אלון חסן לבנט: אתה מתחנף לחבריך המיליונרים
יו"ר ועד עובדי נמל אשדוד מגיב לדברי שר הכלכלה בעניין הרפורמה בנמלים: "עלה בדעתך שאולי זה יערות הגשם שנעלמים ומעלים את מחיר הנייר?". לדבריו, מאחורי הרפורמה עומדת כוונת בנט "לתת לחבריו המיליונרים להרוויח". נתניהו אמר הבוקר בממשלה: יש רוב לרפורמה בקרב השרים
מי אחראי לעליית מחירי הסחורות בישראל? היעלמות יערות העד והתייקרות פולי הקפה. כך כותב היום (א') יו"ר ועד עובדי נמל אשדוד, אלון חסן, בתגובה לדברים שאמר בסוף השבוע שר הכלכלה והמסחר, נפתלי בנט, ולפיהם ועדי העובדים מעכבים את פתיחת נמלי הים לתחרות וכך גורמים לעליית מחירי מוצרים בסיסיים.
הסיפורים הכי חמים - לפני כולם - בפייסבוק של ynet
"הסיבה למחיר המוצרים לא קשור(ה) לעובדי הנמלים", כותב חסן בעמוד הפייסבוק שלו. "עלה בדעתך שאולי זה יערות הגשם שנעלמים ומעלים את מחיר הנייר? ואולי זה מחירי הקפה שקפצו? ואולי זה המדיניות של המדינה בנוגע לדיור שמעלה את מחירי הדיור? ואולי זה הרצון של היבואנים והיצואנים להרוויח עוד?".
ואותם יבואנים ויצואנים, כך מבהיר חסן, הם שעומדים מאחורי המתקפה של השר בנט נגד עובדי הנמלים. "מה באמת מסתתר מאחורי התוכנית שלך?", הוא שואל ומיד עונה - "להתחנף לבעלי ההון, החברים המיליונרים שלך ולתת לאחד מהם אפשרות להרוויח עוד".
"חצי מהציבור משלם"
בסוף השבוע תקף בנט את עובדי הנמלים, וטען כי חוסר יעילות נמלי הים בישראל גורמת לייקור מוצרים בסיסיים. "חצי מהציבור משלם מחירים יקרים מאוד כיום במוצרים בשל אי-יעילות של הנמלים", הסביר בנט. "שביתות איטלקיות, עשרות אניות שמחכות מול הנמל מבלי שמכניסים אותם. עלות כל יום המתנה היא מיליון שקלים".
בהתייחסו להחלטת הממונה על ההגבלים העסקיים, דיויד גילה, להכריז על נמלי הים כ-"קבוצות ריכוז", אמר בנט כי "ההחלטה על יצירת תחרות בנמלים היא הצעד הראשון בדרך ארוכה. כאשר התחרות תמומש, כל יבואן ויצואן יוכל לבחור היכן להעביר את הסחורה שלו... מחירי מוצרים ירדו. עם ישראל ירוויח".
את דבריו חתם בנט עם הבטחה לציבור: "אסור לנו להירתע מאיומים כוחניים של הוועדים החזקים. הם חזקים, אבל לא צודקים. לאנשי ה-6,600 (עובדים שזה שכרם החציוני) אין לובי בכנסת. הם לא יכולים לשבות כי אין להם זמן להרים את הראש. הם אולי חלשים, אבל הם צודקים".
"אנחנו לא שק חבטות"
חילופי ההאשמות בין חסן ובנט נמשכים כבר כמה שבועות, והידרדרו בשבוע שעבר לדברים קשים שכתב יו"ר הוועד בנמל אשדוד נגד השר. "בנט אתה בלוף", כתב בסוף השבוע חסן. "אין לך מושג מה אתה מקשקש, אתה שר פופוליסט, שמשמיע לציבור שטויות".
נעימת דבריו של חסן היום אולי מתונה יותר, אך נראה כי פניו - ופני הוועד בראשו הוא עומד - למאבק חסר פשרות בהחלטת הממשלה לקדם רפורמה בנמלים. "אני מבין שכדי למצוא חן בעיני קפיטליסטים כמוך החלטת שצריך למצוא קורבן", הוא כותב לבנט. "ואני מבין שהחלטת לקחת אותנו בתור שק חבטות. אנחנו לא שק חבטות. לא שלך ולא של המדינה".
נתניהו: כמעט כל דבר עובר בנמלים
ראש הממשלה, בנימין נתניהו, התייחס הבוקר בישיבת הממשלה לנושא הרפורמה בנמלים. "הים בישראל זה נושא שמעסיק אותנו מזה עשור", אמר נתניהו, "בשנת 2003 קידמנו רפורמה ברשות הנמלים. בחודשים הקרובים יצא מכרז לנמל נוסף בישראל בהפעלה פרטית.
"יש לכך הרבה מאוד השלכות על יוקר המחייה של מדינת ישראל. כמעט כל דבר שאתם רואים לפניכם עובר דרך הנמלים. לכן היעילות או היעדר היעילות של הנמלים זה דבר שכל אחד מרגיש בכיסו. במהלכים שאנו הולכים לעשות יש רוב בקרב השרים ונגבש את הממשלה כולה כדי לעשות את הרפורמה הזו".
השר לאיכות הסביבה, עמיר פרץ, לשעבר יו"ר ההסתדרות, התייחס בישיבה לפרסומים אודות תוכנית להפעלת הנמלים בידי חיילי צה"ל במקרה של שביתה, ואמר: "מי שאחראי על הכותרת הזו לא מבין בדמוקרטיה ולא מבין את יכולתו ותפקידו של צה"ל. כל האמירות האלו הם אמירות מתסיסות ומיותרות. יחד עם זאת אני בהחלט מסכים שצריך לעשות בנמלים הרבה מאוד רפורמות".
ראוי להזכיר כי נגד העובדים בנמלי הים נמתחת ביקורת ציבורית חריפה, הנוגעת בעיקר לשכרם. על-פי דו"ח שנתי שמפרסם הממונה על השכר במשרד האוצר, השכר הממוצע בנמלי הים אכן גבוה משמעותית מהשכר הממוצע במשק. למשל, בנמל אשדוד, השכר הממוצע ב-2011 היה כ-26 אלף שקלים - פי שלושה מהשכר הממוצע במשק.
אלא שהשכר הממוצע אינו מציג את התמונה כולה. עובדים רבים, בשורה ארוכה של תפקידים, משתכרים שכר גבוה משמעותית. למשל, אחד ממפעילי המלגזות בנמל אשדוד משתכר 40 אלף שקלים בחודש, וכמה מנופאים משתכרים כ-45 אלף שקלים בחודש - ויש כאלה ששכרם מגיע ליותר מ-50 אלף שקלים.
בהכנת הידיעה השתתף עומרי אפרים