אמרו לכם שהחיסכון שלכם נפדה? לא בטוח
איתרתם חיסכון ישן וביקשתם לפדות אותו, אך בחברת הביטוח טענו כי כבר פדיתם אותו בעבר? ייתכן שזו טעות, והכסף שלכם ממתין אי שם. קבלו מספר מקרים אמיתיים בהם זה קרה, ועצות מה אפשר לעשות
רובנו חוסכים לגיל הפרישה בקופות גמל, בפוליסות ביטוח, ובקרנות פנסיה ומאמינים ומקווים שכשנבקש לפדות את הכסף בבוא היום, גם נקבל אותו. אך תארו לעצמכם שבעת רצונכם לפדות את הכסף, תקבלו תשובה - "כבר משכתם את הכסף, הקופה ריקה".
- העלאת גיל הפרישה? שוב הוועדים הגדולים ירוויחו
הנה הכסף: אתר חדש לאיתור החסכונות שלכם
לכתבות נוספות הכנסו לעמוד הפייסבוק של ynet
אם אינכם משוכנעים שאכן משכתם את כספכם, ייתכן בהחלט שהוא שוכב לו עדיין בקופת הגוף המנהל. המציאות הזו אמנם לא שכיחה, אך מצד שני גם אינה נדירה ביותר.
הנה כמה דוגמאות מהחיים:
י', תושבת ת"א, בקשה לברר האם לאמא שלה שעבדה באחת מחברות הביטוח נשארו כספים לאחר פטירתה. היא שלחה בקשה לחברת הביטוח ולתדהמתה קבלה תשובה בזו הלשון, "מכיוון שעברו כבר 14 שנה מאז פטירת המבוטחת, הרי סביר הדבר כי הפוליסה נפדתה זה מכבר". זאת למרות שחיפוש קל ביותר בתיקה של העובדת היה מביא למציאת "המטמון".
ומה עושים בבנק ישראל?
מתי יטפלו גם בחסכונות האבודים של הבנקים?
אליצפן רוזנברג
יותר מחצי מיליון איש כבר בדקו באתר החדש של האוצר - האם יש להם חיסכון פנסיוני שלא ידעו על קיומו. ומה עם החשבונות בבנקים? מה בנק ישראל מוכן לעשות כדי לעזור לנו לאתר את מיליארדי השקלים האבודים, שנמצאים תחת פיקוחו?
י', עו"ד במקצועו, פתח לפני יותר מ-20 שנה, קופת גמל עבור בתו באחד הבנקים הגדולים. לפני מספר חודשים ביקש לפדות את הכסף שחסך, לטובת לימודים אקדמיים לבתו. שמח וטוב לב פנה לחברה שמנהלת את קופת הגמל, אך לדאבונו קיבל את התשובה הבאה: "אין לך קופה על שמה של בתך היא לא מופיעה במערכת, כנראה ופדית את הכסף".
מטריד? זה לא הכל. הבעיה לא מסתיימת בכך שהכספים "נעלמו". המציאות בה חברת הביטוח טוענת שהכספים נפדו, מהווה לעיתים בעיה בפני עצמה בהיבט אחר:
"תיקון לתקנות מס ההכנסה (מינואר 2012) המכונה "תיקון 190" בא לעשות סדר ושינויים בהוראות גביית מס בקצבאות ומענקי פרישה מעבודה", אומר ל-ynet עו"ד ירון טבצ'ניק, מומחה לדיני פנסיה. "התיקון למעשה מגדיל את קצבת הפנסיה המזכה בפטור ממס. התיקון מיטיב עם בעלי קצבאות נמוכות, והפטור במסגרתו הוא הולך וגדל עם השנים, עד שנת 2025".
ואולם, אחד התנאים לקבלת פטור מקסימלי הוא, כי לא נמשכו מענקים וכספי פיצויים ב-32 השנים האחרונות לעבודה - כאמור, כשחברת הביטוח טוענת שהכספים נמשכו, זה בעיה.
איך זה קורה?
יש לכך מספר סיבות, אך בהחלט ניתן לומר כי בבסיסן המשותף - רשלנות של חברות הביטוח בתי ההשקעות והבנקים.
כך לדוגמה, קיימת תופעה שהחלה עוד בשנות ה-90, טרם תיקון תקנות הניוד (העברת כספים מחיסכון פנסיוני אחד לאחר). מי שביקש לבצע ניוד כספים לפוליסות אחרות - למעשה חברת הביטוח הייתה פודה באופן תיאורטי את הכספים ומעבירה לתוכנית אחרת. כך נוצר מצב אבסורדי מחד, חברת הביטוח הנפיקה מסמכי פדיון, ומאידך ניצב מבוטח שכלל לא פדה אלא רק ביצע ניוד.
בנוסף, השינויים שחלו בשנים האחרונות בחברות המחזיקות בחסכונות הפנסיוניים – מיזוגים ורכישות וכן שינויים טכנולוגיים, היוו גם כן גורם לבעיה.
אולי גרוע מכל היא העובדה כי לעיתים מדובר סתם ברשלנות של הגורם המטפל. כך לדוגמה, בשנות ה-90 העבירו רבות מהחברות המנהלות קופות גמל ופוליסות ביטוח את כל המידע על הלקוחות מתיקיות פיסיות עמוסות דפי מידע על הלקוח - למחשב.
מסתבר שבתהליך הזה "הלך לאיבוד" לא מעט חומר. מספר גורמים בחברות הללו שמכירים את התהליכים היטב, מספרים ל-ynet כי במקרה הטוב החומר הזה נמצא בערימות אי שם באחד המחסנים כשאף אחד לא יודע איך להגיע לנתונים. במקרה הפחות טוב הוא פשוט נזרק.
כך הודה למשל בכיר באחת מקופות הגמל הוותיקות אליו הופנתה בעבר תלונה בעניין זה: "בכנות, אני מעדיף לומר שהחוסך פדה את הכסף ואם ירצה יגיש נגדי תביעה בביהמ"ש, מאשר לגייס עכשיו כמה אנשים שינברו במסמכים ימים ואולי שבועות כדי למצוא משהו שאולי לא קיים".
אז מה אפשר לעשות?
אם בדקתם ואתם משוכנעים כי לא פדיתם את הכספים, יש לפנות לגוף הפיננסי ולבקש מסמכים המוכחים כי הכסף נפדה.
גם אם בחברת הביטוח טוענים כי מאחר ועברו למעלה מ-7 שנים "אין באפשרותם לספק נותנים" אל תקבלו את זה כ"תורה מסיני".
"בהתאם לחוזר המפקח, ההתיישנות לעניין שמירת המסמכים היא 7 שנים מיום סילוק פוליסה, מקרה הביטוח, פדיון או תום תקופת הביטוח. יחד עם זאת ולנוכח העובדה כי קיימות מערכות מידע חדשניות המפקח טוען כי החברות יכולת לשמור 'רשומות'", מציין טבצ'ניק.
"לכל פוליסה שבגינה ישנה התחייבות של חברת ביטוח, עליה להחזיק תיק של כל המסמכים העיקריים לרבות ההצעה הראשונית, הצהרת הבריאות של המבוטח, מסמכי חיתום ובדיקות רפואיות שעבר. המפקח נתן הוראה כי על חברת הביטוח לשמור את כל התנועות בפוליסה ובין היתר תקבולי פרמיות, הלוואות, הודעות פיגור, בקשה לסילוק או ביטול הפוליסה וכו'".
לכן, כאשר חברת הביטוח טוענת כי אין בחזקתה מסמכים, הדבר מצריך בדיקה מקיפה יותר. הסיכוי שבאמת אין ברשותה מסמך כלשהו - נמוך במיוחד. ובהנחה שיש ברשותה מידע – היא חייבת לספק זאת ללקוח, על פי חוק.
מאגף הממונה על שוק ההון ביטוח וחיסכון באוצר נמסר בתגובה: "גופים מוסדיים מחוייבים לעמוד בסטנדרטים מקצועיים בכל היבטי השירות המוענקים ללקוחותיהם. אגף שוק ההון מצפה כי לא תהיה פגיעה בזכויות עמיתים במהלך טיוב נתונים. האגף מבצע בימים אלה ביקורות לעניין היבטי השירות המוענק ללקוחות הגופים המוסדיים שמטרתן לוודא כי ניתן שירות ראוי ומקצועי ללקוחות".
חיסכון
צילום: shutterstock
מומלצים