העתיד מצוי בתזונה ובטי-שירט. יצואנים יוצאי דופן
אנזימוטק ממגדל העמק שאולי תהפוך יום אחד לענקית כמו טבע; קורניתדיגיטל המייצרת דיו ידידותי למתלבש; חברת שמן מרוקאי המפיקה מוצרי טיפוח לשיער; ופנס רחוב שמדווח על נורה שרופה. 7 חברות מצליחות שרובכם לא שמעתם עליהן, עם רעיונות וטכנולוגיות יוצאי דופן. כתבה 2 בסדרה
בישראל קיימות תעשיות יצוא יוצאות דופן בטיבן, תעשיות שמעסיקות עובדים רבים ושיכולות להעלות את מפלס האופטימיות של כולנו. להלן שבע חברות מצליחות שרובכם לא שמעתם עליהן, עם רעיונות וטכנולוגיות יוצאות דופן.
- לטורים נוספים של אדם רויטר
- שוק העבודה ישנה פניו בעקבות גילויי הגז
- הדשא הכלכלי של השכן ירוק יותר. האמנם?
אנזימוטק
אתם לוקחים אומגה 3? סיכוי טוב שחברת אנזימוטק מעורבת בתהליך הייצור. מדובר בחברת ביוטק תעשייתית שלה סל רחב מאד של מוצרים בתחום תוספי תזונה, מזון, מוצרים לתזונה קלינית (למשל תחליפי חלב אם), מזון פונקציונאלי, ותרופות.
רוב תוצרי החברה מבוססי ליפידים, משמע, מולקולות טבעיות בעלות תפקיד מרכזי במערכות ביולוגיות כגון מערכת העצבים, מוח, תאים וכדומה. מתברר כי הרבה הפרעות בגוף האדם קשורות באופן ישיר או עקיף "לתקלות במערכות הליפידיות" ואנזימוטק שהוקמה ב-2 001,פותרת בעיות אלו.
החברה, שמוכרת בעשרות רבות של מיליוני דולרים, צומחת בקצבים יוצאי דופן של כ-60% בשנה! הקמת מפעל גדול ומשוכלל באזור התעשייה של מגדל העמק מאפשרת לה לעמוד ביעדיה השאפתניים. החברה מעסיקה בישראל כ-150 עובדים ועוד רבים בעולם. החברה מוחזקת בידי גלעם, האחים עופר, מילניום וארנסיה.
אנזימוטק הינה חברה בעלת פטנטים רבים, פיתוחים ישראליים ייחודיים וחלק מהחומרים הינם חדשניים ביותר. החברה מוכרת למאות חברות, דבר ההופך אותה לבלתי תלויה בלקוחות בודדים ומכאן ליציבה מאד בהכנסותיה.
מדובר בתחום אינטרדיסציפלינרי, בו מעורבות כימיה, ביוכימיה, אנליטיקה, ביולוגיה ועוד, ולפיכך בעל חסמי כניסה גבוהים למתחרים. מוצרים נוספים שפותחו: תרופות המטפלות בהפרעות קשב וריכוז, הפרעות זיכרון והיפרלפידמיה. החברה פיתחה אוטומציה מתקדמת שמייעלת מאד תהליכי הייצור ומשקיעה הרבה במו"פ ואולי לכן 25% מכוח האדם שלה הינם בעלי תואר שלישי!
ד"ר אריאל כץ (54) מנהל את החברה כמעט מהיווסדה. כץ הינו אדם בעל חזון הרואה את אנזימוטק, שכבר כיום הינה השחקן הגדול בעולם בתחומה, הופכת לענקית ישראלית דוגמת טבע. כץ מבסס את חזונו על כך שהעולם המודרני נזקק למוצרי אנזימוטק מכיוון שהארכת תוחלת החיים דורשת יצור פתרונות רפואיים חדשניים ועלויות פיתוח נמוכות יותר. כץ בונה חברת ענק ישראלית, לטווח ארוך מאד. ראוי לציין שהחברה שומרת על עובדיה ולא פיטרה מעולם (מלבד לא מתאימים מקצועית) ובימים אלו היא מגייסת עשרות עובדים חדשים.
קורניתדיגיטל - ללבוש את הדיו
רבים זוכרים את חולצות הטי שירט שעליהן הדפסה, שהיו לא נעימות על הגוף וקשות לכביסה ובמהלך הזמן ההדפסה שכה אהבנו על החולצה המועדפת עלינו, היתה נסדקת ומתפוררת. לא עוד. הדפוס הדיגיטלי על טקסטיל שינה זאת לחלוטין, ויצר מהפיכה עולמית בכל תחום ההדפסה שלא נראתה מאז גוטנברג.
ישראל מובילה את המהפיכה הזו ונחשבת אימפריה עולמית בתחום זה. הראשונות היו סאיטקס ואינדיגו, "האימהות המייסדות", ובעקבותיהן נוצר בישראל ידע עצום, עם מומחים בקנה מידה בינלאומי ואנשי מקצוע טובים, והתפתחה תעשייה שלמה, הכוללת גם את חברת קורנית דיגיטל.
החברה (הקמה ב-2003) מעסיקה כיום 140 עובדים מתוכם 110 בישראל ומייצרת מכונות דפוס דיגיטלי לתעשיית הטקסטיל. במהלך השנים נמכרו קרוב ל-1,000 מכונות והחברה מוכרת בהיקף של כ-40 מיליוני דולרים בשנה. מדובר בחברה רווחית, עם שעורי צמיחה של כ-30% בשנה ומצויה כעת בשלב התרחבות תוך גיוס עשרות עובדים.
קורנית, בבעלות קרן פורטיסימו, מנוהלת ע"י עופר בן צור (48) שאף נמנה על מייסדיה (עם משה נור ואבי סטרלינג). בן צור, מהנדס מכונות בהכשרתו ומוותיקי הענף החדש הזה, התווה את האסטרטגיה המצליחה של החברה לחדירה לתחום דפוס הטקסטיל העולמי, כאשר עוזר לו סמנכ"ל הפיתוח העסקי, שראל אשכנזי, המשמש כיד ימינו.
קשה להדפיס על טקסטיל, שלא כמו נייר שהינו משטח דק בהרבה ויש צורך שהדיו תהיה עמידה לכביסות, לשחיקה, לקרינת שמש ושלא תהיה רעילה כמובן. פריצת הדרך הגדולה של קורנית היתה המצאת דיו ידידותי למתלבש העומדת בכל התקנים, וכן שטקסטורת הבד המודפס תנעם לעינם ולאצבעותיהם של מעצבי אופנה.
הדפוס הדיגיטלי חוסך לתעשיות הטקסטיל כסף וזמן, מכיוון שהוא מייתר את תהליך הקדם דפוס, מאפשר החזקת מלאים קטנים בהרבה ונותן לתעשיות גמישות גדולה יותר, מכיוון שהתכנון נעשה על מחשב וניתן גם לייצר פריטים בודדים ברגע. קורנית נכנסת גם לתחום מכונות דפוס על בד רציף, וזה צפוי להיות אחד ממנועי הצמיחה שלה לשנים הקרובות. מסביב למוצר הקרוי טי שירט צומח גם שוק שבו כל אחד יכול לעצב את החולצה האהובה עליו באינטרנט שבביתו, ולשלוח את הבקשה לצורך הדפסה בדידה של חולצה ייחודית.
שמן מרוקאי - moroccanoil
שמעתם על שמן עץ הארגן? זהו אחד מהדברים שמרוקו מפורסמת בהם. השמן נחשב לאיכותי ויקר ושמו הולך לפניו ברחבי העולם למטרות קוסמטיקה ומאכל. בתהליכים המסורתיים, עזים היו אוכלות את פרי הארגן, אשר היה מתעכל בקיבתן ולאחר התהליך החומצי הזה, ניתן היה להפיק אותו ממה שנותר בתוך גללי העיזים...
כיום, אין צורך בעיזים וכל התהליך ממוכן בתהליכי הפקה מודרניים. חברת שמן מרוקאי, שהוקמה בסך הכול לפני כחמש שנים, ביססה שמן ייחודי לטיפוח השיער, על בסיס פרי הארגן ורכיבים נוספים והחלה למכור את המוצר לסלוני יופי בארץ ובעולם. השמן, בעל האיכות והריח יוצאי הדופן, זכה להצלחה מיידית אשר פשטה כאש בשדה קוצים תחילה בישראל, אחר כך בארה"ב וכעת גם ביפן, ברזיל ועשרות מדינות נוספות.
הצלחת החברה כה פנומנלית, עד כי היא מתחילה להקים מפעל נוסף במעלות, בשטח של 16 אלף מ"ר בנוסף לזה אותו הקימה לפני מספר שנים בשטח של 12 אלף מ"ר. אפילו עץ הארגן עשה עליה ,וכיום החברה קונה שליש מהשמן שהיא זקוקה לו ממגדלים בנגב.
בשמה הבינלאומי - מרוקאנאוייל - צמחה החברה במהירות הבזק וכיום היא מעסיקה 380 איש ברחבי העולם, מתוכם 180 בישראל ועוד ידה נטויה. 99% מתוצרתה מיועדת ליצוא, והיא מוכרת בעשרות מיליוני דולרים ומהווה קרוב ל-50% מיצוא הקוסמטיקה מישראל!
החברה מציעה מוצר שהוא אנטיתזה למה שהיה מקובל בעולם טיפוח השיער הנשי. בכך היא הצליחה לבנות קטגוריה חדשה בעולם: שמן שיער.
חיים למפרט (40), מנכ"ל החברה, בנה מותג עולמי חזק ביותר והוא מנווט אותו בעולם מאד תחרותי. המותג כה מוצלח עד שלמפרט נאלץ להפעיל צוות של ששה עורכי דין, שתפקידם לתבוע מאות זייפנים, כמעט בכל מדינה מתוך 42 המדינות אליהן מייצאת החברה (16 יתווספו ב- 2013).
ללמפרט חשוב מאד לספק פרנסה לישראלים, ושלעובדי החברה תהיה סביבת עבודה נהדרת. בנוסף, הוא מעסיק בעלי מוגבלויות על פסי הייצור. בעלות החברה מצויה בידי משפחה יהודית מארה"ב, שהנושא הציוני בוער בעצמותיה. לאור זאת, כל מפעלי החברה ופסי הייצור שלה נבנים בישראל וקיימת עדיפות מובהקת לספקים ישראליים - אפילו עיצוב קו המוצרים הינו ישראלי.
קלטורה
קלטורה הינה חברת הייטק (2006), אשר השכילה לפתח תחום שיש לו דרישה רחבה באינטרנט: אפליקציות וידאו, וזאת באמצעות מערכת קוד פתוח לניהול, יצירה ושיתוף של וידאו. קלטורה מאפשרת לשלב באתרים ובבלוגים יכולות וידאו ומדיה מתקדמות: חיפוש, העלאה, ייבוא, עריכה, יצירת רימיקסים ושיתוף של קבצי וידאו, סאונד ותמונות. הפלטפורמה שלה כוללת גם יכולות שיתוף-פעולה, המאפשרות לקבוצות של משתמשים ליצור ביחד יצירה משותפת.
החברה מספקת מערכות לניהול וידאו לשלושה תחומים: מדיה, מוסדות חינוך ועסקים רגילים. מאות מיליוני משתמשים "נוגעים" בפתרונות של קלטורה, כמו גם מיליוני משתמשים פנים ארגוניים. לחברה מאות לקוחות, ביניהם ענקים מעולם המדיה דוגמת דיסני, HBO, ABC. למעשה כל עסק המעוניין שבאתר האינטרנט שלו יופיע וידאו שאותו המשתמשים יוכלו לפתוח ולראות, זקוק לאפליקציה דוגמת זו שלקלטורה.
תחום נוסף בו עוסקת החברה הינו פנים ארגוני לשיתוף תכני וידאו בין העובדים לבין עצמם, ועל לקוחותיה נמנות חברת התקשורת T&AT, איקאה, דנונה, אינטל, אורקל ועוד. מעל 500 אוניברסיטאות בעולם משתמשות בתוצרי החברה, לצורך למידה מרחוק, יצירת הוויה פנים קמפוסית ועוד.
לחברה מתחרים בעולם אך היא ממוקמת היטב כאחת משלושת הגדולות והאיכותיות בתחום. קלטורה מעסיקה 200 עובדים, 100 מתוכם בישראל שממוקדים בעיקר בתחום המו"פ. מכירות החברה ב-2013 תתקרבנה ל-40 מיליוני דולרים וקצב הצמיחה החזוי בשנים הקרובות עומד על כ-40% בשנה!
מנכ"ל החברה, רון יקותיאל (39), טייס מסוקי תובלה בחיל האוויר בעברו, הינו יזם סדרתי שבהקמת החברה חבר ליזמים נוספים (שי דוד, מיכל צור, ערן אטם) ובדרך גייסו כספים מקרנות הון סיכון אמריקניות (ביניהן אינטל קפיטל). יקותיאל, בעל ראייה מערכתית רחבה והבנה במגמות מקרו כלכליות, ממוקד במטרה של הפיכת קלטורה לחברה גדולה בקנה מידה בינלאומי.
לחברה יתרון בכך שהיא פיתחה מערכת מודולרית, לעומת מוצרים ספציפיים אצל המתחרים, ובכך היא מאפשרת יצירת אינטגרציה והתאמה במערכות וידאו בתחומים רבים. החברה פיתחה גם סט אפליקציות הניתנות לרכישה בנפרד ומכירותיה מתבצעות ישירות, דרך מתווכים. אסטרטגיות המכירה הרבגוניות של החברה מייצרות לה הרבה יציבות בצד ההכנסות.
אינראקטיב - עולם אמיץ של אפליקציות
אתם מפתחים אפליקציה, אבל לא יודעים כיצד תתפרנסו ממה שעשיתם? אינראקטיב תמצא לכם את הפתרון ותעזור לכם לייצר תזרים כספי מהפיתוח שלכם. החברה שהוקמה לפני 6 שנים ע"י זיו אלול (37) ועופר יהודאי (32), התבססה על רעיון אותו הגו עוד במסגרת עבודת הגמר ל-MBA במנע"ס באוניברסיטה העברית. הרעיון היה שילוב פרסום בתוך האפליקציות החינמיות (המהוות כ-90% משוק האפליקציות) שכל אחד מעלה על הנייד שלו.
אלול ויהודאי הצליחו להיפגש עם כמה מבכירי חברות הפרסום בעולם (Agencies) ושכנעו אותם בכדאיות הרעיון, תוך אפשרות לחדירה גם באמצעות פרסומות המותאמות לארץ בה מורדת האפליקציה. בהמשך הם פיתחו פלטפורמה טכנולוגית, שבעזרת אלגוריתם מאפשרת אופטימיזציה להגדלת הכנסות למפתחי האפליקציות וגם יותר חשיפה למפרסמים.
אינראקטיב הפכה גם למעין מחלף/צומת (Exchange) עבור כל הגופים הרלבנטיים ברשת (Ad Networks, חברות פרסום ומפתחי אפליקציות כאחד) וחסכה לכל הצדדים צורך במרדף אחרי אינספור גופים המצויים ברשת, כדי לסגור עסקאות ולייצר כסף. מפתחי האפליקציות יכולים לפנות לאינראקטיב, שמטפלת בקשרים עם מעל 120 Ad Networks וחברות פרסום בינלאומיות המכסות למעלה מ- 200 מדינות.
אינראקטיב צמחה תוך שנים ספורות בכ-200% בשנה, הושקעו בה 8.5 מיליון דולר ממשקיעים פרטיים ומקרן ההון סיכון Evergreen. החברה מעסיקה כבר 65 עובדים ומוכרת בהיקפים שעברו את ה-10 מיליון דולר בשנה. החברה מגייסת כיום בעיקר עובדי מו"פ והיא מעריכה שב-2013 תעסיק כבר כ-90 עובדים.
יתרן - העברת מידע דרך קווי החשמל
היה עולה על דעתכם שכשצריכת החשמל מתקרבת לשיא, חברת החשמל תשתלט על המזגן שלכם בבית ותנתק אותו? קשה להאמין אבל זה מה שקורה בדרום אפריקה, למשל. היכולת הזו מתאפשרת בזכות טכנולוגיות חדשות של העברת אינפורמציה על קווי החשמל. הטכנולוגיות הללו מאפשרות גם קריאת מוני החשמל ממרכזי הבקרה בלא צורך לשלוח אנשים לשטח.
חברת יתרן מצויה בתחום המרתק הזה: פיתוח רכיבים שמאפשרים העברת מידע על קווי החשמל. פנס הרחוב יכול לדווח למרכז הבקרה בעירייה שהנורה שלו שרופה, וחברת החשמל יודעת מתי מישהו התחבר לזרם באופן פירטי. המידע בדבר התחברויות פירטיות לזרם החשמל נחוץ בעיקר בארצות העולם השלישי דוגמת ברזיל והודו, בהן עד 30% מהחשמל נגנב ע"י צרכנים.
יתרן הינה חברה ותיקה, בת 16, המעסיקה כיום כ-45 עובדים. שנים רבות דרכה החברה במקום, אך כעת היא עומדת כנראה בפני פריצת הדרך הגדולה שלה. ביתרן השקיעו מיקרוסופט וארגוקווסט ו-30% ממניותיה מוחזקות ע"י העובדים. יש לה גם שותפויות אסטרטגיות דוגמת LG ו-Kepco שהינה חברת החשמל השניה בגודלה ביפן.
לחברה כ- 100 לקוחות ברחבי העולם, והיא מעריכה שמכירותיה יגיעו ב-2013 ל-10 מיליון דולר. לחברה מתחרים לא מעטים, אך תוצרתה נחשבת איכותית מאד. המנכל והמייסד שלה הינו אבנר מתמור (59), איש חזון שקידם ודחף שנים רבות את התמחות החברה בתחום זה. הוא מגדיר עצמו באר שבעי בדם, ומקפיד על כך שהחברה, היושבת בבאר שבע, תעסיק כמעט אך ורק עובדי היי-טק תושבי העיר.
בעתיד, בכל בית בעולם המערבי, יהיה גם צג שיראה את התצרוכת של כל מכשיר חשמל בבית. כך נוכל לדעת האם הבוילר שלנו זולל חשמל ועד כמה המקרר חוסך אנרגיה.
פוליטיב - חוכמת הפלסטיק
יכולת העולם המודרני לספק כמויות הולכות וגדלות של ירקות קשורה לשיפורים מתמידים באופן הגידול בחממות מבחינת כמויות ועמידות מפני מזיקים. ישראל נחשבת מעצמה עולמית בתחום החממות, וחברת פוליטיב, שהוקמה ב- 1985 ע"י אבנר (54) ואריה (49) גולן, הינה מהמובילות.
החברה מתמחה בייצור מגוון רחב של יריעות פלסטיק חכמות לחקלאות כאשר ברשותה מכונות מהמתקדמות בעולם, בעלות טכנולוגיה חדשנית המסוגלת להיענות לדרישות השוק. האחים גולן גם משקיעים משאבים רבים במחקר ופיתוח של יריעות חדשניות, ובעקבות כך החברה מייצאת מזה 15 שנים לכ-50 מדינות, במחזור שנתי של 240 מיליון שקל. 60% מהייצור של החברה מיועד ליצוא. החברה מעסיקה בישראל 110 עובדים וצומחת בקצב של 15% עד 20% בשנה!
החדשנות של החברה מתבטאת בהמצאת יריעות פלסטיק שונות המתאימות לעמידות בתנאי קרינה, ובעלות יכולת העברת חום, אוורור ואנטי ויראליות נגד מזיקים. כך למשל, עגבניית שרי הגדלה בחממה בקנדה, זקוקה ליריעת פלסטיק המסוגלת להעביר יותר קרינת שמש מאשר אותה עגבנייה בדיוק שצומחת תחת השמש של מכסיקו.
בענף בו פועלת פוליטיב אין הגנת פטנטים, וקיימת תחרות מתמדת שמטרתה להמציא סוגים חדשים של יריעות למטרות שונות ומגוונות. אבנר גולן מציין, שלחברה עובדים טובים ותיקים, אך הוא מוטרד מהקושי לגייס עובדים לפסי הייצור. לדבריו, זהו החסם העיקרי המונע מהחברה לגדול מהר יותר. גם הסינים מטרידים, אך אין להם היכולות להגיע לאיכות והמצוינות הישראלית בתחום.
הכותב, ד"ר אדם רויטר, הוא יו"ר רויטר מידן בית השקעות ומנכל חברת הייעוץ חיסונים פיננסים