למה כל-כך חשוב לעשות בגרות במתמטיקה?
על חשיבות הידע הבסיסי אין עוררין - "חייבים לדעת לקרוא נתונים שמוצגים בגרפים או באחוזים", אומר נשיא מכללת אורנים לשעבר, אך מציע רפורמה שתאפשר לחדול מלימודי המקצוע בתיכון. סטודנט לפיזיקה: לימודי מתמטיקה בתיכון לא רלוונטיים
מחרתיים ייגשו 200 אלף תלמידי תיכון לבחינת הבגרות במתמטיקה. רגע לפני המבחן, גם לנו יש כמה שאלות. מה תורמת המתמטיקה לכישורי החיים, למשל? האם המשקל שניתן לה בתיכון מוצדק? למי יהיה קל יותר באקדמיה ומה השינוי שדרוש בבחינת הבגרות?
עדכונים נוספים בעמוד הפייסבוק של ynet
עדכוני חדשות נוספים ב-ynet:
הדלפת הבגרות במתמטיקה: "נזק ב-6 מיליון שקל'"
מורי מתמטיקה חסרים: "פוגע בעוצמת ישראל"
"יש פרופסורים למדעי החברה ולמדעי הרוח שלא עשו בגרות של 4 ו-5 יחידות, זה לא תמיד נחוץ", טוען פרופ' יאיר קארו, לשעבר נשיא מכללת אורנים לחינוך. "מה שנחוץ לאיכויות טובות זה מה שנקרא כישורי חיים, ומקביל היום לשתי יחידות בבגרות. מעבר לזה, מי שרוצה לעסוק בחייו בתחום המדעים, הטכנולוגיה והמתמטיקה, שילמד ויתאמץ על 4 ו-5 יחידות". לדבריו, "תכנים של 2 יחידות לימוד הכרחיים לכולם. בין היתר כי העיתונות שלנו, התקשורת בארץ, מלאה בנתונים שמוצגים בגרפים או באחוזים, ואת זה חייבים לדעת לקרוא".
החלוקה ליחידות לימוד מתבצעת כיום לפי החלוקה להקבצות בכיתה ט'. למידה ברמת 3, 4 או 5 יחידות אינה נתונה לבחירתו האישית של התלמיד, אלא נקבעת לפי ציוני הסיום של חטיבת הביניים. במהלך התיכון ובהתאם לציונים, מתאפשר מעבר בין רמות הלימוד השונות. אך לשיטה יש מבקרים: "זה חייב להיות עניין של בחירה", טוען קארו, "מפעילים לחץ על תלמידי י"א וי"ב לנסות להתמקד ביחידות הגבוהות במתמטיקה, שעליהן ניתן בונוס בלימודים הגבוהים. אבל אין למקצועות האלה שום רלוונטיות עמוקה לתחומי מדעי החברה, אז למה לגרור את כולם? כל הבעיות בלימודי המתמטיקה נגרמות מהגרירה הזו".
פרופ' קארו מציע לשר החינוך שי פירון להוביל רפורמת חלוקה ליחידות לימוד כבר בכיתה ט': "צריך בחינה נרחבת לכולם ברמה של 2 יחידות בכיתה ט', ולאחריה לאפשר לתלמידים בחירה אם להמשיך ללמוד מתמטיקה ברמה גבוהה או לסיים בזה, ובכך לרכז את המאמץ במקצועות אחרים, כמו לימודי רוח ולימודי חברה".
פרופ' קארו סבור כי חלק גדול מהתלמידים צריך לסיים את לימודי המתמטיקה בבחינה של 2 יחידות לימוד בלבד, וזאת, "על מנת לאפשר להם להתמקד במקצועות שקרובים ללבם, כמו אמנות למשל. למה לגרור ילדים לתוך הלחץ הזה של לימודי המתמטיקה? צריך להשקיע את מרב המאמצים במי שיש להם פוטנציאל ללימוד מתמטיקה, ואותם להוביל ל-4 ול-5 יחידות. לגבי כל השאר, אין שום סיבה שלא להסתפק בלימודים בסיסיים".
רן יחיאלי, רכז מתמטיקה וכותב ספרי לימוד ברשת החינוך אנקורי, מציע להתייחס לאפקטיביות לימודי המקצוע בכמה מישורים: נושאי לימוד שמעודדים חשיבה, נושאים שמסייעים בלימודי ההמשך באקדמיה, ואלה החשובים לכישורי החיים ולפתרון בעיות יומיומיות. "ההנחה הבסיסית היא שלא לומדים שום דבר שלא צריך אותו אחר כך. גם מי שילמד בעתיד מקצועות שאינם מדעיים, זקוק ליכולות המתמטיות הבסיסיות כמו חישובים, אחוזים והיכולת להבין את הנקרא".
עוד הסביר יחיאלי, כי בשנים האחרונות שמים דגש על שאלות של אוריינות מתמטית. כלומר, שאלות שנשאלות בסגנון סיפורים, המציגות סיטואציות מחיי היומיום שבתוכן נמצאת השאלה. "אפשר לתת לתלמידים שאלה שבה יש ערכים מדויקים של מעלות צלזיוס ופרנהייט למשל, ואפשר לספר להם סיפור שלם, שמתוכו הם יצטרכו להוציא את הנתונים האלה. ההליכה לכיוון פיתוח החשיבה מתחילה כבר בבית ספר יסודי, וזה חיובי מאוד".
בהקשר זה, טוענת ראש החוג למתמטיקה במכללת סמינר הקיבוצים, ד"ר רותי ברקאי ש"הכול חשוב. כל הנושאים הנלמדים חשובים. רק צריך להבין בדיוק למה מתכוונים. לחמש יחידות צריכים ללכת אלה שרוצים בעתיד להתקבל למקצועות שבאמת נושקים למתמטיקה, אלה שבאמת אוהבים ללמוד את זה".
ברקאי טוענת שהידע הבסיסי במקצוע, המשמש לכישורי החיים, נלמד בכיתות הנמוכות, כלומר עד כיתה ט'. "מאחורינו שנים של ועדות שישבו, חשבו וקבעו אילו נושאים יילמדו ובאיזו רמה. יש חשיבות רבה לידע הבסיסי, לחומרים המינימליים שאדם צריך כדי להסתדר בעולם, כמו חיסור וחיבור".
יואב אפיק (25), סטודנט לתואר ראשון בפילוסופיה ופיזיקה באוניברסיטה העברית, הגיע לאקדמיה כשבאמתחתו 5 יחידות בגרות במתמטיקה, ו-5 נוספות בפיזיקה. אך הוא כלל לא בטוח שלימודי המתמטיקה המוגברים מסייעים לו בתואר הנוכחי שבו בחר, אף שהוא מקצוע ריאלי. "אני לא בטוח שבשביל להתקבל לתואר בפיזיקה צריך 5 יחידות מתמטיקה בכלל", אמר, והעיד כי גם חבריו מהתיכון נבחנו כמותו ל-5 יחידות לימוד אך כיום כלל לא עוסקים בתחומים שמשיקים למקצוע. עם זאת הוסיף: "המתמטיקה שאני לומד היום אחרת לגמרי מזו שלמדתי בתיכון, אבל אני בטוח שזה נתן את הבסיס וזה עוזר".