התעשיינים נגד עובדי הנמל: נזק ב-18 מ' שקל
התאחדות התעשיינים עתרה נגד הנתבים בנמל אשדוד, בדרישה שיפסיקו את "השביתה האיטלקית" בה פצחו. טוענת: מדובר בנזקים של עשרות מיליוני שקלים למשק. נציג העובדים: לא מדובר בעיצומים אלא בתוצאה של שינוי בתנאי העבודה
"השביתה האיטלקית " בנמל אשדוד גרמה בשבוע אחד בלבד, לנזק ישיר בהיקף של כ-18 מיליון שקל למפעלים וליבואנים. כך נטען בעתירה שהגישה היום (א') התאחדות התעשיינים לבית הדין הארצי לעבודה בירושלים, נגד חברת נמל אשדוד, הסתדרות העובדים ומדינת ישראל, בדרישה להפסיק באופן מיידי את העיצומים שנוקטים הנתבים בנמל.
- תקועים באוויר ובים: "פגיעה קשה מאוד בתעשייה"
- נמל אשדוד: נדחתה בקשה להפסיק את העיצומים
- נתבי נמל אשדוד יידרשו להישאר כל המשמרת
הנתבים פצחו לאחרונה בעיצומים לא רשמיים בדמות "האטת עבודה" ("שביתה איטלקית"), על רקע מחלוקת בנוגע לחובת הנוכחות שלהם במקום העבודה. זאת לאחר שבית הדין לעבודה ביטל הסכם קיבוצי שחתמה הנהלת הנמל מול העובדים והורה להם לשהות בנמל במהלך כל המשמרת שלהם, ולא בבית.
בעתירה נטען, כי העיצומים גרמו בשבוע האחרון לבדו, לנזקים כספיים כבדים ישירים של מיליוני שקלים בשל הצטברות עומס בנמל, העברת אוניות לנמל חיפה, ועלויות הובלה יבשתית גבוהות בשל פריקת הסחורות בנמל החלופי. על פי התאחדות התעשיינים, 22 אוניות לפחות המתינו לניתוב בנמל אשדוד, 5 אוניות ברחו ממנו ו-5 המתינו לניתוב בנמל חיפה.
עוד נטען, כי הנזק העקיף למשק כתוצאה מהעיצומים עומד על כעשרות מיליוני שקלים, כתוצאה מתשלום דמי אחסנה בימי העיצומים, גידול בעלויות המימון, עיכוב משלוחי יצוא ועוד. בהתאחדות חוששים גם שחברות הספנות יכריזו על "תום מסע", כלומר נטישת המכולות בנמלים זרים והטלת העלות העודפת של השבתן לישראל על בעלי המטען - מה שיגרור גם עיכובים באספקת חומרי גלם למשק.
"העיצומים פוגעים פגיעה משמעותית בייצוא, ביבוא ובשחרור סחורות", נטען בעתירה. "אומדן הנזקים יהיה גבוה פי כמה אם יימשכו העיצומים ולא יינתן צו דחוף למניעתם, שיחייב את הנתבים לחזור לעבודתם התקינה".
שינוי בתנאי העבודה
ברקע לעיצומים הבלתי רשמיים, עומד שינוי בתנאי העבודה של הנתבים בנמל אשדוד - עד לאחרונה היה נהוג כי אחד הנתבים נמצא בשטחי הנמל והנתב השני נמצא בכוננות בבית, אף על פי שהוא מקבל שכר מלא עבור המשמרת. לפני כחודש הורה גם בית הדין לעבודה לבטל הסכם קיבוצי שחתמה הנהלת הנמל מול העובדים לפני כשנה, וקבע שעל שני הנתבים לשהות בנמל.
בית הדין אף מתח ביקורת על כך שהנתבים הגיעו לבית הדין לאחר שכבר הפסידו בבוררות שנערכה בינם לבין האוצר. אולם העובדים בנמל, כך נדמה, סירבו לקבל את הפסיקה ופתחו בשבועות האחרונים בעיצומים לא רשמיים בדמות האטת העבודה. בינתיים העבודה באשדוד מצטברת, וגם בנמל חיפה מורגש עומס, אם כי לא ברור אם זה כתוצאה מהתפשטות השיבושים גם לשם, או שמא מכך שהאוניות שאינן יכולות לפרוק מטענים בנמל אשדוד מוסטות לחיפה.
אבי לוי, יו"ר האיגוד הארצי לקציני ים, שמייצג את הנתבים, מסר בתגובה, כי לא מדובר בעיצומים, אלא בתוצאה של שינוי בתנאי העבודה של הנתבים. "אנחנו לא נוקטים בצעדים ארגוניים ובוודאי לא בעיצומים", אמר. "אם יש אוניות שמתעכבות היום בנמלים, זה נובע מהחלטה של המוסד לבוררות שלא לאשר את הסכם ההתייעלות שנחתם בינואר 2012 עם הנמל.
לדבריו, "ההסכם נועד לספק מענה לגידול בכמות האוניות שפוקדות את נמל אשדוד. הוא התייחס למחויבותם של הנתבים לעמוד בכל הצרכים התפעוליים של הנמל והתחייבות לעבודה נמרצת בתפוקה מקסימלית.
"בין היתר נקבע כי במידה שהנתבים יעמדו בכל מכסת האוניות שמבקשות לקבל תמרון באותו יום, ואם אין צורך בתמרון של האוניה - יוכל אחד מהם לשהות מחוץ לנמל ככונן, ובלבד שהשלים נוכחות של חצי זמן המשמרת. זו התמורה היחידה שניתנה לנתבים בגין ההסכם. לצערנו המוסד לבוררות לא אישר את ההסכם. לדעתנו ההחלטה היתה שגויה ובכוונתו לעתור נגדה".