הטייס לנוסעי אל על: בניגוד לשמועות - לא חולה
הטיסה: אל על, ממרסיי לתל-אביב. ההפתעה: הקברניט משתף את הנוסעים בסכסוך עם ההנהלה ו"מחלת הטייסים". תגובת ההנהלה: "לצערנו, הטייס חרג מנהלי החברה באופן בוטה"
קומדיה בשחקים. קברניט אל על בטיסה ממרסיי לישראל, בשבוע שעבר, בירך את הנוסעים לאחר ההמראה והוסיף, לתדהמתם: "בניגוד למה שאתם שומעים, אני לא חולה. עובדה שאני מטיס אתכם. אני מתנצל מראש על השיבושים." דבריו של הקברניט הועברו לגורמים בכירים באל-על. בתגובה מסרה הנהלת החברה: "לצערנו הטייס חרג מנהלי החברה באופן בוטה." פורסם ב"ממון" של "ידיעות אחרונות".
עוד על טייסים בערוץ התיירות:
- "היו צריכים לומר לי שהקפטן בטיסה הוא אשה!" מי טייס של אמא? לטוס בחינם בקוקפיט
- אירלנד: דיילות יחליפו את הטייס במקרי חירום
בסוף השבוע פנה יו"ר ועד עובדי אל על, אשר אדרי, להנהלת החברה בדרישה לפתוח מיד במשא ומתן על הסכם העבודה הקיבוצי, כיוון שבסוף דצמבר מסתיים הסכם העבודה הנוכחי של עובדי אל על.
כן פנה אדרי להסתדרות בבקשה לקיים בקרב עובדי החברה אסיפת הסברה בהקדם האפשרי, כדי להבהיר לעובדים את המצב השורר בחברה. אדרי דחה את טענת הנהלת החברה, שהועלתה בבית הדין לעבודה, כי טייסי אל על פתחו בעיצומים. "לא התקבלה בנציגות העובדים שום החלטה לגבי עיצומים וסכסוך עבודה," אמר.
מחרתיים יתקיים בבית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב דיון בבקשת אל על להורות לטייסים שלא לנקוט עיצומים ולהורות להסתדרות, לוועד עובדי החברה וליו"ר ועד הטייסים להפעיל את מרותם ופיקוחם על כלל הטייסים ולהביא לשקט תעשייתי ולעבודה תקינה בחברה. בהחלטת בית הדין מהשבוע שעבר נדרשו הטייסים לשוב לעבודה סדירה, כפי שהיה נהוג בתקופות עומס בשנים קודמות, עד לדיון בבקשה של הנהלת החברה, שיתקיים ביום שלישי.
הטייס התנצל, הנוסעים נדהמו (צילום אילוסטרציה: שאטרסוק)
יו"ר ועד הטייסים נגד המנכ"ל
בתוך כך, בסוף השבוע שלח יו"ר ועד הטייסים ניר צוק מכתב למנכ"ל אליעזר שקדי, ובו דרש ממנו התנצלות פומבית ומיידית על מה שכינה "סילוף עובדות, שימוש בשקרים והשחרת
שמם של העובדים המסורים ביותר בחברה." צוק טען במכתבו כי אל-על ביטלה 2 טיסות אף שהייתה יכולה לאייש אותן בטייסים, אבל העדיפה שלא לעשות זאת תוך כדי פרסום כי צוק הורה לטייסים "להתחלות" ובכך להביא לביטול הטיסה.
"הפרסום השקרי הופנה נגדי אישית, תוך פגיעה בי ובבני משפחתי, וחמור מכך - פגיעה בכל ציבור הטייסים האחראים והמסורים של אלעל, ובעובדי החברה בכלל," כתב צוק. "פגיעות אישיות והשחרה שקרית של שמם של טייסי אל-על בתקשורת קבעו שיא חדש של חוסר יושר ביחסי הטייסים וההנהלה, שיא ששום הנהלה לפני כן לא העזה לקבוע... השימוש בסילוף עובדות, מידע שקרי ולא בדוק ופגיעות אישיות מתגמד לעומת עזות המצח שבפגיעה יזומה ומתוכננת בנוסעים. זאת תוך ניסיון להטיל האשמה שקרית על ציבור הטייסים כולו, ועליי אישית."
המנכ"ל שקדי ציין במכתב תגובה כי התבטאויותיו של צוק אינן ראויות, אינן הולמות ואינן מכובדות, וכי העובדות שהציג במכתבו אינן תואמות את המציאות.
"הדאגה לנוסעי החברה ומתן שירות רציף וטוב ללקוחותינו הם בראש מעיינינו," כתב. "ההנהלה אינה מנהלת מאבק נגד ציבור הטייסים. קיימת הערכה רבה מצידי אישית ומצד חברי ההנהלה לטייסים ולכלל אנשי החברה. אנו עושים את מרב המאמצים לקיים את פעילותה העסקית של החברה ומתמודדים עם התחרות העזה בשוק התעופה. בעת הזאת מוטלת עלינו אחריות כבדה מאוד לנהל את החברה, לדאוג לפרנסתם של כלל עובדיה ולהמשיך לתת שירות מצוין ללקוחותינו."
בחברה ציינו כי על פי הסכם העבודה חובה על העובד לבצע את הנחיית החברה וביכולתו לערער בפני ההנהלה אם ראה את עצמו נפגע, רק לאחר שביצע את ההנחיה. "חבר נציגות אינו יכול להתערב בניהול ובמבצעי החברה. כל סטייה מהאמור מטילה אחריות אישית על מי שנתן את ההוראה."