שיתוף פעולה: טויוטה תשווק מסחרית של פיז'ו
טויוטה וקונצרן PSA (פיז'ו-סיטרואן) מרחיבים את שיתוף הפעולה. אחרי המיני העירוניות, מגיע שלב המסחריות: טויוטה תקבל מפיז'ו מסחרית קומפקטית שתחליף את ההאייס
שיתוף הפעולה בין טויוטה לבין פיז'ו-סיטרואן עולה מדרגה. שבע שנים אחרי שהצרפתים החלו בשיווק מכוניות שתכננה טויוטה (פיז'ו 107 וסיטרואן C1, על בסיס טויוטה אייגו), היפנים יבצעו מהלך הפוך: טויוטה תשווק אחות תאומה לפיז'ו בוקסר וסיטרואן ג'אמפי, המסחריות הקומפקטיות שממוצבות מעל הפרטנר והברלינגו. הצרפתים אף ייצרו את המסחרית החדשה עבור היפנים.
בהודעה שפורסמה היום (ב') על-ידי השותפות, נמסר כי טויוטה תשווק מסחרית חדשה שתחליף באירופה את ההאייס (Haice), ששווקה בעבר גם בישראל.
המסחרית החדשה, ששמה עדיין לא ידוע, תהיה למעשה תאומה זהה של המסחריות הקיימות של PSA. הסכם שיתוף הפעולה המורחב יהיה ארוך-טווח, ויכלול גם את השתתפות טויוטה בפיתוח הדור הבא של המסחריות, כאשר אז צפויים היפנים לבצע שינויים משמעותיים יותר בדגם "שלהם", ולהיות מעורבים גם בעלויות הישירות של פיתוח הדגם. בכל מקרה, את המסחרית הצפויה בקרוב וגם את הדור הבא, ייצר קונצרן PSA עבור טויוטה.
הסכם שיתוף הפעולה החדש צפוי להיות בתוקף מעבר לשנת 2020, כך על-פי הודעת היצרניות. "אנחנו שמחים להכריז היום על הגדלת היקף שיתוף הפעולה המוצלח שלנו עם טויוטה", כך כותב ג'ין-כריסטוף קוומר, סגן נשיא PSA לפיתוח בהודעה שפורסמה. "בהסכם זה אנחנו משיקים את פיתוח הדור החדש של המסחריות". בהקשר זה כדאי להזכיר כי הקונצרן הצרפתי מספק כיום מסחרית דומה גם לפיאט (סקודו), אך הסדר זה לא צפוי להימשך מעבר לדור הנוכחי.
אוויר בשיא המשבר
ההודעה שפורסמה היום מגיעה בשיאו של אחד המשברים החריפים ביותר בתולדות פיז'ו-סיטרואן. יצרנית הרכב הצרפתית, שמפסידה כ-200 מיליון יורו בחודש מזה שנה, הודיעה לאחרונה כי תיאלץ לסגור מפעל ולצמצם ייצור במפעל נוסף, מה שיוביל לפיטורי קרוב ל-18 אלף עובדים. הודעה שהובילה למחאה חריפה מצד הממשל הצרפתי, שנשלט מאז חודש מאי על-ידי המפלגה הסוציאליסטית - המתנגדת למהלכי פיטורים שיפגעו בעובדים הצרפתיים.
זהו גם לא שיתוף הפעולה הראשון שמי מהצדדים חותם, במטרה לצמצם עלויות פיתוח בעיתות משבר כלכלי עולמי. מוקדם יותר השנה קונצרן PSA הכריז על הסכם אסטרטגי רחב היקף עם קונצרן ג'נרל מוטורס האמריקני, במסגרתו אף הצדדים החליפו ביניהם מניות שליטה. טויוטה מצידה הרחיבה לאחרונה את שיתוף הפעולה שלה עם ב.מ.וו, במסגרתו שני הצדדים יפתחו הנעות חלופיות ויחלקו טכנולוגיות קיימות בתחום מנועי דיזל, חשמל וכלאיים - ואף יפתחו יחד מכונית ספורט.