מבחן הבטיחות של ה-Euro NCAP יוחמר מ-2014
הגוף האירופי האחראי לביצוע מבחני בטיחות בלתי-תלויים למכוניות חדשות, הודיע על החמרה עתידית נוספת במבחנים. וגם, לראשונה מדורגות יצרניות לפי אבזור בטיחות מתקדם
מבחני הבטיחות יהפכו קשים יותר משנת 2014. ה-Euro NCAP, גוף המחקר המבצע את בדיקות הבטיחות לרכב חדש באירופה, מודיע כי בעוד כשנה וחצי ידרוש מהיצרניות לצייד את מכוניותיהן במערכות בטיחות מתקדמות, שביכולתן למנוע תאונה מלהתרחש, או לפחות לצמצם באופן דרמטי את הנזק לרכב והפגיעה בנוסעיו.
עוד חדשות בערוץ הרכב של ynet:
מדובר במערכות המזהות מצב מסוכן, מתריעות בפני הנהג ובמקרה הצורך מפעילות באופן עצמאי את מערכת הבלימה. הן מוצעות כיום בעיקר במכוניות בעלות תג-מחיר גבוה יחסית. ה-Euro NCAP מבהיר כי רק ב-21% מהמכוניות הנמכרות באירופה ניתן לרכוש מערכת כזו. בארגון לא מתכוונים להמתין עד שהמערכות הללו יהפכו לתקניות, ויתחילו "להעניש" בהורדת ניקוד מכוניות שלא יצוידו בהן.
זה יקרה משנת 2014, אז בדומה לתיקון שנעשה בראשית 2011, תנאי לקבלת חמישה כוכבי בטיחות יהיה הימצאותה של מערכת למניעת תאונה (AEB Autonomous Emergency Braking, בלימת חירום אוטונומית). בשנת 2011 הוחמרו מבחני הבטיחות האירופים, הדורשים כיום מערכת בקרת יציבות (ESC) תקנית כתנאי לקבלת חמישה כוכבים.
סקר: רק 34% מהיצרניות מציעות AEB
ב-Euro NCAP פרסמו היום (ד') סקר ראשון מסוגו, במסגרתו בדקו מהו שיעור החדירה של מערכת בלימה אוטונומית לכלי רכב המשווקים באירופה. התוצאות לא מעודדות: 66% מהיצרניות לא מציעות מערכת כזו כלל, וכתוצאה מכך ב-79% מהמכוניות שנמכרות באירופה המערכת אינה זמינה.
ב-Euro NCAP מעריכים כי מערכת בלימה כזו יכולה לצמצם בעד 27% את הסיכון לתאונה - מה שיפחית לא רק את מספר הנפגעים, אלא גם יצמצם דרמטית את הנזק הכלכלי הנגרם בגלל תאונות דרכים קלות ובינוניות. מערכות מסוג זה גם נחשבות בחלק מהמקרים ליעילות במניעת פגיעה בהולך רגל.
סרטון המסביר את סוגי מערכות הבלימה
על-פי ממצאי הסקר, היצרנית שמציעה את שיעור ההטמעה הגבוה ביותר של המערכת, היא וולוו. ב-58% מהמכוניות שיצרנית הרכב השוודית מוכרת, מערכת לבלימה אוטונומית מוצעת ללא תוספת תשלום. אחריה ממוקמת אינפיניטי, שב-42% ממכוניותיה מוצעת מערכת כזו ללא תשלום. במקום השלישי מרצדס (29%), לפני לקסוס (10%). יגואר מובילה בין היצרניות שמציעות את המערכת בתוספת תשלום: ב-66% ממכוניותיה המערכת זמינה למי שיבחר לשלם עבורה, לעומת מרצדס עם 63% ואודי עם 53%.
מאזדה וטויוטה הן יצרניות הרכב העממיות היחידות, על-פי הסקר, שמציעות מערכות כאלו ללא תשלום במקצת הדגמים (9% במאזדה ואחוז אחד בטויוטה).
המותג | תקני | אופציונלי | לא זמין |
אודי | 0% | 53% | 46% |
אופל | 0% | 9% | 90% |
אינפיניטי | 42% | 0% | 58% |
ב.מ.וו | 0% | 33% | 66% |
הונדה | 0% | 14% | 85% |
וולוו | 58% | 0% | 41% |
טויוטה | 1% | 3% | 94% |
יגואר | 0% | 66% | 33% |
לקסוס | 10% | 33% | 55% |
מאזדה | 9% | 4% | 86% |
מרצדס | 29% | 63% | 7% |
סיאט | 0% | 14% | 85% |
סקודה | 0% | 16% | 83% |
פולקסווגן | 1% | 26% | 71% |
פורד | 0% | 49% | 59% |
נתונים: Euro NCAP