גילה יכריז על נמלי אשדוד וחיפה כקבוצות ריכוז
לקראת החלטה דרמטית: הממונה על ההגבלים, דיוויד גילה, החליט להכריז על נמלי אשדוד וחיפה כקבוצות ריכוז, בשל תחרות דלה בענף. לפי ההחלטה הצפויה, הכפופה לשימוע, חברות הנמל הקיימות לא יפעילו עוד נמל ויימנעו מהענקת שירות דומה "בשטח, מסוף או רציף שאינם מופעלים על ידן כיום"
מהפכה בענף הספנות בישראל: הממונה על הגבלים עסקיים, פרופ' דיויד גילה, פרסם הבוקר (ה') שני מכתבי שימוע - הראשון לחברת נמל אשדוד והשני לחברת נמל חיפה - ובהם הוא קורא להן להביע את עמדתם בטרם יכריז עליהן כעל "קבוצות ריכוז" בשני תחומים עיקריים - פריקה וטעינה של מכולות. משמעות ההכרזה כקבוצת ריכוז, היא אפשרות להטיל שורה של מגבלות בענף או בתחום בו התחרות דלה במיוחד, כך שנוצר הצורך להגן על הצרכנים והמשתמשים השונים.
- לפיד ל-ynet: נטפל בחשמל ובנמלים, זו שערורייה
- ועד נמל אשדוד ללפיד: "לא אנחנו גורמים לעוני"
- לפני ואחרי: כך תיראה חיפה אחרי השדרוג
- הכירו: מזכיר הוועד שעולה למדינה מיליונים
הסיפורים הכי חמים - לפני כולם - בפייסבוק של ynet
לפי ההחלטה הצפויה של גילה, חברות הנמל הקיימות, שפועלות במציאות של "מונופול אזורי" - כל אחת בחלק אחר של המדינה - לא יפעילו עוד נמל ואף יימנעו מהענקת שירות דומה "בשטח, מסוף או רציף שאינם מופעלים על ידן כיום". בכך מכוון גילה לתוכניות שאושרו לאחרונה להקמת שני נמלים חדשים בסמוך לנמלים הקיימים, כאשר הממשלה אמורה להחליט בקרוב מי מהם יוקם ראשון - "נמל המפרץ" בחיפה או "נמל הדרום" באשדוד. עלות ההקמה, כולה מכספי חברת נמלי ישראל, נאמדת בכ-1.1 מיליארד דולר לכל נמל חדש.
עוד הורה גילה ש"חברת נמל חיפה או נמל אשדוד, וכן מי מטעמן, לא תנקוט בכל פעולה שיש בה בכדי לסכל או להקשות על כניסתו לשוק או פעילותו של מפעיל נוסף", הנחיה שעלולה להביא להתנגשות של גילה עם ועדי העובדים הקיימים ועם הסתדרות העובדים.
גילה מנמק את הצעד יוצא הדופן בכך ש"הצעדים המפורטים לעיל עשויים למנוע פגיעה או חשש לפגיעה משמעותית בציבור או בתחרות בעסקים. מקרקעין ותשתיות המיועדים למתן שירות נמלי הינם משאב מוגבל ומצוי בשליטה כמעט מוחלטת של חברות הנמל.
"העברת מקרקעין נוספים או תשתיות חדשות שתוקמנה לידי חברת נמל תסכל אפשרות לכניסת מתחרים חדשים לשוק פריקת וטעינת מכולות, ובכך תפגע בתחרות ובציבור". חברות נמלי אשדוד וחיפה יוכלו להציג את עמדתן עד יולי הקרוב.
גילה מחדד שבעשור האחרון הוקמו שני מסופי נמל חדשים בנמלי אשדוד וחיפה - ב-2005 מסוף "היובל" באשדוד, וב-2011 מסוף "כרמל" בחיפה - אולם אלו לא פתחו את השוק לתחרות אלא נמסרו לחברות הקיימות.
לחברות הנמל ניתנה האפשרות להציג את עמדתן עד ראשית חודש יולי.
בנט: אתן גיבוי להחלטה
שר הכלכלה, נפתלי בנט, כתב הערב בתגובה להחלטה, בעמוד הפייסבוק שלו, כי מדובר ב"צעד קטן ברפורמה בנמלים - צעד גדול לתחרות בישראל".
לדברי בנט, "לפני מספר שעות עדכן אותי הממונה על ההגבלים העסקיים, שהינו זרוע מרכזית במשרד הכלכלה, שהוא מתכוון להכריז על נמלי חיפה ואשדוד כקבוצות ריכוז בכפוף לשימוע. מה המשמעות? החברות המפעילות כיום את הנמלים, לא יוכלו להפעיל נמל חדש או רציף חדש בנמלים הקיימים, או במילים אחרות- תיווצר תחרות בנמלים.
"זהו צעד אמיץ וחשוב ביותר. ייקח מספר שנים עד שכולנו נרגיש במשמעות, אך היא בוא תבוא: שירות משופר, תפעול מהיר יותר, עלויות נמוכות יותר - וכל זה יוביל להורדת מחירים בכלכלה, והקלה על יצואני ישראל. אמרתי לדיוויד גילה שמתוקף תפקידי אתן לו גיבוי מלא על המהלך האמיץ".