההנפקה, וחלק מהם יקימו סטארט-אפ משלהם. "ההיסטוריה של עמק הסיליקון היא שדור חברות אחד מוליד מתוכו סדרה של חברות מצוינות. העובדים למדו בחברה אחת, ועכשיו רוצים ללכת ולהקים חברה חדשה משל עצמם". תופעה מסוג זה אפיינה גם את יוצאי גוגל, שיצאה להנפקה ב-2004.

 

חוששים מהמובייל

עם זאת, לא הכל ורוד בעדכון התשקיף של פייסבוק: החברה שבה והביעה חשש מכך שמשתמשים רבים עוברים לגלוש בה דרך הטלפונים הסלולריים והטאבלטים, על חשבון הגלישה השולחנית. פייסבוק כבר הזהירה כאשר הגישה לראשונה את התשקיף כי עליית המובייל עלולה להוות איום מבחינתה, וכעת היא שבה ומתוודה על קשייה לתרגם את מספר המשתמשים - העומד על מעל 400 מיליון - להכנסות.  

 

"אם יותר משתמשים ייכנסו למוצרי המובייל של פייסבוק כתחליף למחשבים השולחניים, ואם לא נצליח ליצור אסטרטגיות על מנת להרוויח מהשימוש במובייל, או שניאלץ להשקיע בכך הוצאות רבות, הביצועים הפיננסיים שלנו ויכולותינו להגדיל את ההכנסות ייפגעו", הזהירה הרשת החברתית.

 

פייסבוק יוזמת בחודשים האחרונים מהלכים להכנסת פרסומות לאפליקציות הסלולר שלה. גם חנות האפליקציות לכל הפלטפורמות שעל הקמתה הודיעה הלילה עשויה לסייע בהפקת רווחים מהמובייל.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מארק צוקרברג
צילום: רויטרס
מומלצים