שתף קטע נבחר

החרמון כשמורת טבע: השלג בחינם, הכביש לא

תוכנית חדשה תהפוך חלק ניכר מהחרמון לשמורה, והמבקרים לא יאלצו לשלם כניסה. הבעיה: מפעילי האתר יוסיפו לשלוט בכביש הגישה היחיד להר - והם מתכוונים להמשיך לגבות כסף

הביקורת על מחירי הכניסה הגבוהים לאתר החרמון הביאה לגיבוש תוכנית מהפכנית שתהפוך חלק גדול מההר לשמורת טבע פתוחה לקהל. אבל אליה וקוץ בה: הכביש היחיד המוביל להר ימשיך להיות בשליטת מפעילת האתר - שתמשיך לגבות כסף מכל מי שנוסע בו.

 

הר החרמון משתרע על כ־60 אלף דונם, שכחמישית מהם נמצאים היום בשליטת אתר החרמון שמפעיל מושב נווה־אטי"ב. לשאר השטח יש נגישות מוגבלת מסיבות ביטחוניות. התוצאה היא שכיום מי שרוצה לעשות סקי או לשחק בשלג לבן ורך צריך לשלם דמי כניסה של 49 שקלים שנגבים כבר בכביש הגישה לאתר. פורסם ב"ידיעות אחרונות".

 

עוד על החרמון בערוץ התיירות:

 

במשך השנים גברה הדרישה להנגיש חלק גדול יותר של ההר לציבור שלא במסגרת אתר החרמון וללא תשלום. ואכן בתום מגעים ממושכים שהתנהלו בין אנשי מינהל התיכנון, מפעילי האתר, רשות הטבע והגנים ומערכת הביטחון נרקמה באחרונה תוכנית מוסכמת להר. על פי התוכנית יוגבל שטח אתר החרמון ל־700 דונם בלבד, ואילו יתרת השטח שאינה אסורה בכניסה מסיבות ביטחוניות תוגדר כשמורת טבע או כשטח ציבורי פתוח.

 

אבל מי שחשב שבעקבות השינוי יוכל לחסוך את דמי הכניסה לאתר - טעה. גם על פי התוכנית החדשה כביש הגישה היחיד להר ימשיך להיות בשליטת מושב נווה־אטי"ב, שימנע תנועה חופשית בו בימי החורף וימשיך לגבות תשלום עבור הכניסה.

 

בהנהלת אתר החרמון מסבירים שלא ניתן לאפשר תנועה חופשית בכביש שכן זהו כביש פרטי שנמצא באחריותם. "אם המדינה רוצה גישה חופשית להר‭,"‬ הם אומרים, "אז שתפתח צירי תנועה חדשים, כמו מעלה גולני או כביש המערכת מהר דב (שהם כיום דרכים לשימוש צבאי בלבד‭."( ‬

 

"אי־אפשר לדרוש מאיתנו לטפל בדרך שהקמנו, לתחזק אותה וגם להקים עכשיו דרך חלופית למי שרוצה להגיע לשטחים הפתוחים‭,"‬ מסביר מנחם ברוך מהנהלת האתר. "אנחנו מחויבים לכל מי שנע בדרך הזו לבטיחות, לביטחון וגם לביטוח. אנחנו גם אחראים מבחינה מוסרית לאנשים שנוסעים בכביש הזה. תבוא ותראה כמה אנשים מחליקים כאן על הכביש‭."‬

 

קחו שלג בחינם, רק שלמו על הנסיעה בכביש. הכניסה לחרמון (ג'ורג' גינסברג) (ג'ורג' גינסברג)
קחו שלג בחינם, רק שלמו על הנסיעה בכביש. הכניסה לחרמון(ג'ורג' גינסברג)

 

המלצה: להפחית את דמי הכניסה לאתר

התוכנית תובא בשבוע הבא לאישור בוועדת התכנון המחוזית. במקביל לדיונים על התוכנית מתקיים בימים אלה דיון בין הנהלת האתר למינהל מקרקעי ישראל גם על התשלום שיעביר האתר למדינה תמורת השימוש בהר, וכן על דרישת המינהל להפחית את דמי הכניסה שמשלם הציבור.

 

הצוות שמינה ראש המינהל כדי להמליץ על גובה דמי הכניסה הראויים הגיש את המלצותיו כבר לפני תחילת החורף הנוכחי והמליץ להפחית את דמי הכניסה במחצית. עם זאת, מפעילי האתר דחו את ההמלצות בטענה שהן לא מביאות בחשבון את ההוצאות שיש להם על תפעול האתר כל ימי השנה, בעוד שהתשלום נגבה רק בחורף.

 

מהמועצה האזורית גולן נמסר בתגובה כי על פי התוכנית המוסכמת "כל רכס החרמון, למעט שטח התוכנית לאתר הסקי, יוכרז כשמורת טבע. גישה חופשית וללא תשלום להר החרמון ולכל השטחים הפתוחים מתאפשרת בתקופות הקיץ, הסתיו והאביב, למעט בחודשי החורף שבהם אתר הסקי מופעל. המועצה מברכת על קידום התוכנית, שמאפשרת המשך פיתוח אתר הסקי היחיד בישראל, המהווה עוגן תיירותי משמעותי לגליל העליון ולגולן, לצד שמורת טבע גדולה ושטחים פתוחים לבילוי ולנופש לציבור הרחב‭."‬

 

ממשרד הפנים נמסר כי "התוכנית הינה תוכנית מוצעת שטרם נדונה במליאת הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה, והיא תועלה לדיון בשבועיים הקרובים. הבטחת נגישות הציבור לאתר, כביש הגישה המוביל אליו וכן צורכי הביטחון והבטיחות הם חלק משאלות שיעלו לדיון‭." ‬

 

ומה אתם חושבים: צריך להמשיך לגבות כסף בחרמון? טקבקו לנו!

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ג'ורג' גינסברג
נשלם רק בחורף. גולשים בחרמון
ג'ורג' גינסברג
מומלצים