רוב סעיפי חוק ההסדרים לא יעברו בהליך מזורז
האוצר דרש כי הצעת חוק ההסדרים תעבור בהליך מזורז וללא התעמקות בסעיפים השונים. יו"ר הכנסת בלם את הדרישה והוביל לפשרה לפיה שני שלישים מסעיפי הצעת החוק יעברו בהליך חקיקה רגיל
יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, הצליח היום (ד') לכופף את שר האוצר כשאילץ אותו להתפשר על דרישתו שהכנסת לא תדון בהליך מזורז, עד סוף יולי, בשני שלישים מההצעה המקורית של חוק ההסדרים, הכוללים גם שני שלישים מהרפורמות שהציע האוצר. חלק מסעיפי החוק הוצאו ממנו לחלוטין ואפילו לא יעמדו להצבעה בקריאה הראשונה של החוק שתתקיים בסוף השבוע הבא או בראשית השבוע שלאחריו.
פישר בוועדת הכספים: "תקציב הביטחון הוא נטל"
לפיד החליט: האלכוהול יתייקר ב-1 ביולי
לפיד מציע: הקלת מס לעסקים משפחתייםהסיפורים הכי חמים - לפני כולם - בפייסבוק של ynet
הליך החקיקה המזורז זכה לא מכבר לביקורת קשה של בג"צ בעתירות שנועדו לבטל את חוק ההסדרים, בעיקר כשהתברר כי האוצר כולל בו חוקים שאינם דחופים לביצוע התקציב, בכוונה לעקוף את הליכי החקיקה הרגילים - דבר שפוגע בכבוד הכנסת.
אדלשטיין אמר היום, מיד לאחר הדיון שניהל עם השר לפיד וצמרת משרדו על דילול החוק, כי סוכם שהסעיפים אשר לא יעברו בהליך המזורז יפוצלו מהחוק לאחר הקריאה הראשונה ויעברו לטיפול הוועדות בהליכי החקיקה המקובלים.
הגזירות שנשארו בהצעת החוק פוגעות בחרדים
הסעיפים שהוצאו מהחוק כוללים בין השאר את דרכי המלחמה בהון השחור ואת המהדורה החדשה של "תוכנית ויסקונסין" להכשרת מובטלים להיקלט במעגל העבודה, שנכשלה בגרסתה הקודמת. נימוקי יו"ר הכנסת להוצאת סעיפים אלה כללו גם חששות לפגיעה בזכויות האדם ובצנעת הפרט. הוצאו גם הצעת האוצר לחייב העברה של חקיקה תקציבית שעלותה מעל 50 מיליון שקל במליאת הכנסת ברוב של 61 לפחות, והעברת הסמכות לדון בכנסת בשינויים בתמלוגים של גופי התקשורת לממשלה מוועדת הכלכלה לוועדת הכספים.
עם זאת, תוקנה הצעת הממשלה לדון בוועדת הכספים בביטול הטבות המס בהפרשות לפנסיה לבעלי הכנסה של יותר מ-15 אלף שקל ובלחץ יו"ר הכנסת היא תטופל בוועדת העבודה והרווחה בראשותו של ח"כ חיים כץ (הליכוד-ביתנו). בנוסף, שינוי חוקי המס לעולים יטופלו בוועדת העלייה והקליטה ולא בוועדת הכספים.
לעומת זאת, נכשלו מאמצי יו"ר הכנסת אדלשטיין להוציא מהחוק גזירות שיפגעו בחרדים: קיצוץ כמחצית מתקציבי הישיבות; שינוי מהותי במבחני הקצבאות וההטבות האישיות (כגון מענקי דיור) לפי מיצוי כושר ההכנסה של בני הזוג במקום לפי גודל המשפחה; התניית התמיכה הממשלתית במוסדות החינוך החרדיים בהוספת מקצועות הליבה (מתמטיקה ואנגלית), וביטול ההטבות של הרשויות המקומיות ("חוק נהרי").
אדלשטיין אמר שהוא נימק את דרישתו בכך שהסעיפים האלה הם בעלי "אופי אידיאולוגי" אבל נאלץ לסגת בלחץ נגדי וכבד של שר האוצר. "השר טען כי תיקונים אלה הם הדגל שלו והם מאוד חשובים לו ועליהם הוא לא יתפשר", אמר אדלשטיין. הוא ציין כי סעיפי החוק שיעברו בהליך המזורז לא יטופלו גם הפעם במרוכז בוועדת הכספים כדרישת האוצר אלא בוועדות הרלבנטיות לכל נושא. חלוקה זו כבר יצאה לפועל בשנים האחרונות.
חוק ההסדרים הופעל לראשונה ב-1985. זהו קובץ של תיקוני חקיקה וגם הצעות חוק חדשות שאמורים לסייע בביצוע תקציב המדינה. אבל האוצר שיכלל את הכלי במרוצת השנים כדי להעביר דרכו גם רפורמות שאין להן קשר ישיר לתקציב. רוב סעיפי החוק שלא ייכללו הפעם בהליך החקיקה המזורז הם כאלה שהעברתם בכנסת איננה דחופה.
מועד ההצבעה בקריאה הראשונה של הצעות חוק התקציב וחוק ההסדרים הצמוד לשנים 2013/14 טרם נקבע. החוקים יונחו על שולחן המליאה ביום ג' הבא (11 ביוני), אולם הדיון וההצבעה שנועדה למחרת (12 ביוני) תיאלץ להידחות עקב נסיעה קצרה לפולין באותו יום של ראש הממשלה נתניהו ו-6 שרים למפגש משותף עם מקביליהם הפולנים. המפגש תוכנן מזמן. הם אמורים לחזור ביום חמישי של אותו השבוע בשעות אחר הצהריים.
נשיאות הכנסת מתלבטת אם לקיים את הדיון וההצבעה ביום ה' או לדחות אותם ליום ב' (17 ביוני). הדחיה תלויה בהסכמת האופוזיציה. אדלשטיין תומך בדחייה. הוא אמר, "זה אמנם יקצר במספר ימים את לוח הזמנים לאישור התקציב, אבל ייתן לחברי הכנסת מספר ימים נוספים ללמוד את החומר. המטרה היא לשמור על כבוד הכנסת כדי שחבריה לא יהיו מריונטות".
בשעות הערב הגיע יו"ר הכנסת להסכמה עם כל סיעות הבית כי הדיון וההצבעה בקריאה הראשונה יידחו ליום ב' (17/6). בנוסף, אדלשטיין הנחה את המחלקה המשפטית בראשות היועץ המשפטי, עו"ד איל ינון, להעמיד לרשות חברי הכנסת סקירה כתובה ומבוארת של כל סעיפי חוק ההסדרים ולעמוד לרשותם בפרק הזמן בין ההנחה ביום ג' הבא (11.6) להצבעה בקריאה ראשונה.