מתברר: בבואינג ידעו על הבעיות של הדרימליינר
"ניו־יורק טיימס:" החברה האמריקאית עודכנה לפני זמן רב על בעיות בסוללות הליתיום־יון של המטוס - אך לא חשבה שזו תקלה בטיחותית
ה"ניו־יורק טיימס" חשף אתמול (ד') כי חברת המטוסים האמריקאית בואינג, יצרנית מטוס ה־787 דרימליינר החדש, ידעה כבר זמן רב על בעיות חוזרות ונשנות בסוללות של המטוס, כאשר המידע על כך הועבר על ידי שתי חברות התעופה היפניות הגדולות שמפעילות את המטוס. דוברת מטעם חברת התעופה היפנית ANA אישרה את הפרטים בשיחה עם "ידיעות אחרונות".
ב־10 החודשים האחרונים הוחלפו לפחות 10 פעמים סוללות הליתיום־יון במטוסים של החברות היפניות - עוד לפני שורת התקלות הדרמטיות מהשבועיים האחרונים אשר גרמו לקרקוע כל צי מטוסי ה־787 בעולם.
לפי הדיווח, ב־ANA סיפרו על כך לבואינג, אך התקלות לא הוגדרו כבעיה בטיחותית ולכן לא בוטלו טיסות. ב־5 מתוך 10 המקרים התקלות בסוללות נבעו ממתח נמוך מדי. בשלושה מקרים לא פעלה הסוללה המרכזית כראוי, כך שהיפנים נאלצו להחליף אותה ואת מכשיר הטעינה. במקרים האחרים כשלה הסוללה לגמרי ולא פעלה. כל התקריות האלה התרחשו בין החודשים מאי ודצמבר .2012 המתחרה "ג'פאן איירליינס" JAL סירבה לנקוב במספר מדויק, אבל אישרה כי "סוללות רבות" הוחלפו אחרי שורה של בעיות.
גם במקרים האלה עודכנו אנשי בואינג, אבל התקלות לא הוגדרו על ידה כבעיה בטיחותית. ריבוי התקריות מבהיר את הבעייתיות של סוללות הליתיום החדשות, הראשונות מסוג זה שמשתמשים בהן במטוסי נוסעים.
סוללות הליתיום - הדליקות ביותר
כזכור, בתחילת ינואר אירעו שתי תקלות קשות במטוסי הדרימליינר היפניים שכללו שריפת סוללות ונחיתות חירום. בעקבות זאת קירקעו בבואינג את כל 50 המטוסים ואספקת מאות מטוסים נוספים הוקפאה.
- צפו: הנחיתה ההיסטורית של הדרימליינר על מסלול הקרח באנטרקטיקה
- מהפך ב-50 מיליון דולר: ה-777 הוותיק של אל על קיבל מראה של דרימליינר
- "סערת הטייסים המחרימים": אל על תטיס את נתניהו, אבל לא בבואינג 777 עם מיטה
- סוף עידן: בואינג סיימה לבנות את מטוס הג'מבו 747 האחרון
- תאונה חריגה בנתב"ג: מתדלקת פגעה במנוע של מטוס אל על
ב־2007 אישרה רשות התעופה האמריקאית לבואינג להשתמש בסוללות הליתיום במקום הסוללות הישנות והיציבות יותר. לפי הפרסום אתמול, ב־2010 גילתה בדיקה של הרשות כי סוללות הליתיום הן בעלות התרכובת הכימית הדליקה ביותר מבין כל הכימיקלים.
תוצאות הבדיקה, הסביר ה"ניו־יורק טיימס," גרמו לבואינג להבין שהסוללות אמנם יעילות מבחינת עוצמת הכוח והתפוקה אבל עלולות גם להתחמם מהר מאוד. איש העסקים האמריקאי־דרום אפריקאי המפורסם אילון מוסק, יצרן המכוניות החשמליות טסלה, אמר שאינו מופתע מהבדיקות. "סוללות ליתיום־יון לא בטיחותיות באופן בסיסי," הסביר מוסק במייל שכתב לאתר "פלייט־גלובל."
לדבריו, השימוש בסוללות אלה מאוד לא בטיחותי מאחר ש"במטו־ סים הסידור שלהן לא יעיל, אין רווח מספיק בין הסוללות כדי ליצור בידוד, וזה יכול להביא לאפקט דומינו. זה רק עניין של זמן עד שתקלות כאלה יתרחשו."
בבואינג מסרבים לדון בהחלפת הסוללות
רשויות הפיקוח האמריקאיות דרשו אתמול מבואינג לקבל פירוט היסטורי מלא של פעילות סוללות הליתיום־יון במטוסי ה־.787
דובר מטעם ועד בטיחות התחבורה הלאומי האמריקאי אמר כי הסוכנות פנתה לבואינג אחרי שלאחרונה נחשפה להיסטוריית התקלות של הסוללות בחברה היפנית .ANA
בבואינג מסרבים בינתיים לדון בהחלפת הסוללות בסוללות סטנדרטיות ישנות, אלא שמומחים ציינו אתמול כי ייתכן שלבואינג לא תהיה ברירה אלא למ־ צוא חלופה לסוללות אלה כדי לזכות מחדש באמון התעשייה והנוסעים.