אפקט פייסבוק: המתעשרים החדשים מבזבזים
אלפי צעירים בקליפורניה הפכו למיליונרים בן לילה בעקבות ההנפקה, ואחוזות ענק ומכוניות פורשה נחטפות. בתוך כך, ג'יי.פי מורגן, מורגן סטנלי וגולדמן זאקס נתבעים בטענה כי העלו תחזיותיהם לגבי פייסבוק, כדי להעלות ביקושים למניה
ההנפקה של פייסבוק בשבוע שעבר הפכה אלפי צעירים למיליונרים בן לילה, ואף יצרה כמה מיליארדרים, וכבר יש עלייה בשוק היוקרה בעמק הסיליקון. אחוזות במיליוני דולרים ומכוניות פורשה ב-100 אלף דולר כבר נחטפות באזורי פאלו אלטו, סנטה קלרה ומנלו פארק בקליפורניה. את ההסתערות על היוקרה מובילים קבוצת יזמים ואנשי טכנולוגיה צעירים וכן משקיעים ואנשי הון-סיכון שהרוויחו מההנפקה של פייסבוק בנאסד"ק.
העושר הפתאומי כבר מחלחל לכלכלה המקומית, והוביל לזינוק במכירות מכוניות יוקרה כמו פורשה ובנטלי ולמכירת פנטהאוסים במחירים הגבוהים במאות אלפי דולרים מהמחירים המבוקשים.
סוכן הנדל"ן מעמק הסיליקון, קן דלאון, אמר ששוק הנדל"ן עלה השנה בציפייה להנפקה של פייסבוק. "עמק הסיליקון הוא האזור היחיד בארה"ב שבו נקבעים שיאים חדשים, וזה הודות לשילוב של ההנפקה של פייסבוק עם התנאים הבסיסיים החזקים של החברות המובילות באזור", הוא אמר.
הבתים נמכרים מעל למחיר המבוקש, מה שמשונה כיוון שמאז קריסת שוק הדיור לפני ארבע שנים, בחלקים אחרים של ארה"ב השוק הוא שוק של קונים. לאחרונה השוק נוטה לטובת המוכר בעמק הסיליקון עד כדי כך שחלק מהקונים מפרסמים מודעות ומציעים לשלם סכום כסף עצום במזומן כדי לזכות בבתי יוקרה נחשקים.
דלאון, שעם לקוחותיו נמנית העלית הטכנולוגית של עמק הסיליקון, כולל בכירים מפייסבוק ולינקדאין, אמר כי הוא נעשה יותר ויותר יצירתי במודעות, לאחר שהבין שהלקוחות העשירים החדשים שלו מתמודדים עם תחרות קשה מקבוצות אליטה אחרות בעמק הסיליקון. "זה שוק כל כך חזק, שהקונים צריכים לקדם את עצמם", הוא אמר.
המחיר הממוצע בפאלו אלטו עלה ב-14% בשנה שעברה לשיא של כל הזמנים ליותר מ-1.96 מיליון דולר. לדברי דלאון, רוב הבתים נמכרים בטווח 10-1 מיליון דולר.
"התורים בפרארי די ארוכים"
מכוניות היוקרה כאמור גם הן מבוקשות באזורים של סן פרנסיסקו, סן מטאו וסנטה קלרה. "התורים בפרארי די ארוכים", אמר הבעלים של המסעדה החביבה על עובדי פייסבוק.
מאפריל 2011 למרץ 2012 עמד שיעור מכוניות היוקרה בקרב המכוניות החדשות על 20.84% משלושת המחוזות, לעומת הממוצע הארצי של 11.25%. לפי נתוני חברת המחקר פולק, בסן פרנסיסקו לבדה, שיעור מכוניות היוקרה, כולל מרצדס-בנץ, לקסוס וב.מ.וו., הגיע ל-29.36%. כמעט פי שלושה מהממוצע הלאומי.
"מאז שהתחלתי לאסוף את הנתונים, מעולם לא ראיתי שיעור גבוה כמו 29.39%", אמר טום ליבי, אנליסט בכיר בפולק. "זה מאוד גבוה. לרוב 15% נחשב גבוה, אז זה ממש, ממש יוצא דופן", הוא אמר.
ובנוסף, גם שיעור המכוניות ההיברידיות בצפון קליפורניה גבוה. בעוד הממוצע הארצי עומד על 2.21% בלבד, שיעור המכוניות ההיברידיות שנמכרו באזור סן פרנסיסקו הגיע ל-8.79%. "לא נראה לי שראיתי משהו כמו 8%", אמר ליבי. "מכוניות היברידיות פופולריות שם פי ארבעה מאשר בכל מקום אחר בארה"ב".
לחתמים יש אינטרס להציג את החברה באופן חיובי
בתוך כך,בית המשפט בניו יורק החל לדון היום (ד') בתביעה שהוגשה כנגד החתמים בהנפקה של פייסבוק בגין מידע כוזב. מדובר על ג'יי.פי מורגן, מורגן סטנלי וגולדמן זאקס שהיו אחראים על הרוד שואו של הרשת החברתית בשבוע האחרון. לפי כתב התביעה החתמים העלו את התחזיות שלהם לגבי ההכנסות הצפויות של פייסבוק ל-2012 וזאת במטרה להעלות את הביקושים למנייה בהנפקה.
לפי הדיווח, מורגן סטנלי הוריד את תחזית ההכנסות לאחר שדו"ח ההכנסות שהגישה פייסבוק ב-9 במאי לרשות ני"ע בארה"ב הביע זהירות ביחס להכנסות החברה מפרסום; זאת לאור השימוש הגובר של משתמשי הרשת החברתית בפלטפורמות סלולריות שאינן מאפשרות חשיפה לפרסומות.
"להוריד את התחזיות תוך כדי הרוד שואו - זה משהו שעוד לא ראיתי בכל עשר שנות הניסיון שלי בתחום", אמר אחד המשקיעים. במורגן סטנלי, חשוב להבין כי לחתם יש אינטרס להציג את החברה שהוא מסייע בהנפקתה באופן החיובי ביותר, אולם על האנליסטים העובדים עבורו להציג תמונה עצמאית.
בג'יי.פי מורגן ובגולדמן זאקס סירבו להתייחס לפרסום.