הרב זיני: חישוב זמן רבנו תם - טעות והחמרה
רב הטכניון וראש ישיבת ההסדר בחיפה, טוען כי מי שמחשב את זמני ההלכה לפי "רבנו תם" - טועה ומחמיר לשווא. בספר חדש הוא מוכיח כי כמה מהאחרונים שגו בהבנת שיטתו, "ואין מקום להמצאת חומרות המכבידות על כל ירא ה"
<<מחפשים עוד דברים מעניינים על יהדות? כנסו לפייסבוק שלנו >>
לטענת הרב ד"ר אליהו רחמים זיני, ראש ישיבת ההסדר "אור וישועה" בחיפה ורב הטכניון, בספרו "בין השמשות דר"ת ( = של רבנו תם)", טעות בהבנת שיטת רב זה, מגדולי הראשונים, השתרשה בעם ישראל לאורך הדורות, והשלכותיה - דחיית תפילת ערבית, צאת השבת והמועדים, הדלקת נרות חנוכה ועוד – "מכבידות על כל ירא ה'", כלשונו.
למה להכביד על יראיי ה'?
המקור לטעות הוא במסכת שבת בתלמוד הבבלי, שם דנים חז"ל בהגדרת "בין השמשות" - פרק זמן שהוא ספק-יום-ספק-לילה לענייני הלכה שונים. המסקנה, על פי רבי יהודה, היא כי הוא נמשך 13 דקות וחצי - מרגע היעלמות השמש באופק ("שקיעת החמה") ועד להופעת שלושה כוכבים "בינוניים" ("צאת הכוכבים"). לעומת זאת, במסכת פסחים קבע אותו תנא כי אורך "בין השמשות" הוא לפחות 72 דקות.
כדי ליישב סתירה קשה זו קבע רבנו תם, כי ישנם שני זמנים שונים הנקראים "שקיעת החמה". במסגרת המאמצים להסביר
את עמדתו בדייקנות ולקבוע האם היא נפסקה להלכה, נוצר בשמו עיתוי נוסף גם ל"צאת הכוכבים" - כ-54 דקות לאחר הזמן המקובל, דבר שגרם לרבים להחמיר ו"לדחות" את סוף היום. כאשר מדובר בשבתות, ימים טובים ויום הכיפורים יש לכך לעתים משמעות גדולה.
"באו כמה מהאחרונים, ובניגוד מוחלט לכל ענקי ישראל שבכל הדורות קבעו שלאור דברי רבנו תם יש להחמיר ולאחר את סוף היום בעוד כשלושת רבעי שעה", טוען הרב זיני בספרו, "כיום דברי רבנו תם במקורם נמצאים בידינו. עיון מדוקדק בהם אינו משאיר כל ספק: עמדה אחרונה זו שיוחסה לו, בטעות גמורה וחמורה יסודה".
לסיכום: "אם אכן נכון שרבנו תם חשב שיש שתי שקיעות שונות, מעולם לא חשב ולא טען שיש שני סוגי 'צאת הכוכבים'. בין אם נפסוק הלכה כמותו ובין אם לאו, רגע סיום השבתות והימים טובים וכדומה הוא הוא צאת הכוכבים הרגיל, כפי שהיה מקובל כמעט בכל קהילות ישראל מאז ומעולם, קרי, בהופעת שלושה כוכבים בינוניים, ואין שום מקום להמצאת חומרות חסרות כל בסיס המכבידות על כל ירא ה'".