שתף קטע נבחר

מתברר: בבואינג ידעו על הבעיות של הדרימליינר

"ניו־יורק טיימס‭:"‬ החברה האמריקאית עודכנה לפני זמן רב על בעיות בסוללות הליתיום־יון של המטוס - אך לא חשבה שזו תקלה בטיחותית

ה"ניו־יורק טיימס" חשף אתמול (ד') כי חברת המטוסים האמריקאית בואינג, יצרנית מטוס ה־787 דרימליינר החדש, ידעה כבר זמן רב על בעיות חוזרות ונשנות בסוללות של המטוס, כאשר המידע על כך הועבר על ידי שתי חברות התעופה היפניות הגדולות שמפעילות את המטוס. דוברת מטעם חברת התעופה היפנית ANA אישרה את הפרטים בשיחה עם "ידיעות אחרונות". 

 

ב־10 החודשים האחרונים הוחלפו לפחות 10 פעמים סוללות הליתיום־יון במטוסים של החברות היפניות - עוד לפני שורת התקלות הדרמטיות מהשבועיים האחרונים אשר גרמו לקרקוע כל צי מטוסי ה־787 בעולם.

 

לפי הדיווח, ב־ANA סיפרו על כך לבואינג, אך התקלות לא הוגדרו כבעיה בטיחותית ולכן לא בוטלו טיסות. ב־5 מתוך 10 המקרים התקלות בסוללות נבעו ממתח נמוך מדי. בשלושה מקרים לא פעלה הסוללה המרכזית כראוי, כך שהיפנים נאלצו להחליף אותה ואת מכשיר הטעינה. במקרים האחרים כשלה הסוללה לגמרי ולא פעלה. כל התקריות האלה התרחשו בין החודשים מאי ודצמבר ‭.2012‬ המתחרה "ג'פאן איירליינס" JAL סירבה לנקוב במספר מדויק, אבל אישרה כי "סוללות רבות" הוחלפו אחרי שורה של בעיות.

 

גם במקרים האלה עודכנו אנשי בואינג, אבל התקלות לא הוגדרו על ידה כבעיה בטיחותית. ריבוי התקריות מבהיר את הבעייתיות של סוללות הליתיום החדשות, הראשונות מסוג זה שמשתמשים בהן במטוסי נוסעים.

 

סוללות הליתיום - הדליקות ביותר

כזכור, בתחילת ינואר אירעו שתי תקלות קשות במטוסי הדרימליינר היפניים שכללו שריפת סוללות ונחיתות חירום. בעקבות זאת קירקעו בבואינג את כל 50 המטוסים ואספקת מאות מטוסים נוספים הוקפאה.

 

ב־2007 אישרה רשות התעופה האמריקאית לבואינג להשתמש בסוללות הליתיום במקום הסוללות הישנות והיציבות יותר. לפי הפרסום אתמול, ב־2010 גילתה בדיקה של הרשות כי סוללות הליתיום הן בעלות התרכובת הכימית הדליקה ביותר מבין כל הכימיקלים.

 

תוצאות הבדיקה, הסביר ה"ניו־יורק טיימס‭,"‬ גרמו לבואינג להבין שהסוללות אמנם יעילות מבחינת עוצמת הכוח והתפוקה אבל עלולות גם להתחמם מהר מאוד. איש העסקים האמריקאי־דרום אפריקאי המפורסם אילון מוסק, יצרן המכוניות החשמליות טסלה, אמר שאינו מופתע מהבדיקות. "סוללות ליתיום־יון לא בטיחותיות באופן בסיסי‭,"‬ הסביר מוסק במייל שכתב לאתר "פלייט־גלובל‭."‬

 

לדבריו, השימוש בסוללות אלה מאוד לא בטיחותי מאחר ש"במטו־ סים הסידור שלהן לא יעיל, אין רווח מספיק בין הסוללות כדי ליצור בידוד, וזה יכול להביא לאפקט דומינו. זה רק עניין של זמן עד שתקלות כאלה יתרחשו‭."‬

 

הסוללות יעילות אך דליקות. בואינג 787 (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
הסוללות יעילות אך דליקות. בואינג 787(צילום: רויטרס)

 

בבואינג מסרבים לדון בהחלפת הסוללות

רשויות הפיקוח האמריקאיות דרשו אתמול מבואינג לקבל פירוט היסטורי מלא של פעילות סוללות הליתיום־יון במטוסי ה־‭.787‬

 

דובר מטעם ועד בטיחות התחבורה הלאומי האמריקאי אמר כי הסוכנות פנתה לבואינג אחרי שלאחרונה נחשפה להיסטוריית התקלות של הסוללות בחברה היפנית ‭.ANA‬

 

בבואינג מסרבים בינתיים לדון בהחלפת הסוללות בסוללות סטנדרטיות ישנות, אלא שמומחים ציינו אתמול כי ייתכן שלבואינג לא תהיה ברירה אלא למ־ צוא חלופה לסוללות אלה כדי לזכות מחדש באמון התעשייה והנוסעים.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הבעיות נודעו מראש. הדרימליינר
צילום: רויטרס
מומלצים