שתף קטע נבחר
 

מתחרה בודד על רכישת הפעילות בנמל אילת

פפו ספנות נותרה המתמודדת היחידה על רכישת פעילות נמל אילת, לאחר שכיל פרשה ממנו לפני כחודש והחברות גדות וגולדבונד לא הפקידו ערבות. באוצר מבהירים כי ינהלו עימה משא ומתן במסגרת הגבולות שישורטטו. בהליך ההתמחרות שקבעה המדינה נקבע מחיר מינימום של 100 מיליון שקל

חברת פפו ספנות , שבשליטת האחים נקש, תיוותר המתמודדת היחידה בהליך הפרטת נמל אילת  - כך נודע היום (א'). פפו ספנות נותרה לבד במרוץ לאחר שכימיקלים לישראל (כיל) שבשליטת עידן עופר פרשה ממנו לפני כחודש והחברות גדות וגולדבונד לא הפקידו ערבות עד המועד האחרון שחל היום. 

 

 

למרות העובדה שפפו ספנות נותרה כעת ללא מתחרים, באוצר מבהירים כי ינהלו עימה משא ומתן במסגרת הגבולות שישורטטו. בהליך ההתמחרות שקבעה המדינה נקבע מחיר מינימום של 100 מיליון שקל וביום שלישי יקבלו במשרד האוצר הערכות השווי משני גורמים.  

 

נמל אילת. מבקשים להרחיב את הפעילות (צילום: רועי צוקרמן) (צילום: רועי צוקרמן)
נמל אילת. מבקשים להרחיב את הפעילות(צילום: רועי צוקרמן)

 

בתווך שבין הערכות השווי למחיר המינימום יתנהל משא ומתן בין פפו ספנות למדינה. "המדינה רואה את מכירת מניות החברה ככלי לפיתוח נמל אילת בעתיד, לטובת ציבור המשתמשים והעובדים של החברה", נמסר ממשרד האוצר בעקבות פרישת המתמודדות האחרות. "המדינה תמצה כמתחייב את ההליך מול הגורם שהגיש את הערבות, וזאת מתוך שמירה על האינטרסים של המדינה".

 

אחת ממטרות ההפרטה: הגדלת היבוא והיצוא 

הליך הפרטת הפעילות של נמל אילת אינו מתנהל במסגרת של מכרז ולכן לאוצר אין צורך במספר מתמודדים. המדינה אינה מציעה למכירה את הנמל עצמו אלא רק את ניהול הפעילות שבו וגם זה לתקופה מוגבלת של 15 שנה ובכפוף לעמידה במספר תנאים ובראשם פיתוח הפעילות בנמל, שמוביל כיום רק מכוניות וכימיקלים. המפעיל הפרטי יקבל אופציה להארכת החוזה ב-10 שנים נוספות, תמורת מחיר המהווה 90% מהמחיר ששולם על 15 השנים הראשונות, בתוספת ריביות והצמדה.

 

באוצר מייחסים חשיבות עליונה להפרטת הנמל - פחות בשל הכסף שיגבו מהמפעיל הפרטי, אלא יותר בשל התחייבות המפעיל הפרטי להוסיף פעילות מכולות של יבוא וייצוא, בדגש על יצוא למדינות מזרח אסיה.

 

כמו כן מייחסים לכניסתו של מפעיל פרטי השפעה על מידת התחרות בפעילות הנמלים בישראל, ומקווים כי כניסתו תחליש את כוחם של ועדי העובדים בנמלי חיפה ואשדוד ותסייע בהפחתת יוקר המחייה.

 

עוד לפני שהחל המשא ומתן עם חברת פפו ספנות, נתקל המהלך בהתנגדות נחרצת של יו"ר מפלגת העבודה, שלי יחימוביץ'. יחימוביץ' קראה היום לראש הממשלה בנימין נתניהו לעצור את ההפרטה ולדון מחדש בעצם נחיצותה. "נמל אילת מהווה את שער הכניסה והיציאה המרכזי של המשק הישראלי לכלכלות המזרח הרחוק, הנמל צפוי לגדול בשנים הקרובות והוא משווע להשקעות נרחבות בפיתוח ובתשתיות שרק המדינה יכולה לספק", אמרה יחימוביץ'.

 

"הניסיון הבינלאומי בהפרטת נמלים מצביע על כישלונות בתחום ואין שום הצדקה למסור מונופול טבעי של המדינה לאיש עסקים פרטי. המדינה תעניק למונופול פרטי את התפקיד להיות אחראי על כל הקשר הימי של ישראל עם המזרח הרחוק, כולל סמכויות נרחבות הנוגעות להגבלת הכניסה והיציאה בשעריה של מדינת ישראל. זהו אקט בלתי חוקתי והפקרה של גבולות המדינה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
נמל אילת
צילום: יוסי דוס-סנטוס
מומלצים