שתף קטע נבחר
 

מייסד Waze בראיון: "לקחו לנו את הבייבי"

אורי לוין סיפר ל"כלכליסט" על מכירת החברה לגוגל, על הקשיים שבהם נתקלה בראשית דרכה ועל כשלונותיה בארץ ובחו"ל - ומבטיח ש-Waze תישאר חטיבה נפרדת ועצמאית: "אנו צומחים מהר מכל שאר עולם הניווט גם יחד"

"זאת הרגשה מעורבת - מצד אחד אנחנו מודל להרבה מאוד סטארט-אפים, מצד שני, לקחו לנו את הבייבי". במילים אלו מסכם אורי לוין, מייסד Waze, את תחושותיו על עסקת הענק שנסגרה לאחרונה. לוין הופיע בכנס היזמות השנתי של הטכניון בפני מאות יזמים צעירים.

 

 

זאת ההופעה הפומבית הראשונה של אחד מבכירי Waze מאז שגוגל הכריזה כי היא רוכשת את החברה, אחד האקזיטים הגדולים בישראל ורכישת האפליקציה היקרה בהיסטוריה.

 

"אני מאוד מתרגש להיות כאן" אמר לוין, שמודה כי הוא נחשף לציבור רק בגלל האהדה שלו ליזמים צעירים. "יש לי תחושת שליחות", הוא ממשיך, לפני שהוא מבקש מהיזמים בקהל להרים את היד. למעלה ממחצית עושים זאת.

 

אורי לוין, יו"ר Waze (צילום: נמרוד להב) (צילום: נמרוד להב)
אורי לוין, יו"ר Waze(צילום: נמרוד להב)

 

לפי לוין, יש כיום כ-50 מיליון משתמשים ב-Waze. מדינות בולטות הן ישראל, מלזיה וצ'ילה, בכל אחת מהן יש כשני מיליון משתמשים. לוין מספר בחיוך איך, בזכות אפליקציה כמו Waze, גם מדינה שאין לישראל קשרים דיפלומטיים איתה - כגון מלזיה - עדיין יכולה לאמץ טכנולוגיה ישראלית. "אנחנו צומחים היום יותר מהר מכל שאר עולם הניווט ביחד" אומר לוין בגאווה.

 

"ככל שיש יותר משתמשים ב-Waze, אנחנו אוספים יותר מידע. ככל שיש לנו יותר מידע, אנחנו מספקים שירות טוב יותר ויכולים להשיג יותר משתמשים" אומר לוין, מה שמסביר את קצב הצמיחה המסחרר של החברה, שהצליחה לפרוץ לתודעה הבינלאומית במהירות בשלוש השנים האחרונות.

 

לוין כמעט ולא התייחס בנאומו לרכישה. במקרה אחד, אמר כיצד המסלול של גוגל Maps בין נמל התעופה LAX למרכז לוס אנג'לס הוא 70 דקות, ולפי "גוגל Maps החדש" - כ-26 דקות בלבד.

  

"משקיעים לא רצו לגעת בנו עם מקל" 

בשיחה עם "כלכליסט", לוין הבהיר כי Waze תמשיך לפעול כחטיבה נפרדת וכי עובדי Waze "ימשיכו לעשות את מה שאנחנו עושים הכי טוב". הוא גם אישר במהלך נאומו שנפתלי בנט, שר הכלכלה, אכן היה מועמד לתפקיד מנכ"ל החברה - תפקיד שלבסוף הגיע לידי נועם ברדין. "נפתלי היה מועמד מצוין, אבל לבסוף נועם הייתה בחירה מעולה" אמר לוין.

 

נועם ברדין, מנכ"ל Waze  (צילום: צביקה טישלר) (צילום: צביקה טישלר)
נועם ברדין, מנכ"ל Waze (צילום: צביקה טישלר)

 

לוין גם הודה כי המיזם התקשה לאורך הדרך, וכי החברה לא סיפקה מוצר טוב מספיק בשנים הראשונות לפעולתה. ההשקה הראשונית מחוץ לישראל, באוגוסט 2010, הייתה "כשלון מהדהד" ו"טעות", והוא אומר כי למרות הצלחה סבירה בדרום אמריקה, המוצר לא היה טוב מספיק למערב. "מספר קרנות הון סיכון לא רצו לשמוע מאיתנו, הם אמרו שהם לא רוצים לגעת בנו עם מקל" אמר לוין, והוסיף כי הוא נועם חשבו לשלוח להן בהומור מקל.

 

המודל העסקי השתנה רק במעט מ-2007 

ליזמים צעירים ייעץ לוין: "לעולם אל תוותרו על החלום שלכם. לכל מי שיש חלומות, תגשימו אותם". הוא הוסיף כי יש תמיד לנסות ליצור מקום עבודה שכיף להיות בו, להשקיע בגיוס העובדים הנכונים והקמת צוות בכיר שיודע מה הוא עושה, ולגבש

באופן ראשוני את האג'נדה של החברה. "אקזיט לא מניע יזם, הדרך כל כך קשה שאתם תשכחו את זה בדרך. זה הרעיון שאתה מתאהב בו שדוחף אותה קדימה. הדחף לשנות את העולם".

 

"המצגת שעשינו ב-2007, עדיין נכונה. כל המטרות שלנו, כל היעדים, עדיין נכונים. המודל העסקי השתנה מעט - אנחנו לא מוכרים מפות - אבל בסופו של דבר, כל מה שאתם רואים כאן במצגת עדיין נכון ל-Waze גם היום".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: נמרוד להב
אורי לוין, יו"ר Waze
צילום: נמרוד להב
מומלצים