האותיות הקטנות בהטבות חברות האשראי
הנקודות והכוכבים חלפו ובחברות האשראי משקיעים לא מעט ביחסי ציבור לתוכניות ההטבות שלהן, וקצת פחות בהבהרות לגבי ההגבלות והסייגים שהן כוללות. אז בדקנו בעצמנו
אחרי שתוכניות הנקודות והכוכבים כבר סיימו את תפקידם, והשאירו לשמחת חברות האשראי כמה עשרות מיליוני שקלים בכיסם, ראוי להכיר מקרוב את תוכנית ההטבות החדשה שלהן.
- התשלום לסלולר פחת. חברות האשראי חוששות
אצבע על הארנק: הטכנולוגיות שבדרך אל הכיס שלנו
הנקודות נמחקות אבל הציבור אדיש
מסתבר שבמבחן המציאות, התוכניות החדשות שנכנסו לתוקף בשנה האחרונה, וחלקן אף עודכנו בתחילת 2013, קצת שונות ממה שחברות האשראי מנסות להציג.
למרות ההכרזות, על "תוכנית משודרגת", עם "שלל הטבות", ו"פינוקים" לרוב. תוכנית "המסלולים" של ישראכרט, "פינוקים פלוס" של לאומי קארד ו"סוף שבוע קל" של כאל, מכילות סייגים והגבלות, שלקוחות רבים אינם מכירים.
כמובן, החברות לא ממהרות להציג את כל ההגבלות על התוכניות השונות, בחלק מהן תתקלו כשתבקשו לממש את ההטבה – אם לא טרחתם לקרוא את האותיות הקטנות של התקנון.
לא נפרט כאן את כל הסייגים של חברות האשראי וגם לא את ההטבות עצמן, שחלקן משתנות מעת לעת, אך הנה כמה נקודות חשובות שכדאי לדעת.
כמה כסף צריך לבזבז כדי ליהנות מהטבה?
ההגבלה הראשונה נוגעת לסכום המינימאלי הנדרש כדי ליהנות מההטבות. אמנם בחלק מההטבות – הפשוטות יותר, לא נדרש שימוש מינימאלי בכרטיס, אולם בשאר ההטבות ובמיוחד באלו ה"שוות" (כגון 1+1 על סרטים, מסעדות והנחה במופעים), קיימת דרישה כזו.
ישראכרט | לאומי קארד | כאל | |
כמה כסף צריך לבזבז? | 2,500 שקל לכל כרטיס | 1,500 שקל לכל לקוח (ת.ז.) | 1,500 שקל לכל לקוח (ת.ז.) |
כמה הטבות מקבלים? |
2-4 בחודש. חלקם מוגבלים במסלול בו נמצא הלקוח |
הטבה אחת על כל 1,500 שקל. עד 4 הטבות | חלק מההטבות אין הגבלה. חלק מההטבות - אחת לשבוע |
מעוניין לצבור נקודות לאל על | צריך לוותר על רוב ההטבות. מותנה ברישום | צריך לוותר על ההטבות (אלא אם כן משתמשים בסכום של 6,000 שקל ומעלה בחודש). מותנה ברישום | אפשרי. מותנה ברישום |
איך מקבלים את ההטבה? | קוד קופון. תשלום בבית העסק | תשלום מראש באתר החברה | קוד קופון. תשלום בבית העסק |
- ישראכרט - מתייחס להטבות ה"פרמיום"
בחברת ישראכרט, בניהולו של דב קוטלר, נדרש הלקוח לבצע רכישות בסכום של לפחות 2,500 שקל בכרטיס האשראי (לעומת 1,500 אצל המתחרות) כדי ליהנות מההטבות. בנוסף, חשוב לדעת שהסכום הוא לכל כרטיס, כלומר גם אם ברשות הלקוח שני כרטיסים של החברה, בהן ביצע רכישות – הוא לא יוכל לחבר את הסכומים כדי להגיע למינימום הנדרש.
מי שהגיע לסכום הנדרש, זכאי לממש מגוון הטבות המכונות "הטבות פרמיום", עליהן קיימות הגבלות מימוש, כגון 2-4 מימושים בחודש.
בחברת כאל, בניהולו של המנכ"ל החדש דורון ספיר, נדרש הלקוח להוציא סכום של 1,500 שקל, לכל ת.ז. כלומר, אם ברשותו מספר כרטיסים של החברה – הסכומים מצטרפים. ניתן ליהנות ממגוון הטבות, אולם שימוש באותה הטבה אפשרי רק אחת לשבוע.
בלאומי קארד, בניהולו של חגי הלר, נדרש גם כן מינימום של 1,500 שקל, לכל ת.ז, כאשר על כל 1,500 שקל מקבל הלקוח "פינוק 1+1". ניתן לצבור עד 4 "פינוקים" בסה"כ בחודש.
יש לציין כי בכל החברות, בסכום המינימאלי הנדרש לא נכללים ריביות, עמלות, ודמי חבר שמשלם הלקוח. כמו"כ הפרשי שער על רכישת מוצרים בחו"ל (סכום הרכישות עצמן בחו"ל – נחשב), משיכות מזומן וכן מוצרי אשראי שניתנים ללקוח.
האם אני יכול לבחור באיזו הטבה שאני רוצה?
בישראכרט ההטבות מחולקות לפי מסלולים, (בידור, ספורט, מזון וכו'). גם אם הוצאת מספיק כסף, לא ניתן לבחור הטבה השייכת למסלול אחר מזה בו רשומים. עם זאת, יש לציין כי קיימות מגוון הטבות שאינן תלויות במסלול מסויים. מעבר בין מסלולים אפשרי אחת לחודש.
רוצים נקודות לאל על? תשכחו מהטבות
במסגרת המעבר מתוכניות הנקודות והכוכבים להטבות החדשות, שינו החברות את תהליך צבירת הנקודות למועדון הנוסע המתמיד של אל על. כדי שניתן יהיה בכלל להמיר זכויות מרכישות שבוצעו, לנקודות טיסה, הלקוחות חייבים להירשם ל"מסלול התעופה". לקוח שלא נרשם, לא יוכל להמיר את סכומי הרכישות שביצע בכרטיס, לנקודות.
ואולם, לקוח שנרשם למסלול הזה, אינו זכאי להטבות במסגרת תוכנית ההטבות. כך בישראכרט וכך גם בלאומי קארד. עם זאת, בחברת כאל מאפשרים למחזיקי הכרטיס ליהנות משני הדברים.
איך מקבלים את ההטבה?
גם זו נקודה חשובה. בישראכרט ובכאל, הלקוח מקבל קוד הטבה אותו הוא נדרש להציג לבית העסק – שם מתבצע התשלום. לעומת זאת בלאומי קארד הלקוח משלם מראש באתר החברה. אם הוא מעוניין להתחרט – עליו לבטל את הרכישה מול חברת האשראי. האחריות לכך, כאמור, מוטלת על כתפיו של הלקוח, שלא תמיד זוכר לעשות זאת.
חברות האשראי טוענות כי הן משקיעות כספים רבים בתוכניות השונות וכי השקעתן אף גדולה מזו שהייתה נהוגה בשנים קודמות. מצד שני אי אפשר להתעלם מכך שחלק גדול מ"ההשקעה" הזו מיועד לפרסום וקידום התוכנית. אז אולי במקום להשקיע בקידום מכירות, כדאי להקל על המימוש של הלקוחות.