חלום? סיוט! "הדרימליינר" נחת נחיתת חירום ביפן
יפן קרקעה את כל מטוסי הבואינג 787, "דרימליינר", לאחר נחיתת חירום של אחד ממטוסיה. בשבוע האחרון נתגלו 6 תקלות במטוסי הצי, ביניהן דליפות דלק ותקלה בחיווי אש בתא הטייס
חברת התעופה הגדולה ביפן, ANA (אול ניפון איירווייז), וגם המתחרה העיקרית שלה JAL (ג'אפן איירליינס) קרקעו היום (ד') כל אחת את צי מטוסי הבואינג 787, המכונה "דרימליינר", עקב נחיתת חירום שנבעה מהפעלת אזעקת עשן בתא הטייס - התקלה החמורה ביותר מבין שטף תקלות שקרו בשבוע האחרון במטוסי ה-787 ומאז השקתו.
מחברת ANA נמסר, שבעקבות חיישנים בקוקפיט שהצביעו על תקלה בסוללה לחיווי אש וריח מוזר שהריח והטייס, פונה המטוס מ-129 נוסעיו, כולל שמונת חברי הצוות שגלשו ממנו בעזרת מגלשות ההצלה המחוברות למטוס.
עוד על הדרימליינר בערוץ התיירות:
- טיסה מסחרית ראשונה: ה"דרימליינר" פורש כנפיים
- מטוס החלומות של בואינג בדרך לאל על?
- החלום כבר פה: הדרימליינר נחת לראשונה בישראל
עוד מסרה החברה, כי המטוס, שעזב את שדה התעופה של ימאגוצ'י ב-08:00 ויעדו היה שדה התעופה
של האנדה (Haneda) בטוקיו, הוסט מנתיבו אל שדה התעופה טאקאמטסו שבמערב יפן ביום רביעי בשעה 08:45.
התקרית צפויה ליצור רעידת אדמה בכל הנוגע למטוסי הדרימליינר שנכנסו לפני יותר משנה לפעולה בחברות רבות בעולם, לאחר עיכוב של שלוש שנים שנגרם כתוצאה מבעיות עיצוב ואחרות.
בסיכום אירוע הנחיתה של המטוס, גם ANA וגם JAL אמרו שהן מקרקעות את מטוסי ה-787 שלהן עד שיובהר כי הם בטוחים לטיסה. התקרית גרמה לדאגה רבה במיוחד ביפן, השוק הגדול ביותר של מטוסי הדרימליינר, שמטיס 24 מתוך 50 המטוסים שיוצרו עבור שתי החברות היפניות.
שש תקלות בדרימליינר רק בשבוע האחרון
ANA היא חברת התעופה הגדולה בעולם המפעילה מטוסים של בואינג 787, ולה 17 מטוסים כולל זה שטס לראשונה את טיסתו המסחרית בעולם.
- "צורך בהתאווררות": ימי ההפוגה הביאו לסימני חיים בענף התיירות
- טיסות החילוץ לישראל, וחדשות התעופה במלחמה | עדכון שוטף
- עשרות אלפי ישראלים תקועים בחו"ל; יוזמות פרטיות של נדבנים להטיס לוחמים שגויסו בצו 8
- תוכנית הפטור מוויזה לארה"ב צפויה להזניק את ההזמנות והמחירים
- בלי שלטי חוצות - עם הרבה FOMO: הקרב של ישראל על תיירות החורף
במטוס נרשמו כשש תקלות רק בשבוע האחרון, כולל שתי דליפות דלק, תקלה בסוללה של חיישן האש, בחוטי החשמל במטוס, במחשב הבלמים במטוס וחלון תא טייס שנסדק. לפני שתקלות אלו נתגלו, אובחנו גם תקלות במבחן של מנוע המטוס, ובמקרה אחד אף אולץ מטוס קרגו לבטל המראתו כשאחת מהטורבינות שלו, של חברת ג'נרל אלקטריק, איבדה מכוחה.
מרשות שדות התעופה בארה"ב נמסר, כי המטוס בטוח ואין זה יוצא דופן שדגם חדש של מטוס יחווה תקלות קטנות. עם זאת התקרית האחרונה בהחלט העלתה שאלות בדבר בטיחותו של הדרימליינר. יותר מ-800 מטוסי 787 הוזמנו עד עתה על ידי חברות תעופה בעולם.
"התקלות יכולות להדאיג את האזרח הממוצע"
בואינג 787 היה אמור לבשר בשורה חדשה בעולם התעופה המסחרי. מחברת בואינג נמסר, כי המטוס, שעשוי מסיבי פחמן ושאר חומרים קלי-משקל, יעיל יותר ב-20 אחוז בחיסכון דלק מאשר מטוסים אחרים, זול ב-30 אחוז בכל הנוגע לאחזקתו והחידושים הטכנולוגיים משפרים את חווית הנוסע בטיסות בינוניות וארוכות.
דובר חברת בואינג, מארק בירטל אמר: "ראינו את הדוחות, אנו מודעים לאירועים ועובדים עם הלקוחות שלנו".
ביום שלישי אמר שר התחבורה היפני, אקיהורו אוטה (Akihiro Ota), כי הוא יוזם חקירה בנוגע לדליפות הדלק שנתגלו במטוסי JAL, זאת לאחר שרשויות התחבורה בארה"ב ובואינג החלו בחקירה משותפת של יצירת המטוס, עיצובו והרכבו.
"התקלות הללו שקורות יום אחר יום בהחלט יכולות להדאיג את האזרח הממוצע", אמר אוטה לעיתונאים. "אנו מתכוונים להיכנס בעובי הקורה בגורם לתקלות אלו ובמצב הכללי של המטוסים כרגע. נעביר את המסר למפעילי המטוסים (ANA, JAL) שזה חיוני לטוס במטוסים בטיחותיים".