שתף קטע נבחר

 

שלגייה חזרה בתשובה, והיא מחפשת משמעות

בני הזוג יוחאי ומיכל מוצרי אספו אגדות ילדים, יצקו אל תוכן את החוויות שלהם והפכו אותן לשירים. שלוש שנים לאחר שחזרו בתשובה, מוציאים השניים את האלבום "קש לזהב", ומגישים קליפ ושני שירים בהשמעת בכורה

לא אגדתות, אגדות. מיכל ויוחאי מוצרי, בני זוג מירושלים, חיפשו את מקומם במשך שנים ארוכות. בתום תהליך ארוך של חזרה בתשובה, הם החלו לעבוד על אלבום משותף, המספק פרשנויות משלהם לאגדות ילדים מפורסמות.

 

  • היכנסו לעמוד הפייסבוק של ynet יהדות

     

    "בכל אגדה יש שלד של אמת, יש מתח, יש איזו דרמה שמשתוללת. וכל אלה מאוד התאימו למה שאנחנו עברנו", מסביר יוחאי. "למשל, האגדה על שלגייה, שבה היא בורחת מהבית והמלכה רוצה להרוג אותה. מיכל לקחה את המבנה הבסיסי, ויצקה אליו תמה חדשה. בשיר שלנו, שלגייה בורחת ממקום של חסך, ומחפשת עולם חדש של משמעות. לקחנו את ההצבות היסודיות של האגדות, והשלכנו אותן על החוויה שאנחנו עברנו".

     

    מיכל: "באגדה תמיד יש טרנספורמציה פלאית: אדם שאין לו כלום, הופך למי שיש לו הכל. לכלוכית, למשל, הייתה משרתת והפכה בן לילה למלכה. ככה גם אני הרגשתי".

     

    קרובין יותר לליאונרד כהן, מאשר ליוצרים חסידיים. יוחאי ומיכל מוצרי (צילום: יעל אילן) (צילום: יעל אילן)
    קרובין יותר לליאונרד כהן, מאשר ליוצרים חסידיים. יוחאי ומיכל מוצרי(צילום: יעל אילן)

     

    כשמיכל מדברת על טרנספורמציה, היא מתכוונת לתהליך החזרה בתשובה שהחל כבר כשהייתה צעירה, והתעצם בשלוש השנים האחרונות. "בגיל 16 עזבתי את בית ספר, טיילתי בחו"ל וחיפשתי משמעות", היא מספרת. "הייתי בכל מיני פורמים של חזרה בתשובה, עברתי כל מיני רבנים, עד שהגעתי למקום שלי. אני חושבת ששמעתי כמעט את כל הרבנים שנחשבים לפופולריים: השתתפתי בסמינרים של 'ערכים', ביקרתי בשיעורי קבלה של הרב אשרוב ושל הרב לייטמן. בסופו של דבר, אני חושבת שאת הכיוון שהכי התאים לי, מצאתי אצל הרב שרקי".

     

    הבנו מה אנחנו רוצים להגיד

    לדברי יוחאי, תהליך החזרה בתשובה העצים את הרצון שלהם ליצור. "זה הכניס בנו יצירתיות. הרצון לעשות מוזיקה היה בנו הרבה שנים, אבל לא ידענו מה אנחנו רוצים להגיד. פתאום הבנו מה חשוב לנו לספר".

     

    האם לעבר החילוני יש מקום במוזיקה שלכם?

     

    "אני חושב שאנחנו בהחלט מביאים חלק מהרקע החילוני שלנו", אומר יוחאי. "מבחינתי, זה בעיקר בא לידי ביטוי בשפה המוזיקלית. המוזיקה שאנחנו עושים זה לא הניגונים החסידיים השמחים. המוזיקה שלנו מושפעת יותר מרוק ומבלוז, מיוצרים כמו לאונרד כהן".

     

    מיכל מבהירה כי הרקע החילוני קיים, מעצם היותו חלק בתהליך: "אני מביאה אל היצירה את כולי, עבר הווה ועתיד", היא אומרת.

     

    עבור כל מי שעדיין מחפש

    חלוקת התפקידים בין בני הזוג ברורה: מיכל (37) כתבה את השירים, ויוחאי (34) הלחין ושר. "האמת שזאת לא הייתה ממש עבודה משותפת", מספרת מיכל. "ברגע שגמרתי לכתוב את השיר, הוא כבר לא היה בידיים שלי. הרעיון ההתחלתי היה שלי, אני הייתי שותפה עד הרגע של הסקיצות הראשוניות, אבל אחר כך זה יצא כבר יצא משליטתי".

     

    ואת מרוצה מהתוצאה?

     

    "בסך הכל כן, אבל אני חייבת לציין שהסקיצות הראשונות שיוחאי עשה היו יותר טובות מהמוצר המוגמר", מודה מיכל. "יכול להיות שעשינו כמה טעויות בדרך. זה היה יכול להיות יותר טוב", היא אומרת. 

     

     

    למי מיועד האלבום?

     

    "אני חושבת שהוא נעשה עבור אנשים שמחפשים, ששואלים שאלות ומבקשים תשובות. אנשים שמעניין אותם להבין מה עומד בבסיס של מיתוסים ואגדות", היא אומרת. "הוא לא מכוון רק אל מי שעובר תהליך חזרה בתשובה, הוא מיועד לכל מי שמחפש משמעות, לכל מי שהיצר הקיומי של החיפוש לא דעך אצלו, שדברים עדיין מכאיבים לו ומרגשים אותו. נראה לי שכל אדם שחי בקונפליקט וחש את הפער בין מה שהוא היה רוצה להגשים, לבין חייו במציאות - יתחבר למילים שאני כותבת", היא מסכמת.

     

  • שמואל שטח מבכה את השבר הנורא בחברה הישראלית, בעקבות רצח רבין
  •  

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: יעל אילן
    "שירים של חיפוש". מיכל
    צילום: יעל אילן
    צילום: יעל אילן
    "שפה מוזיקלית חילונית". יוחאי
    צילום: יעל אילן
    צילום: עטיפת האלבום
    טרנספורמציה פלאית. עטיפת האלבום "קש לזהב"
    צילום: עטיפת האלבום
    מומלצים