יש עתיד! המדע הבדיוני כובש את המסך
לא עוד הפקות ענק מרוקנות מתוכן: לחובבי המדע הבדיוני ממתין בשנים הקרובות גשם מטאורים של סרטים מושקעים, מוקפדים וחכמים - מ"המשחק של אנדר", דרך "אליסיום" ו"אובליביון" ועד "פאסיפיק רים". העתיד העגום מעולם לא נראה אופטימי יותר
שלושה חודשים עברו מאז הצגתי בפניכם נבואות זעם על האפוקליפסה הממשמשת ובאה: חורבנו וחירבונו של קולנוע המדע בדיוני, בטיפולה הממוסחר של הוליווד: ההתנערות של המפיקים מעלילות מורכבות, רעיונות פילוסופיים ובשורות איוב מדכדכות שטבועות ב-DNA המסונתז של הז'אנר והחבאתן מאחורי ענן חשמלי טעון בפירוטכניקה ובאפקטים ויזואליים מרהיבים ומסנוורים. לא פעם כאלו שמתפוצצים בפרצוף שלכם, או של האולפנים - ראו ערך "ג'ון קרטר".
ועכשיו, בואו נלחץ על כפתור, ונרוקן את מאגרי הזיכרון. זה לא באמת קיים בראשכם, זו רק אשליה. גם כך קיבולת הזיכרון של בני האנוש במאה ה-21 אינה מסוגלת לשחזר את שקרה לפני חודש-חודשיים-שלושה. מוטב שנביט קדימה, אפילו ניסע בזמן אל השנה הבאה. העבר מאחורינו, ופתאום העתיד נראה טוב יותר. אופטימי. יש אור בקצה המנהרה, ולא מדובר רק בנורת ניאון זרחנית מ"טרון 3". אלו יכולות להיות גם קרני שמש, או הילת שביט, או אפילו מעבר להן, בגלקסיה רחוקה רחוקה.
האם הוליווד למדה משהו? אולי אנחנו אופטימיים מדי כשאנחנו מניחים שכן, אבל אין כמו ז'אנר המדע הבדיוני כדי לקיים משחקי מחשבה. אז בוא נערוך אחד כזה: בניגוד ליוצרים העצמאיים שנותרים נאמנים לז'אנר, לרשות האולפנים יש המשאבים הדרושים כדי לברוא עולמות חדשים, אבל הם לא יודעים כל כך מה לעשות איתם. הם ניסו ללכת על הנוסחאות המוכרות עם "ג'ון קרטר" - סרט מושקע מעוצב להפליא, אך בעל תסריט שגרתי וצפוי. התוצאה: כישלון קופתי קולוסאלי.
מנגד, סרטים כמו "פרומתיאוס" של רידלי סקוט, ואף "לוּפר" של ריאן ג'ונסון היו להצלחות קופתיות, ואף זכו לפרגון יחסי מהמבקרים. צרפו לכך את הצלחת "אווטאר" של ג'יימס קמרון (הסרט המרוויח ביותר בכל הזמנים, להזכירכם) ו"משחקי הרעב" (כן, מדע בדיוני. כך בדיוק), ואת המעמד האיקוני של יצירות מופת כמו "בלייד ראנר" ו"הנוסע השמיני" של סקוט, "דו"ח מיוחד" של סטיבן שפילברג, ו"זיכרון גורלי" של פול ורהובן, לצד פרנצ'ייזים נערצים כמו "מלחמת הכוכבים", "מסע בין כוכבים", "המטריקס" ו"שליחות קטלנית" ותראו שהפוטנציאל בשמיים - ומעבר להם, אי שם בחלל.
סרטי המדע הבדיוני מרתקים את הצופים, וחושפים בפניהם עולם זר מגרה, מהפנט ומאתגר. אולם הקולנוע הוא המקום היחיד בו הם יכולים להתחבר אליו. אחרי תקופה דלילה יחסית בסרטי מדע בדיוני מושקעים - תכנית ועיצובית, עושה רושם שהמפיקים פתוחים יותר להשקיע, ולתת לקהל את מה שהוא מצפה לו. תתכוננו: בפנינו עומד מטר מטאורים של סרטים, אשר עשויים לכבוש מחדש את הוליווד, וזאת מבלי להתפשר על המורכבויות של הז'אנר.
סטאר קרוז
אם יש מישהו שניתן להכתירו כאביר המדע הבדיוני בקולנוע העכשווי זהו טום קרוז. ספק אם ניתן לייחס זאת לכת הסיינטולוגיה אליה הוא משתייך, על אמונותיה וחייזריה, אבל הכוכב ההוליוודי, שנסק בתחילת שנות ה-2000 עם "ונילה סקיי" של קמרון קרואו, "תחנת חלל" של טוני מאיירס (אותו הוא מקריין) ו"דו"ח מיוחד" ו"מלחמת העולמות" של סטיבן שפילברג, השלים מסע מסביב ליקום ושב בגדול עם שלושה פרויקטים חדשים.
טום קרוז חוזר עם "אובליביון"
קרוז מככב לצד מורגן פרימן ואולגה קורילנקו ב"אובליביון" של ג'וזף קוסינסקי (ייצא בישראל ב-18 באפריל, 2013), כחייל בצבא עתידני שיוצא להשמיד את אוכלוסייתו החוצנית של כוכב ומגלה תגליות הרות גורל לאנושות. עוד לפני שסיים את צילומי "אובליביון" באיסלנד (לוקיישן מזמין להפקות מדע בדיוני, כפי שגילינו גם ב"פרומתיאוס"), התגייס קרוז לפרויקט "All You Need Is Kill" בבימויו של דאג לימן, בו הוא מגלם גיבור עם רקע דומה - קולונל ביל קייג', אשר נלחם בחייזרים אלימים, נופל בקרב, נלכד בלולאת זמן וחוזר לחיים כדי לנקום בעזרת אמילי בלאנט.
"All You Need Is Kill", המבוסס על ספרו של הירושי סקורזאקה, צפוי לצאת לאקרנים בבמרס 2014. בראד פיט היה המועמד המקורי לתפקיד, אבל הוא יצא להרפתקה עתידנית משלו ("World War Z"). קרוז מבחינתו לא עוצר והוא כבר צופה קדימה לפרויקט הבא "Our Name Is Adam", בו הוא צופה אחורה דווקא, כאסטרונאוט שנוסע אחורה בזמן כדי לשתף פעולה עם עצמו (בגיל צעיר יותר).
אם קרוז הוא ראש מסדר אבירי המדע הבדיוני של הוליווד, הרי שמאט דיימון הוא סגנו, עם שני סרטים עתידניים בכיכובו: הוא יגלם דמות אפלה המכונה "ההנהלה" בסרטו האורווליאני של טרי גיליאם "The Zero Theorem" (ייצא בדצמבר 2013). בסרט שמזכיר את "ברזיל" של גיליאם, יככב כריסטוף וולץ כגיבור, גאון מחשבים מוזר. ב"אליסיום" של ניל בלומקמפ ("מחוז 9") דיימון עובר היפוך תפקידים ומוצא עצמו כגיבור האנרכיסט שמסתנן מכדור הארץ אל שכונת היוקרה המעופפת של עשירי האנושות, בחיפוש אחר צדק חברתי למגינת לבה של ג'ודי פוסטר. הסרט ייצא באוגוסט 2013.
הקמפיין הוויראלי של ארמדיין - תאגיד העל מ"אליסיום"
הפרויקט הבא של דיימון יהיה סרט היסטורי דווקא ("The Monuments Men") בבימויו של ג'ורג' קלוני, ששמו הוזכר בהקשר של הפרויקט העתידי של הבמאי בראד בירד, "1952", ולאחרונה אף מצא עצמו בחלל ביחד עם סנדרה בולוק ב-"Gravity". קלוני, שגילם ב-2002 את האסטרונאוט כריס קלווין ב"סולאריס" (רימייק של סטיבן סודרברג ליצירת המופת של אנדריי טרקובסקי), עומד הפעם לרשותו של אלפונסו קוארון בסיפור הישרדות מחוץ לאטמוספירה.
אסטרונאוטים במצוקה עומדים גם במרכז עלילת "Last Days on Mars" של רואיירי רובינסון, בכיכובו של ליב שרייבר שייצא למאדים. ואם חשבתם שבכוכב שבתאי יותר טוב, "Europa Report" של סבסטיאן קורדרו מאקוודור, מתאר את הסתבכותו של צוות בינלאומי בדרכו לשם.
הטריילר של "Europa Report"
במקרה של "Invertigo" של די.ג'יי קארוסו (ייצא במרס 2014), על נאס"א להתמודד עם משבר מסוג אחר, כשלוויין שלה מתרסק במרכז ניו יורק וגורם להיפוך קוטבי של כוח המשיכה בכדור הארץ.
משהו מוכר וטוב
לצד תסריטים מקוריים שהשתרבבו ללוּפ, מובן שהאולפנים מרגישים נוח יותר להשקיע בפרנצ'ייזים מוכרים: "סטארטרק 2: האויב בתוכנו" של ג'יי.ג'יי. אברמס ימשיך את סדרת "מסע בין כוכבים" במאי 2013; קוסינסקי מתכונן ל"טרון 3" (אותו כינה "האמפריה מכה שנית שלי") לקראת 2014; ג'יימס קמרון עובד על "אווטאר 2" שיתרחש מתחת למי הים של כוכב פנדורה ויצא ככל הנראה ב-2015, קרוב ליציאת הסרט שאמור להשיק את הטרילוגיה השלישית של סאגת "מלחמת הכוכבים".
הטריילר של "סטארטרק 2: האויב בתוכנו"
לצד עדכונן של הסדרות הקולנועיות הגדולות, יצאו לאקרנים סרטים המבוססים על רבי מכר ספרותיים. כך במקרה של "המשחק של אנדר" - עיבוד קולנועי של גאווין הוד לספרו האהוב של אורסון סקוט קארד מ-1985. הסרט שייצא בנובמבר 2013 יציג את אסה באטרפילד ("הוגו") כאנדר - הנער הצעיר שמטופח כמצביא על שיציל את האנושות מהחייזרים. אחרי שהמפקדים הוותיקים בלמו מתקפה ראשונה של החייזרים, אנדר יתבקש להוביל את צבא כדור הארץ לקראת המתקפה השניה כשלצידו בנות גילו, אביגייל ברסלין והיילי סטנפילד.
סיפור מדע בדיוני נוסף שמעובד לקולנוע על ידי אלכס פרויאס הוא "The Unpleasant Profession of Jonathan Hoag" של רוברט היינליין (שכבר שימש השראה ל"גברים בחלל" של ורהובן), המספר על אדם שאיבד את זכרונו ושוכר זוג בלשים פרטיים כדי לפענח את עברו. רופרט ווייאט ("כוכב הקופים: המרד") יעבד למסך את הרומן הגרפי "Agent 13" של פלינט דיל ודיוויד מרקוני - מעיין מותחן מדע בדיוני אפל, בו תככב שרליז ת'רון.
אם חשבתם שסטיבן שפילברג יתבונן מהצד בינוקות ממציאים מחדש את קולנוע המדע בדיוני ולא יעשה דבר, כמובן שאתם טועים. אחרי שהתפנה מעיסוקיו ההיסטוריים באברהם לינקולן, הוא יעבד את "רובוקליפסה" של דיוויד ה. ווילסון לקולנוע (אפריל 2014) בעזרתם של כריס המסוורת' ואן האת'אוויי. העלילה תתקיים בעולם עתידני מהסוג של "שליחות קטלנית", בו מחשבי על נישאים על גבי האינטליגנציה המלאכותית שלהם (ע"ע "A.I") כדי להדוף את יוצריהם בני האדם.
נושא דומה יעלה ב-"Transcendence" - בכורת הבימוי של הצלם המהולל וואלי פפיסטר (חביבו של נולאן), אשר תגולל קורותיו של מדען (ג'וני דפ) שמוחו מוטען במחשב על שפיתח. גם ב-"The Prototype", רובוט המשתלט על מוח וגופו של מדען נרדף על ידי השלטונות.
הטריילר של "The Prototype"
מזכיר לכם את "המטריקס"? ובכן גם יוצרי הטרילוגיה פורצת הדרך ההיא האחים אנדי ולאנה וואצ'ובסקי, צפויים לרכוב על הגל האחרון. אחרי שיצרו את "ענן אטלס" (ביחד עם טום טיקוור) חובק העולם והזמן, הם יספרו לכם על מרד בני האנוש במלכת היקום ב"Jupiter Ascending", בו יככבו צ'אנינג טייטום ומילה קוניס.
מ. נייט שאמאלאן ליהק את וויל סמית' ובנו ג'יידן לסרטו "After Earth", שהוא רחוק כמרחק שנות אור מהקומדיה "גברים בשחור". במקרה זה הסמית'ס עוטים ארשת של רצינות תהומית כשהחללית שלהם מתרסקת על פני כדור הארץ שהפך לעוין את בני האנוש.
הטריילר של "After Earth"
גיירמו דל טורו הוא עוד מאסטר שב"פסיפיק רים" (יצא ביולי 2013) יציב רובוטי ענק בשירות האנושות שמופעלים על ידי צ'ארלי האנום, רינקו קיקוצ'י ואידריס אלבה מול מפלצות עצומות מבטן האדמה.
הטריילר של "פסיפיק רים"
דיס לדיסני
גל המדע בדיוני המחודש מעורר תקוות לעתיד טוב ובעיקר רווחי יותר. אבל ההשקעות הגדולות הנדרשות הן הימור לא קטן. אולפני דיסני ביקשו לשרטט השנה מסלול אל המאדים באמצעות "ג'ון קרטר", והתרסקו עליו עם הפסדים של עשרות מיליוני דולרים, שהביאו להתפטרותו של היו"ר ריץ' רוס. ועם זאת, מירוץ החלל שלהם לא תם - והם מתכוונים לבסס אותו על פרנצ'ייז יציב ומניב כמו "מלחמת הכוכבים", אותו רכשו מג'ורג' לוקאס בתמורה לארבעה מיליארד דולר. סופרנובה של ממש.
אבל האם הטרילוגיה הבאה של "מלחמת הכוכבים" תהיה מושכלת ואפלה מספיק כדי לספק את הצרכים של חובבי המדע הבדיוני שביניכם?
מדע בדיוני מבשר בדרך כלל על מציאות דיסטופית - משהו שלא ממש מתקשר לרוח האופטימית של דיסני, שפונים לילדים התמימים ומבטיחים אוטופיה. בדיסני נמנעים מלהיסחף אל חורים שחורים עם כבידה עצומה - אבל זהו כוח המשיכה של הז'אנר.
מי שמבקשים לגבש נתיב אלטרנטיבי אל החלל, הם אולפני האחים וורנר שכבר הוכיחו את כוונותיהם להרחיב את אופקיהם הפנטסטיים של הצופים המבוגרים עם גרסאותיהם המרצינות לבאטמן (טרילוגיית "האביר האפל" של כריסטופר נולאן) וסופרמן (עם "איש הפלדה" העתידי של זאק סניידר). בסרט "ארגו" של בן אפלק הם גוללו את מעללי סוכני ה-CIA באיראן בחסות צוות צילום של סרט מדע בדיוני. במקביל הם מחפשים יעדים חדשים משלהם אצל יוצרים צעירים.
לאחרונה דווח על כך שנציגי וורנר ברוס נתקלו בסרט קצר "True Skin" שהוצג באינטרנט, וזיהו את הפוטנציאל הקולנועי שלו. הם פנו ליוצר סטיבן זלוטסקו והציעו לו לפתח את הקטע לסרט באורך מלא, וגייסו לעזרתו את דיוויד היימן, תסריטאי "הארי פוטר".
הסרט הקצר "True Skin"
אל תתפלאו אם בקרוב יהפוך שמו הסבוך של זלוטסקו האלמוני למוכר בקהילת חובבי המדע בדיוני (וכך גם במקרה של ווס בל, שהתגלה עם הסרטון "Ruin"
שיפותח לסרט ארוך בהפקת מקג'י) . זה כבר קרה בעבר הלא רחוק עם גארת' אדוארדס הבריטי שיצר את "מפלצות" (2010) - סרט מדע בדיוני עצמאי, שהופק בגרושים ויצר באז אדיר מסביב לעולם.
בעקבות הצלחת "מפלצות", הופקד בידיו של אדוארדס הרימייק ל"גודזילה" שייצא ב-2014. וזה לא ייגמר שם: הבריטי בן ה-37 כבר צופה הלאה - אל העתיד שלו, וזה שלנו. הוא עובד על פרויקט מסקרן שמכונה "מלחמת הכוכבים של הרובוטים" - מסע של ילד אנושי ורובוט מגונן ביקום שנשלט על אנדרואידים למיניהם. פרויקט זה, כמו גם האחרים שבאים עלינו לטובה, נראים כמו משהו שכדאי לצפות לו.