שתף קטע נבחר

 

עוד אודם על השפתות: סחרוף ומוכיח בסינגל חדש

אחרי שהגיע למעמד של אלבום זהב, ברי סחרוף ורע מוכיח מוציאים סינגל חדש לאלבום הפיוטים "אדומי השפתות". קבלו את "ככלות ייני", שלא הופיע באלבום - אבל היה להיט בהופעות

"אדומי השפתות" – אלבום הפיוטים של ברי סחרוף ורע מוכיח – רשם השבוע הישג מרשים גם בזירה המסחרית, עם הגיעו למעמד של "אלבום זהב". סחרוף ומוכיח, ששיתוף הפעולה ביניהם יצר את "סימנים של חולשה", יצקו לחנים חדשים בטקסטים של רבי שלמה אבן גבירול, והפכו אותו פופולרי גם בשנת 2012.

 

 

עוד בערוץ היהדות  - קראו:

 

יותר משנתיים לאחר שיצא "אדומי השפתות", משחררים מוכיח וסחרוף את הסינגל "ככלות ייני" – שיר נוסף של אבן גבירול, הידוע גם כ"שיר המים" שאינו מופיע באלבומם, אך מבוצע דרך קבע בהופעותיהם.

 

כשחושבים על זה, מדובר במהלך הגיוני לחלוטין בהתנהלותם הכרונולוגית של אדומי השפתות: הופעה שהולידה אלבום, שהוליד הופעה, שהולידה כעת סינגל ישן-חדש. ולא אחד, אלא שניים.

 

את "ככלות ייני" - כאן בהשמעת בכורה - הקליטו סחרוף ומוכיח בהופעה, וערכו את היצירה לרצועה המיועדת לרדיו, וכסינגל "טיש" שאורכו קרוב לשש דקות. בהופעה אגב, הם מתפרעים עם הקהל גם עשר דקות עם הלחן הסוחף – אחד הבודדים שלא מבית היוצר שלהם.  

 

מוכיח רואה בשיר המים חלק מהתפיסה שלו ושל סחרוף "לערבב תרבויות", כדבריו. "אבן גבירול הוא כמובן ספרדי, והמנגינה מאוד אשכנזית". הוא מספר כי בהופעה במלגה שבספרד, קמה ישישה עייפה שישבה על כיסא גלגלים בשורה הראשונה, והחלה לרקוד.

 

"זה שיר על אלכוהול, ותפקידו לשמח", מסביר מוכיח, "זאת למרות שהפרשנות המקובלת של השיר היא שהמשורר מתלונן על המארח במסיבה, שמתקמץ ונותן להם טיפות מים בכוסות, במקום יין".

 

מוכיח מתייחס ליצירתו של המשורר מימי הביניים ומסביר כי "אבן גבירול מתעמר בתפיסות הקדושה האופייניות. אצלו יש פחות הפרדה בין קדושה לחול. אלה שני חלקים שווים ביומו של אדם".

 

"בסוף, כשפורצים בריקוד - זה כמעט כמו אחרית הימים". על הבמה (צילום: דודי ועקנין) (צילום: דודי ועקנין)
"בסוף, כשפורצים בריקוד - זה כמעט כמו אחרית הימים". על הבמה(צילום: דודי ועקנין)

 

"זו לא מוזיקה יהודית", הוא מוסיף. "המילים הן הטקסט שמחבר אותנו למוזיקה שאנחנו מוכנים לכתוב. אנחנו מחממים את המנוע לקראת פרויקט חדש במסגרת הקבוצה שנוצרה מהחיבור הזה. בנינו תזמורת מאוד מעניינת כאן, ואנחנו מופתעים לטובה מבחינת איך שזה מתקבל. כשהרכבנו אותה, לא ידענו שיצא תוצר כל-כך מוצלח".

 

האמנתם שהפיוטים יתפסו ככה?

 

"האמת שלא, אבל זה אופייני כמעט לכל הפרויקטים שאנחנו עושים. אנו לא באים ממקום של חלומות ומחשבות איך הם יתקבלו. זה אף פעם לא נמצא בתודעה כשעובדים על החומר עצמו. כל הפרויקט של 'אדומי השפתות' התחיל בכלל בפסטיבל העוד בשנת 2009, כפרויקט חד-פעמי. ראינו כי טוב, ורק אחרי המופע התחלנו להפיק את האלבום".

 

איך אתה מסביר את החיבור של הנוער לטקסטים היהודיים העתיקים?

 

"יש משהו מאוד עדכני וכנראה על-זמני בכתיבה של אבן גבירול. היא נובעת ממקום של תהייה וסוג של מרד. וזה דבר שתמיד רלוונטי ומתחבר לצעירים. אבן גבירול לא מוכן לקבל דברים כמובנים מאליהם. הוא גם וירטואוז מילים שאין כמותו. אגב, הוא נפטר בגיל צעיר מאוד, ולכן הכתיבה שלו היא כתיבה צעירה, על אף שהוא מדבר על נפשו הזקנה כבר בגיל 16".

 

מוכיח מודה כי הם עדיין מופתעים לגלות בהופעות קהל מגוון של דתיים, חובבי רוק'נרול וחובבי תרבות. "מרק משולב", הוא קורה לזה. "בסוף, כשפורצים בריקוד - זה כמעט כמו אחרית הימים".

 

"אחרית הימים" היא כותרת שעשויה להתאים גם לקשר הייחודי שנוצר בין שני הרוקיסטים לפייטן הרב חיים לוק. "נוצרה אהבה גדולה. התאהבנו הדדית, ונארח אות גם במופע החגיגי שלנו באמפי שוני ב-12 ביולי. מי יודע, ייתכן שגם מצדו יגיע רעיון שיתחבר לפרויקט החדש שלנו".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עידן הובל
ברי סחרוף
צילום: עידן הובל
רע מוכיח
צילום: רונן פדידה
מומלצים