שתף קטע נבחר
 

מה עשתה הממשלה כדי שתהיה לכם פרנסה?

להצהרות המתגאות של נתניהו ושטייניץ אודות יצירת מאות אלפי משרות חדשות יש ביסוס בנתונים. לטענה שמדובר בשיא של כל הזמנים - פחות. במהלך הקדנציה שלה, סיפקה ממשלת נתניהו לאזרחים עבודה וחלה עלייה מרשימה במספר המועסקים. עם זאת, היקף המשרות והשכר עדיין נמוכים

"בשנת 2010 ישראל תפסה מקום 1 ביצירת מקומות עבודה בהתאמה לגודל האוכלוסייה, כך גם בשנת 2011 וגם בשנה זו, ברור כבר שאנו עדיין במקום הראשון. יצרנו בשלוש השנים האחרונות 400 אלף משרות חדשות, שיא בישראל" (שר האוצר בנאום באוניברסיטת בר אילן, נובמבר 2012)

 

"אני לא מכיר נתוני אבטלה חדשים. אנחנו מסתכלים על המכלול, ובשלוש השנים האחרונות ייצרנו 330 אלף מקומות עבודה חדשים – פי שניים מהממוצע" (שר האוצר בראיון לגלי צה"ל, אוגוסט 2012)

 

"הביצועים של כלכלת ישראל טובים יותר מאלה של כלכלות ה-OECD ומהטובים בעולם כולו. יצרנו 250 אלף מקומות עבודה חדשים ב-3 השנים האחרונות" (ראש הממשלה במסיבת עיתונאים, יוני 2012)

 

לכל מי שעוקב בשנים האחרונות אחר התבטאויותיהם של ראש הממשלה ושר האוצר בנוגע לכלכלת ישראל ברור, כי תחום התעסוקה עומד בחזית ההסברה הכלכלית שלהם. בחירתם של נתניהו ושטייניץ לנסות למקד את הדיון הכלכלי-חברתי בשאלת התעסוקה אינה בלתי מוצדקת.

 

בשנים האחרונות לומדים אזרחי מדינות המערב על בשרם את חשיבותה של התעסוקה, לאחר ששני משברים כלכליים כפו עליהם התמודדות ארוכת שנים עם שיעורי אבטלה גבוהים. להיקף התעסוקה ישנה השפעה מכרעת הן על רמת ההכנסות של משק הבית והן על הכנסות הממשלה ממסים וגודל תקציב המדינה.

 

זאת ועוד, לתעסוקה יש חשיבות חברתית ואנושית עצומה, שלצערנו נשכחת לא פעם מליבם של המועסקים, אשר נזכרים בה רק אם וכאשר ניטלת מהם היכולת לעבוד יום יום ולפרנס את משפחתם. האבטלה, נזכרים כאשר זו מרימה את ראשה המכוער, היא נגיף חברתי אשר ביכולתו להחריב משפחות, לכופף גם את גבו של האדם הגאה ביותר ולדרדר גם אנשים ישרים לחיים של פשע וניוון.

 

אין חולק על כך שאחד מתפקידיה העיקריים של הממשלה הוא לדאוג לזמינות מספקת של מקומות עבודה. לא לחינם עמדה סוגיה זו במרכזה של מערכת הבחירות האחרונה לנשיאות ארה"ב, מדינה אשר נאבקת עדיין באבטלה גבוהה יחסית, מאז המשבר הפיננסי שחוותה ב-2008. אין גם חולק על כך, שבישראל הביקוש לעבודה נמצא במגמת עלייה מתמדת. זוהי תוצאה של היות החברה הישראלית חברה צעירה יחסית, שבה מספר האזרחים המגיעים מדי שנה לגיל העבודה עולה על מספר המגיעים לגיל הפנסיה.

 

מערכת הבחירות הנוכחית היא הזדמנות טובה לצלול אל תוך נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ולשאול, האם ממשלת נתניהו אכן עשתה יותר מכל ממשלה אחרת ליצירת מקומות עבודה, והאם מצבנו התעסוקתי אכן טוב יותר מבעבר?

 

גידול – כן, שיא – לא ממש

בדיקה של היקף המשרות במשק הישראלי בשנים האחרונות מראה כי טענות נתניהו ושטייניץ בנוגע לכמות מקומות העבודה החדשים שנוצרו הן נכונות למדי. כפי שניתן לראות בטבלה שלמטה, בין מרס 2009 (תחילת כהונתה של ממשלת נתניהו השנייה) לספטמבר 2012 (הנתון המנוכה עונתיות המאוחר ביותר שבנמצא) נוספו למשק הישראלי יותר מ-350 אלף משרות.

 


ממשלת נתניהו השנייה: מספר המשרות במשק

ממשלת נתניהו השנייה: מספר המשרות במשק
חודש מדידה בסך הכל עובדים ישראלים בלבד עובדים זרים בלבד
מרס 2009 2.9 מיליון משרות 2.79 מיליון משרות 114 אלף משרות
ספטמבר 2012 3.26 מיליון משרות 3.11 מיליון משרות 148 אלף משרות
היקף השינוי 351 אלף משרות 317 אלף משרות 34 אלף משרות

 

זהו ללא ספק נתון חיובי ומרשים, גם אם ניתן לחלוק על הטענה שמדובר בשיא או בהישג טוב יותר מאלו של ממשלות קודמות. שלוש השנים האחרונות אכן היטיבו עם שוק התעסוקה, כאשר בשנת 2010 נוספו כ-138 אלף משרות חדשות, בשנת 2011 נוספו 107.9 אלף משרות ובתשעת החודשים הראשונים של 2012 נוספו 56.2 אלף משרות חדשות. אך השיא שייך דווקא לשנת 2006, שבה נוספו 141.4 אלף משרות חדשות למשק.

 

בכלל, נתוני העבר מלמדים כי קצב הגידול במספר מקומות העבודה בישראל נמצא במגמת עלייה עקבית למדי מאז תחילת המאה ה-21, למעט בשנים 2008 ו-2009 שעמדו בסימן המשבר הפיננסי הגדול והמיתון העולמי שבא בעקבותיו. במובן זה, ניתן לראות בהיקף הגידול במשרות במהלך כהונתה של ממשלת נתניהו השנייה המשך טבעי של מגמה זו.

 

הבעיה הטובה של שוק התעסוקה בישראל

כפי שצוין כבר, החברה הישראלית מתאפיינת בגידול קבוע בביקוש לעבודה, הנובע מכך שמספר האזרחים שמגיעים מדי שנה לגיל העבודה גבוה ממספר האזרחים שפורשים לפנסיה. מציאות זו מעמידה בפני ממשלות ישראל אתגר ממשי של עמידה ביעד שמכתיבה הילודה הגבוהה. משום כך, עלינו לשאול לא רק כמה מקומות עבודה חדשים יצרה הממשלה, אלא האם מספר המשרות החדשות שנוצרו ענה על הגידול בביקוש לעבודה, כפי שהוא בא לידי ביטוי בגידול במספר המשתתפים בכוח העבודה האזרחי.

 

כאן המקום לציין, כי בשפתה של הסטטיסטיקה העולמית - כפי שהיא מעוצבת על ידי הקריטריונים שמכתיבים גופים בינלאומיים כמו ה-OECD, קרן המטבע והבנק העולמי – כל אזרח שהגיע לגיל 15 שייך לכוח העבודה האזרחי. הגדרה זו נועדה לאפשר השוואה בין מדינות שונות, למרות שברור כי במדינות המערב, רוב האזרחים מתחילים לעבוד בגיל מאוחר בהרבה.

 

בנוסף, לא כל מי שבגיל העבודה מוגדר כשייך לכוח העבודה. במסגרת כוח העבודה האזרחי נכללים רק אזרחים מועסקים או כאלה שמחפשים עבודה ואינם מוצאים. בישראל, למשל, קיימת בעיה מוכרת של שיעור השתתפות נמוך בכוח העבודה האזרחי. כלומר, מספר האזרחים בגיל העבודה שאינם עובדים ואינם מחפשים עבודה, הוא גבוה יחסית.

 

במהלך הקדנציה של הממשלה הנוכחית, גדל מספר האזרחים בגיל העבודה ב-393 אלף, שיעור הגבוה רק במעט ממספר המשרות החדשות שנוצרו. אך שיעור הגידול במספר מחפשי העבודה היה כמעט כפול ממספר המשרות שנוצרו, ועמד על 643 אלף בני אדם.

 

בנקודה זו, חווה המשק הישראלי בשנים האחרונות בעיה טובה. ממדי התופעה שתוארה על ידי גופים בינלאומיים כחולי המרכזי של הכלכלה הישראלית, שיעור ההשתתפות הנמוך של ישראלים בכוח העבודה האזרחי, הולכים ומצטמצמים. שיעור ההשתתפות גדל, בעקבות פעולות יזומות של הממשלה לשילוב חרדים וערבים בכוח העבודה ועקב כך שיעור מחפשי העבודה גדל הרבה מעבר לקצב הגידול הטבעי של האוכלוסייה בגילאי התעסוקה.

 


תכונות כוח העבודה האזרחי: 2009-2012

תכונות כוח העבודה האזרחי: 2009-2012
תקופה אזרחים בגיל העבודה אזרחים בכוח העבודה אזרחים מועסקים
מרס 2009 5.290 מיליון 3.005 מיליון 2.777 מיליון
ספטמבר 2012 5.683 מיליון 3.648 מיליון 3.402 מיליון
היקף השינוי 393 אלף 643 אלף 625 אלף

 

לכן, האתגר שמוצב לפתחה של ממשלת ישראל הוא כפול. למצוא עבודה לישראלים שמשתחררים מהצבא או מסיימים את לימודיהם וגם למצוא עבודה לישראלים שמשתחררים מהתלות במערכת הרווחה ובוחרים להצטרף למעגל התעסוקה. הממשלה הנוכחית עמדה באתגר הזה, במידה רבה, כאשר מספר המועסקים גדל ב-625 אלף בני אדם במהלך כהונתה. אך הגידול המרשים במספר המועסקים מעורר שאלה חשובה: כיצד נמצאה עבודה ל-625 אלף בני אדם, כאשר נוצרו רק 351 אלף משרות חדשות?

 

יותר עובדים – פחות שעות

הסבר ראשון לפער מצוי בכך שמדובר בנתונים שונים במקצת. נתון המשרות החדשות מתייחס למשרות שכיר בלבד בעוד שהנתונים בנוגע להיקף המועסקים כוללים גם עצמאים. תשובה נוספת עשויה להימצא בנתונים אודות מספר שעות העבודה השבועיות לעובד ושיעור המועסקים במשרה מלאה. בטבלה שמתחת ניתן לראות כי לצד הגידול במספר המועסקים חל קיטון במספר שעות העבודה השבועיות הממוצע לעובד.

 

קיטון זה מצביע על כך שמספר שעות העבודה השבועיות במשק לא גדל בהתאם לגידול במספר מועסקים, כלומר, או שיותר אנשים הצטרפו למעגל העבודה במסגרת משרה חלקית, או שיותר אנשים הצטרפו למעגל העבודה אך לא עבדו ברצף לאורך כל השנה. הנתונים אודות היקף המועסקים במשרה מלאה והיקף המועסקים במשרה חלקית מראים כי בעוד שחל גידול של 481 אלף במספר המועסקים במשרה מלאה, חל גם גידול של 119 אלף במספר המועסקים במשרה חלקית. כלומר, חלק ניכר מהמועסקים החדשים אינם עובדים יותר מ-35 שעות בשבוע.

 


היקף שעות העבודה במשק: 2009-2012

היקף שעות העבודה במשק: 2009-2012
תקופה ממוצע שעות עבודה שבועיות לעובד מספר המועסקים במשרה מלאה מספר המועסקים במשרה חלקית
מרס 2009 37.5 שעות 2.117 מיליון 669.5 אלף
ספטמבר 2012 34.8 שעות 2.598 מיליון 788.5 אלף
היקף השינוי 2.7 - שעות 481 אלף 119 אלף

 

נתון זה מצביע על המורכבות השלישית בהערכת מדיניותה של הממשלה בתחום התעסוקה, לצד הצורך להבחין במגמות ארוכות טווח והחשיבות של מדידת הגידול במשרות ביחס לגידול בביקוש לעבודה. מספר המשרות במשק יכול לגדול ומספר המועסקים יכול לעלות בהתמדה, ובכך להוריד את שיעור האבטלה לרמות שפל חדשות, כפי שראינו בשנים האחרונות. אם גידול זה אינו מתבטא במשרות מלאות אשר יכולות לספק פרנסה טובה למאיישים אותן, הוא אינו טומן בחובו בשורה של צמצום העוני והפערים החברתיים. יתרה מזאת, הוא עשוי להעיד על גידול במספר העובדים העניים, מגמה מדאיגה בפני עצמה שאנו עדים לה בשנים האחרונות.

 

שלוש המורכבויות הללו אינן גורעות במאום מהעובדה שבמהלך כהונתה של הממשלה הנוכחית אכן נוספו יותר מ-350 אלף משרות חדשות למשק הישראלי, תוך גידול כמעט כפול מכך במספר המועסקים וחשוב מכך, תוך גידול משמעותי בשיעור ההשתתפות בכוח העבודה. אלו מגמות חיוביות שגם אם החלו לפני כהונתה של ממשלת נתניהו, ממשלה זו יכולה לכל הפחות להתגאות בכך שלא נתנה להן לגווע ואף חידשה אותן לאחר שנתיים של הפוגה בשיאו של המשבר הפיננסי בארה"ב.

 

לצד הנחת שרווים נתניהו ושטייניץ ממספר המשרות החדשות שנוצרו, עליהם להיות מודאגים מהפער הבולט שבין קצב התווספות המשרות החדשות, שעולה בהתמדה משנה לשנה מאז שנת 2002, לממדי העוני בישראל, שעומדים בעינם כבר שנים רבות.

 

אין ספק כי עבודה, כל עבודה, זוקפת את קומתו של האדם, יוצקת תוכן לחייו ומצילה אותו מייאוש ומשעמום. אך תכליתה העיקרית היא הפרנסה והרווחה. הגידול במספר העובדים במשרה חלקית, לצד העובדה שהשכר החציוני בישראל עדיין קרוב יותר לשכר המינימום מאשר לשכר הממוצע, מלמדים כי המשק מצליח לייצר לרוב אזרחי המדינה מקומות עבודה, אולי אפילו פרנסה, אך עליו לעבור עוד כברת דרך לפני שנוכל לומר כי הוא מייצר רווחה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
בזכותם? נתניהו ושטייניץ
צילום: אבי רוקח
אתגר כפול: החרדים חוזרים לשוק העבודה
צילום: shutterstock
עבודה - יש. רווחה גם?
צילום: הרצל יוסף
מומלצים