הידעתם? תשובה 3 בפסיכומטרי לא תמיד נכונה
רגע לפני מועד יולי הנה כמה מיתוסים ואמונות טפלות שביקשנו ממדריך פסיכומטרי ותיק לנפץ עבורנו: באיזה מועד עדיף להיבחן, האם תשובה מס' 3 היא השכיחה ביותר והאם כדאי להתכונן לבחינה דווקא עם דף ועיפרון. שיהיה בהצלחה
בזמן שהאמריקנים יחגגו את יום העצמאות שלהם, אלפי מועמדים ללימודים אקדמיים וגם מספר לא מבוטל של מדריכי פסיכומטרי יגיעו לקמפוסים השונים ברחבי הארץ בניסיון לצלוח בשלום את מועד יולי של הבחינה הפסיכומטרית שתתקיים מחר (יום ה').
עוד כתבות בנושא הבחינה הפסיכומטרית :
קיבלו 750 בפסיכומטרי ובחרו ללמוד פילוסופיה
סקר: הפסיכומטרי לא רלוונטי ללימודים האקדמיים
הפסיכומטרי הפך קשה יותר, אך הציונים לא נפגעו
אף אחד לא מקבל 800 בבחינה?
על מנת לעשות קצת סדר בחרושת השמועות והאמונות הטפלות שדבקו בבחינה הפסיכומטרית לאורך השנים, ביקשנו מתומר נובוטני, מדריך פסיכומטרי ברשת קידום להבהיר מה כדאי לעשות בזמן הבחינה, ממה יש להיזהר והאם באמת יש ניקוד על כתיבת השם בצורה נכונה.
רוב הסטודנטים ניגשו לבחינה הפסיכומטרית פעמיים
בדומה למי שלא עובר טסט ראשון, האמונה הזו שייכת למי שניגש לבחינה הפסיכומטרית פעם אחת ולא הצליח. תלמיד שניגש לבחינה בפעם הראשונה ועושה הכנה ראויה, יקבל ציון המשקף את היכולות הפסיכומטריות שלו. סביר להניח שאם יגש בשנית, לא ישפר את ציונו בצורה דרמטית.
פסיכומטרי הוא מבחן של נייר ועפרון ולכן הדרך היחידה להתכונן היא בתרגול בכתב יד
תרגול נייר ועפרון הוא בהחלט סגנון פתרון חשוב אך לא יחיד. הבחינה הפסיכומטרית היא בחינה שבודקת יכולות רבות ומגוונות כמו מידע וחשיבה ועד מיומנות פתרון. כדי להתכונן לבחינה באופן הטוב ביותר כדאי לעבוד עם מערכת ממוחשבת שמסוגלת לזהות את נקודות הקושי של הפותר ואת נקודות החוזקה שלו ולהתאים את עצמה אליו. כלומר מערכת שלומדת אותך וגורמת לך לעבוד בכל נושא באופן המדויק ביותר.
אם מנחשים, כדאי לסמן את תשובה מספר 3
התשובות בבחינה מתפלגות באופן יוניפורמי או אחיד. כלומר, התשובות 1, 2, 3, 4 מופיעות בכמות זהה ובסטיות קטנות מההתפלגות. אין חשיבות איזו תשובה ננחש, העיקר שנחליט מראש ולא נבזבז זמן במחשבה על איזו תשובה לסמן.
אף אחד לא מקבל 800 בבחינה
ציון הבחינה הוא יחסי ולכן מי שיענה על מירב השאלות יקבל ציון 800 ואילו מי שיענה על הכי מעט שאלות יקבל ציון 200. כמות ציוני ה-800 וה-200 זהה והציונים הללו קיימים בכל מועד של הבחינה.
אם תרשום את השם נכון תקבל ציון 200
זה לא נכון, לא תצטרך כלל לרשום את שמך - דף התשובות מגיע עם השם ותעודת הזהות מודפסים מראש.
אם תשפוך מים על דף התשובות בגלל הסטת תשובות, ייתנו לך דף תשובות לתיקון הטעות
הדבר נכון באופן חלקי. במידה והסטת את תשובותיך ושפכת מים על דף התשובות, בסוף הבחינה תקבל דף תשובות חדש מהבוחן אך הוא יוודא שהינך מעתיק את התשובות אותן סימנת באופן זהה. לא יאפשרו לך להסתכל בחוברת הבחינה ולתקן את ההסטה.
אם משפרים את הציון בצורה ניכרת בין בחינה לבחינה יש לעשות בחינה חוזרת
במידה והמרכז הארצי לבחינות והערכה (הגוף האחראי על הבחינה הפסיכומטרית) מזהה תלמיד ששיפר את ציונו בין בחינה לבחינה בצורה דרמטית, הוא עשוי לזמן את התלמיד המשפר להבחן פעם נוספת במרכז הארצי בירושלים.
ההיגיון הוא שהמרכז הארצי סבור שלא ניתן לשפר את הציון באופן דרמטי (100-150 נקודות ומעלה) בין מבחנים ובתוך תקופת זמן קצרה. במהלך הבחינה יש מעקב אישי של בוחן מטעם המרכז הארצי אשר מוודא את זהות הנבחן ובמידה וההצלחה בבחינה הנוספת שמתקיימת בירושלים דומה לזו של הבחינה בגינה הוזמן הנבחן, יתקבל הציון של הבחינה המקורית בגינה הוזמנתם להיבחן שוב.
אפשר להצליח בפסיכומטרי מבלי להתכונן
הבחינה הפסיכומטרית בודקת רבדים שונים של אינטילגנציה ומיומנות טכנית בפתרון. קשה מאד להגיע לציון טוב בבחינה מבלי להתכונן אליה אך הדבר תלוי מאד ברמת השליטה בתכנים עליהם נשאלים בבחינה. בכל מקרה, פתרון הבחינה ללא הכנה מראש יוביל לציון נמוך יותר ממה שהפותר היה יכול לקבל אילו התכונן, גם הבן של השכנה שלא למד בכלל וקיבל 770.
למדריכי פסיכומטרי יש כיתה מיוחדת עם שאלון שונה
מדריכי פסיכומטרי שניגשים לבחינה מקבלים את אותו הטופס ואת אותן השאלות כמו שאר התלמידים. ההיגיון מאחורי המיתוס הוא החשש של המרכז הארצי שמדריכים יזכרו שאלות ויוציאו אותן מהבחינה. כמובן שהדבר אינו נכון ויפגע בזכותם של מדריכים שמעוניינים לשפר ציון כדי להתקבל ללימודים בעלי רף קבלה גבוה במיוחד.
לא כדאי לגשת במועד אוקטובר מאחר וניגשים אליו עתודאים שציוניהם הגבוהים פוגעים בציון שלנו
הבחינה הפסיכומטרית היא בחינה יחסית. כלומר הציון שנקבל תלוי בהשוואה לשאר הנבחנים בבחינה. יש משהו נכון במיתוס, אך ציון הבחינה נקבע בצורה יחסית לכל השנה האחרונה של הנבחנים ואנו נימדד ביחס לכלל המועדים. בנוסף, המרכז הארצי מודד אותנו ביחס לכלל הנבחנים משנים עברו ועד 1981 ולכן אין חשיבות לאיזה מועד ניגש.