האופוזיציה נגד התקציב: "אין כל תקווה לאזרחים"
סיעות האופוזיציה תוקפות בחריפות את שר האוצר ואת ראש הממשלה על תקציב המדינה וחוק ההסדרים שהוגשו היום לכנסת. העבודה הציגה את הניתוח שלה להצעות וקבעה כי אין בהן "אפילו רפורמה אחת שמעניקה תקווה לאזרחים". מרצ: "ההחלטות שהתקבלו מגדילות עוד יותר את אי השוויון". מרכזת הקואליציה בוועדת הכספים: "לא אעביר את כל הגזירות"
במקביל להנחת תקציב המדינה ו חוק ההסדרים על שולחן הכנסת, הניחה היום (ג') סיעת העבודה ניתוח מפורט של כל סעיפי חוק ההסדרים, שהוא לטענתה "אחד מחוקי ההסדרים הקשים והתמוהים שהונחו על שולחן הכנסת בשנים האחרונות".
- רוצים שכולם ישמעו אתכם? כתבו את דעתכם בפייסבוק שלנו
, ואת התגובות הנבחרות נפרסם לכולם
ראש הסיעה, ח"כ שלי יחימוביץ, כותבת שם כי "החוקים הקודמים היו בעלי היגיון פנימי כלשהו, גם אם היה זה היגיון הרסני, שמרני קיצוני, מפריט ומחולל אי שוויון. אבל לפחות הייתה בהם כוונת מכוון.
"הפעם מדובר בחוק שהוא אסופה עצומה של כל ההצעות אשר העלו אבק במגירות אגף התקציבים, כאילו עשה מישהו ניקיון כללי במשרד האוצר וזרק לארגז אשפה אחד כל נייר מעלה אבק. בניגוד מוחלט לנכתב בהקדמה להצעת התקציב, כי מדובר בתקציב של צמיחה, הרי שבחוק ההסדרים כמו בתקציב אין אפילו רפורמה אחת שניתן להצביע עליה כמחוללת צמיחה במשק או מעניקות תקווה לאזרחים". לצפייה במסמך המלא שהכינו בסיעת העבודה
בניתוח של העבודה מופיעים 34 סעיפים שיכללו בחוק ההסדרים ועוד 17 סעיפים שהיו כלולים בחוק והוצאו במסגרת המשא ומתן בין האוצר לוועדת הכספים. זאת, כאשר בסיעה לא התייחסו כלל לפרק הנרחב ביותר בחוק, העוסק בתיקוני חקיקה שנועדו לשפר את יכולת הגבייה של רשות המסים.
לטענת יחימוביץ', "הפרק כולל מספר רב של נושאים והחלטות, אשר ספק אם יש מי מאנשי רשות המסים אשר מכיר ויודע להסביר את כולם. עמדתנו היא שיש צורך לפצל את כל הפרק הזה מחוק ההסדרים ולהעבירו להליך חקיקה רגיל בכנסת".
ל-7 סעיפים כלל אין השלכות על תקציב המדינה
מתוך 34 סעיפים שיכללו בחוק ומופיעים בניתוח, העבודה מונה 27 סעיפים בעלי משמעות תקציבים ועוד 7 סעיפים שאין להם השלכות על תקציב המדינה. יצויין, כי אחת הטענות העיקריות נגד חוק ההסדרים היא הטענה כי במקור נועד החוק לאפשר לממשלה להעביר תקציב ובפועל, משרד האוצר עושה בו שימוש להעברת חוקים שאינם קשורים כלל לתקציב המדינה.
מתוך 34 סעיפים המופיעים בניתוח, מפלגת העבודה מביעה התנגדות ל-24 סעיפים, תומכת ב-2 סעיפים ומביעה תמיכה מסויגת ב-8 סעיפים. סעיף אחד שזוכה לתמיכה בלתי מסויגת מצד מפלגת העבודה הוא עצירת מתווה הפחתת המכסים שקבעה ועדת טרכטנברג, החלטה שמוגדרת על ידי המפלגה כ"החלטה נכונה בהתחשב בכך שתועלתו הכלכלית אינה מוכחת ואף עלולה לפגוע בייצור המקומי - ללא מתן כלים חלופיים ליצרנים וללא יצירת מקומות תעסוקה חלופיים". סעיף נוסף שבו תומכת מפלגת האופוזיציה הוא הגדלת המס על רווחים מהימורים והגרלות ל-30%.
לתמיכה מסויגת זכה הסעיף להעלאת המס במסגרת חוק עידוד השקעות הון ל-10% בפריפריה ו-15% במרכז הארץ. הסתייגות העבודה היא בטענה שהשינויים בשיעורי המס אינם משמעותיים ולא ישפיעו על הכנסות המדינה בעשר השנים הקרובות. כמו כן, טוענים בעבודה כי טיפול מקיף בנושא המס שמשלמות החברות חייב לכלול העלאה של שיעור המס במסלול האסטרטגי שבו משלמות חברות רק 5% וכמו כן טיפול מחדש בנושא הרווחים הכלואים.
"ההיפך המוחלט מהתחייבויות נתניהו ולפיד ערב הבחירות"
"התפריט המוגש לכנסת מורכב מכמות אדירה של שינויים פיסקליים, כלומר, העלאות מסים על מעמד הביניים והאדם העובד, לצד צעדים המהווים פגיעה קשה בעניים ביותר כמו קיצוץ חד בקצבאות הילדים והטלת מס על עקרות בית. מדובר בהעלאת מסים מצטברת ואדירה של 15 מיליארד שקל, ההיפך המוחלט של התחייבויות ראש הממשלה נתניהו ושר האוצר לפיד ערב הבחירות לכנסת", נכתב במסמך של העבודה.
"לצד אלה, יש בחוק אסופת צעדים שהנחיצות שלהם למשק הישראלי מוטלת בספק רב, הקשר לתקציב תלוש ביותר והימצאותם בחוק ההסדרים מבזה את הכנסת ואת ההליך הדמוקרטי. יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין שיתף פעולה כשניהל בשבועות האחרונים משא ומתן קשה אל מול האוצר, והצליח, הודות של סיעות האופוזיציה וח"כים מהקואליציה, להוריד תיקוני חקיקה רחבים ודרמטיים כגון חידוש תוכנית ויסקונסין, יישום המלצות ועדת קדמי, ודרישת רוב מוחלט לאישור הצעות חוק פרטיות בעלות תקציבית".
"עצם קיומו של חוק ההסדרים הוא פסול מעיקרו. הוא הומצא ככלי חד פעמי ב-1985, אשר מקבלי ההחלטות מאז מתאהבים בו בהגיעם לשלטון. החוק הורס כל חלקה טובה, ומשבש לחלוטין קבלת החלטות באופן מובנה, יסודי, מסודר ודמוקרטי. היום הקרקע בשלה לביטולו הסופי וסיעת העבודה תפעל בכיוון זה בתקופה הקרובה מול הקואליציה ומול שר האוצר כבר בתקציב המדינה הבא", אומרת יחימוביץ.
מסמך הניתוח הוא פרי עבודה משותפת של חברי הכנסת והנהגת העבודה בשיתוף עשרות מומחים, ארגונים ופעילים חברתיים ואנשי שטח.
גלאון: התקציב מתעלל בעניים
במקביל בדיון שנערך בוועדת הכספים תקפה גם יו"ר מרצ זהבה גלאון את שר האוצר לפיד, על התקציב שהגיש לכנסת. "התקציב שאתם מגישים הוא הרע מכל העולמות - גם מתעלל בעניים ובמעמד הביניים וגם מבטיח גירעון עצום בעתיד. החלטות שדורשות אומץ ונחישות, כמו תקציבי האקסטרה להתנחלויות ומיסוי חברות הענק נשארו בחוץ, ומה שנשאר בפנים אלה ההחלטות שמגדילות עוד יותר את אי השוויון, ופוגעות במשפחות צעירות ובאוכלוסיות מוחלשות", אמרה לו גלאון.
"הכניעה לממסדים הגדולים לא תיגמר עכשיו", אמרה גלאון. "כל שנה, במהלך השנה, האוצר מזרים כספים שלא אושרו לקבוצות לחץ, ובפועל אין שום קשר בין התקציב שמאושר בתחילת השנה לזה שמבוצע. אין בתוכנית הכלכלית של לפיד שום חישוק שמגביל את העברות הכספים המופקרות שנעשות במהלך השנה, בלי שום דיון ציבורי או פיקוח רציני. רק לאחרונה התפרסמו נתונים חדשים של החשב הכללי: התקציב שאושר לחטיבה להתיישבות בתחילת 2011 הוא 62 מיליון שקל, והתקציב שהועבר לה בפועל הוא 373 מיליון - הפרש של 600%. התקציב שאושר למשרד לשירותי דת באותה שנה היה 373 מיליון שקל, והתקציב בפועל היה גדול ב-51% - 564 מיליון שקל".
עוד מביעים באופוזיציה תמיכה בהצעה להעלות את מסי הקניה על מוצרי צריכה "יוקרתיים", אך מסתייגים מההעצה בטענה שהיא לא משפיעה עמוקות על הפערים בחברה ועל הכנסות המדינה ממסים ומהווה "מסך עשן פופוליסטי וחסר תועלת לצעדים חיוניים שהממשלה אינה מבצעת", כפי שנכתב במסמך שהכינו בסיעת העבודה.
כמו כן, תומכים בעבודה בסעיף הקורא לאחד את תאגידי המים ל-15 תאגידים אזוריים, אך מסתייגים ממנו בטענה כי המפלגה מתנגדת לעצם קיומם של תאגידי המים.
מפלגת העבודה תומכת גם בסעיף הקורא למסד את כללי ההתחשבנות הנהוגים כיום בין קופות החולים לבתי החולים, אך מסתייגת מאישורו בטענה שהוא אינו כולל מנגנון שיפצה את מערכת הבריאות על שחיקה של 9 מיליארד שקל בתקציבה מאז 1995 (כך, על פי חישוביה של מפלגת העבודה).
לבסוף, ישנם שלושה סעיפים שמפלגת העבודה תומכת בהם באופן עקרוני אך מסתייגת מהעברתם במסגרת חוק ההסדרים וקוראת להעבירם למסלול חקיקה רגיל בכנסת. סעיפים אלה נוגעים להפחתת התקצוב למוסדות חינוך שאינם מלמדים לימודי ליבה, להקמת מערכת חינוך ממלכתית-חרדית, להגדלת שיעור הנכסים שיכול לנהל האפוטרופוס הראשי ולתיקון הסדר השיבוב בין חברות הביטוח לביטוח הלאומי.
בדיון ראשון שנערך היום בוועדת הכספים על התקציב אמר השר לפיד כי "אם הוועדה תציע להטיל מע"מ גם על ירקות ופירות, נקשיב לכם ואני אעריך את האומץ המוסרי". הוא השיב לשאלה אם האוצר יוותר על גזירות בתמורה לביטול הפטור על הירקות והפירות. "תביאו אתם חלופות לגזירות ואל תבקשו אותן מאתנו". הוא השיב לכל השואלים ותשובותיו היו קצרות ושנונות בהתייחסות והיקף שהוועדה לא ידעה לפניו.
לפיד הדף בקלילות את השואלים שביקרו את מדיניות האוצר. לשאלה על קביעת מדרגת מס נוספת, אמר שהיא עלולה להקטין את תשלומי המסים. על המע"מ הוא אמר "זה מס קשה אבל מה התחליף". על מיסוי הרווחים הכלואים, אמר, "מדובר בחוק רע עם מטרה טובה וביצוע לא טוב. אבל כמעט בלתי ניתן לשינוי". על המס לעקרות הבית אמר שהוא "נועד להבטיח להן פנסיה מוגדלת".
על מודעותו להשלכות השליליות של הקיצוץ בתקציב הביטחון אמר, "השר יעלון מנהל אותו ולא אני. הוא צריך להחליט היכן לקצץ". על הסיכוי שתכניתו תוריד את הגירעון אמר, "הוא ירד אם לא נמצמץ ונדבק בתוכנית, אחרת זה מפתח להידרדרות". על סיכויי הצמיחה אמר, "הצענו מנועי צמיחה אבל צריך קודם לייצר מדינה שאפשר לסמוך עליה". הצענו מנועי צמיחה, אבל היא לא תהיה אם לא יסמכו עלינו".
על התחזית הקודרת של בנק ישראל הוא אמר "יש ויכוח על מה יהיה ב-2015. בינתיים הנגיד אמר שהתכנית שלנו נכונה ואמיצה. אם נגיע ל-2015 עם משק אופטימי המספרים יהיו שונים". על הגידול בעוני אמר, "הוא מדיר שינה גם בעיני. אבל אין פתרון אם לא ניפטר מתרבות הקצבאות". על הגדלת מס החברות אמר, "רוב החברות מרוויחות פחות ממיליון שקל בשנה אתם רוצים להרוס אותן?".
"אני לא מסתיר דבר, אני לא סוציאליסט ולא מאמין בסוציאליזם שהפסיד בבחירות", סיכם השר. "תפיסת העולם שניצחה בבחירות היא מתקדמת ולא שמרנית". יו"ר הוועדה ח"כ ניסן סלומינסקי שחתם את הדיון הראשון על התקציב אמר, "כל אחד משחק את המשחק שלו. על השר אמרו שהוא לא מבין בכלכלה, אבל אחרי הישיבה הזאת נאמר לו כל הכבוד".
גמליאל: "לא אעביר את כל הגזירות"
מרכזת הקואליציה בוועדת הכספים ח"כ גילה גמליאל (ליכוד-ביתנו) מנתה באוזני שר האוצר את הגזירות בחוק ההסדרים שלא יעברו בוועדה: המס על משפרי דיור, המס על עקרות בית, העלאת מס הכנסה ב-1.5%,קיצוץ בסבסוד מעונות היום, וביטול נקודות הזיכוי במס לאקדמאים".
"בתקציב צריך להיות חוץ מגזרות גם חזון, ראיית ארוכת טווח, אופק ותקווה בעיקר לצעירים ולמעמד הביניים", אמרה גמליאל. "צריכות להיות גם חלופות למקורות כספיים כגון ברפורמה באשראי הבנקים. כיום האשראי חונק את הציבור כאשר 74% מהאשראי ניתן ל-2.4% מהאוכלוסייה".
גמליאל הזכירה לשר כי שניהם התקזזו ולא השתתפו בהצבעה על חוק העלאת המע"מ (הוא שהה בכנס ה-OECD בפאריס והיא בכנס לשכת עורכי הדין באילת), "אולי בגלל שאנחנו שותפים לדעה כי מדובר בגזירה קשה".