עלייה בייצוא הישראלי: 'פותחים דלתות לתעשיינים'
בראיון ל-ynet מסביר סמנכ"ל סחר חוץ במשרד התמ"ת את ההזדמנויות הרבות העומדות בפני תעשיינים בחו"ל וכיצד הנספחים המסחריים יכולים לסייע להם. "ככל שהחברות ישכילו להשתמש בנו בצורה נכונה, הן יקבלו ערך רב מהשירות החיוני שאנחנו נותנים"
תעשיינים ישראלים רבים יותר בוחרים לייצא מוצרים לשווקים בחו"ל - כך עולה מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, המצביעים על זינוק של קרוב ל-20% מאז חודש מרס בהיקף הייצוא.לא מעט תעשיינים ישראלים נעזרים בנספחים המסחריים של משרד התמ"ת כדי להיכנס לשווקים חדשים בעולם, להגדיל את נפח הייצוא או להתגבר על חסמים שבהם הם נתקלים.
- עוד כתבות על כלכלה בעולם וסחר חוץ
מנתוני משרד התמ"ת עולה כי בישראל אלפי יצואנים, שסך כל היקף הייצוא שלהם (ללא יהלומים) מסתכם בכ-80 מיליארד דולר בשנה. בין היתר מייצאת ישראל מוצרי כימיקלים דוגמת דשנים, אשלג, מגנזיום, תרופות, ציוד אלקטרוני וציוד רפואי. לפי המשרד, יש קשר הדוק בין יצוא ותעסוקה וכל מיליארד דולר של יצוא מייצר אלפי מקומות עבודה במשק הישראלי ומכאן חשיבותו של הייצוא גם לשוק המקומי וחשיבותם של הנספחים המסחריים, הפועלים להגדיל את היצוא.
סמנכ"ל סחר חוץ במשרד התמ"ת, אוהד כהן, פירט בראיון ל-ynet את היתרונות בפנייה לכ-40 הנספחים הישראלים של המשרד, הפועלים במרכזים הכלכליים העולמיים. לדבריו, פעמים רבות נתקלים התעשיינים הישראלים בחסמים בחו"ל, שהנספחים המסחריים - בזכות הידע והניסיון שצברו - יכולים לפתור ולהכווין את היצואן בצעדיו הראשונים בשוק שבדרך כלל הוא לא מכיר וגם במקומות שהוא מכיר היטב.
כהן סיפר כי הנספחים המסחריים מטפלים מדי שנה במאות פניות של חברות ישראליות - שמחפשות שווקים פוטנציאליים בעולם כדי לייצא אליהם את מוצריהן. לא מדובר רק בחברות גדולות, אלא בלא מעט חברות בינוניות וקטנות. סמנכ"ל סחר חוץ במשרד התמ"ת אמר כי כדאי מאוד לפנות לנספח, כדי לקבל "עצות טובות שיכולות לחסוך זמן וכסף" ולקשר את התעשיין עם לקוחות פוטנציאליים.
הנספחים המסחריים הם למעשה מנהלי פיתוח עסקי. לכל נספח מסחרי יש בין שלושה לשישה עובדים מקומיים, המכירים היטב את השוק המקומי. יחד הם מנסים לאתר הזדמנויות עסקיות עבור חברות ישראליות ובמקביל מסייעים ליצואנים שפונים למשרד התמ"ת בצעדיהם הראשונים בשווקים בחו"ל. בברזיל, למשל, פועלים הנספח המסחרי וצוותו באיתור הזדמנויות ובסיוע לישראלים המעוניינים לפעול גם בשווקים חדשים - לקראת המונדיאל שייערך במדינה בקיץ 2014 ולקראת המשחקים האולימפיים בריו 2016.
עוד בכלכלה בעולם וסחר חוץ:
כנס רגולציה בי-ם: "ללמוד ממדיניות ה-OECD"
רוצים דרכון אירופי? קנו אג"ח הונגרי
אמריקה, פני מקום: תרבויות אסיה משתלטות
הסיוע מתבטא לעתים בהסרת חסמים מכסיים בעזרת הסכמי סחר וגם בהסרת חסמי תקינה. לאחרונה הצליח אחד הנספחים להסיר חסם מיסוי ברומניה, שקבע כי חברה שמגדילה את נפח השוק שלה בתחום התרופות צריכה לשלם מס גבוה יותר. כך נוצר מצב אבסורדי שחברה שמנסה להגדיל את נתח השוק שלה "מוענשת". הנספח המסחרי של משרד התמ"ת יחד עם השגריר הישראלי בבוקרשט נפגשו עם שר האוצר הרומני, דנו עימו ועם סגנו בסוגיה ובהליך מהיר החסם הוסר.
כדאי להתייעץ עם המומחים
כהן (41), בעל תואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת חיפה, החל את דרכו במשרד התמ"ת לפני כ-15 שנה בקורס צוערים. לפני שנכנס לתפקידו כסמנכ"ל סחר חוץ הוא כיהן כנספח המסחרי בירדן, בשבדיה ובוושינגטון - שם היה הנספח המסחרי הראשון.
לדבריו, יש פוטנציאל גדול לתעשיינים נוספים לפעול בחו"ל. על דרכי הפנייה והסיוע של הנספחים המסחריים, הוא פירט: "יצואן שרוצה לייצא צריך להתקשר לנספח המקומי ולהציג את עצמו. הנספח יכול לקשר למישהו שמתעניין במוצר. בדרך זו יכולים לייצר הרבה מאוד הזדמנויות עבור התעשייה. ככל שהחברות ישכילו להשתמש בנו בצורה נכונה, הן יקבלו ערך רב מהשירות שאנחנו נותנים, שהוא גם חיוני".
כהן ציין כי הנהלת משרד התמ"ת פעלה בשנים האחרונות להגדיל את הכלים השונים התומכים ביצוא ועומדים לרשות התעשייה הישראלית. לדבריו, נעשתה עבודה יסודית במשרד במטרה לפעול לגיוון הסחר הישראלי לאור ההאטה בשווקים המסורתיים של ישראל- ארה"ב ואירופה. כך למשל הוקמה במינהל לסחר חוץ קרן הודו-סין, שמטרתה לסייע לחברות ישראליות לבסס פעילות שיווק ומכירות במדינות אלה. בימים אלה פתוח הקול הקורא השלישי של הקרן וניתן להגיש בקשות לקבלת מענק עד 11 בנובמבר.
בנוסף, גדל מספרם של הנספחים המסחריים במדינות מתפתחות. לדברי כהן, בעשור האחרון תפסו שווקי אסיה נתח גדול יותר בייצוא הישראלי. הוא הוסיף כי קיים פוטנציאל רב בשווקי אמריקה הלטינית ובמיוחד באפריקה.
כהן ממליץ מאוד ליצואנים לפנות לנספחים המסחריים, המכירים היטב את השוק, שלפעמים יכולים למנוע מהם להגיע למצב בעייתי, כמו של עסקה עם חברה מפוקפקת. "אנחנו אומרים לתעשייה בואו ותיעזרו בנו", הוא אמר. "תיעזרו בנו במקום של חסמים. אל תעשו בעצמכם כי יש דברים שאנחנו יכולים לפתוח ולקצר תהליכים". הוא הוסיף כי כאשר הנספח מסייע ליצואן הישראלי סיכויי ההצלחה שלו גדלים בהרבה.
הנספחים המסחריים עצמם נבחרו בתהליך מיון קפדני והוכשרו במסגרת קורס צוערים. מבין 900 מועמדים שהתמודדו על מקום בקורס האחרון שהסתיים בספטמבר, התקבלו 12 מועמדים שעברו את הקורס וצורפו למינהל סחר חוץ במשרד. הנספחים המסחריים הם בעלי רקע אקדמי מתחומי הכלכלה, המשפטים, יחסים בין לאומיים ועוד. רובם בעלי תואר שני במנהל עסקים
.
מ-200 אלף ל-9 מיליון
הנספחים המסחריים מסייעים לתעשיינים הישראלים גם בהשתתפות בתערוכות ברחבי העולם, שם מחפשות חברות מוצרים שהשוק הישראלי יכול לעתים לספק להם. הנספחים מארגנים לא מעט פגישות בין התעשיינים הישראלים לבין הלקוחות הפוטנציאליים. כך למשל, בתערוכת הציוד הרפואי, MEDICA, שתיערך בגרמניה בעוד כשבועיים, הנספחים המסחריים מתאמים קרוב ל-1200 פגישות עבור 40 החברות הישראליות שיופיעו בתערוכה.
דוגמה נוספת לפעילות של משרד התמ"ת לעידוד היצוא הישראלי היא תוכנית 200 פי 2 - שנועדה להכפיל את היצוא של 200 חברות. עד כה, 50 חברות
שהשתתפו בפרויקט הכפילו את היקף הייצוא ו-20 הגדילו אותו. לדוגמה, היקף היצוא של אחת החברות זינק מ-200 אלף דולר בשנה ל-9 מיליון. חברות נוספות הגדילו את שיעור היצוא במאות אחוזים.
כהן הוסיף כי לתעשיינים שמתלבטים אם כדאי להם לחפש שווקים נוספים, כדאי לקבל החלטה בהקדם כדי לא לפספס את ההזדמנות. "הנספח יכול לפתוח את הדלת, שהיצואן לא יודע שהיא קיימת", הוא אמר. אז למה יצוא? "כי יצוא זה תעסוקה. יש אינטרס גדול מאוד שיהיה כמה שיותר יצוא, כדי לשמר, להגדיל ולהרחיב את הפעילות במשק. יצוא משפר את החברות הישראליות בחו"ל - צריך להיות הרבה יותר טוב ואז גם השוק המקומי נהנה.
לפנייה למינהל סחר חוץ - לחצו כאן