ארץ הייצור של מוצרי לייף: "המזרח הרחוק"
בסופר-פארם מוכרים מוצרים כדוגמת גומיות, תיקי רחצה וסיכות לשיער, שעל גבי אריזותיהם נכתב כי ארץ הייצור שלהם היא "המזרח הרחוק". הרשות להגנת הצרכן: "לפי תקנות סימון מוצרים חובה לסמן את ארץ הייצור, אחרת זו עלולה להיות הטעיה". סופר פארם: "הרשת פתחה בבדיקה מול הספקים"
הרשות להגנת הצרכן פנתה למנכ"ל סופר-פארם בדרישה לציין את ארץ הייצור המדויקת של כמה ממוצרי אופנה ושיער המשווקים ברשת תחת שם המותג לייף (Life). ברשות טוענים שבסופר-פארם סימנו: "ארץ ייצור: המזרח הרחוק", על גבי אריזות מוצרי אופנה כגומיות, סיכות, כובעי רחצה ותיק רחצה, זאת בניגוד לדרישות הסימון של חוק הגנת הצרכן.
- בקשה לייצוגית: אין זהב בתמרוק של סופר-פארם
- תיאסר הטעיית צרכנים בסימון מוצרים כאורגניים
לטענת הרשות, הדרישה לציון מפורש של ארץ הייצור נשלחה לסופר-פארם ב-1 ביולי. ב-3 ביולי, פקחי הרשות צילמו מוצרים שלוקים באותו החסר. הפנייה נעשתה אחרי שמספר צרכנים התלוננו בפני הרשות. בעקבות כך, נערכה בדיקה במספר חנויות סופר-פארם ממנה עולה, כך לפי הרשות, כי סימון ארץ הייצור על גבי אריזות המוצרים לא עומד בדרישות החוק. ברשות דרשו מסופר פארם לתקן את הכיתובים תוך 7 ימי עסקים.
לדברי מנהלת הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן עו"ד תמר פינקוס: "סימון מוצרים כ'מיוצרים במזרח הרחוק', אינם עומדים בדרישות החוק, שכן נדרש רישום ארץ ייצור ו"'המזרח הרחוק' איננה מדינה'".
לפי תקנות סימון מוצרים, במוצר מיובא יש חובה לסמן בשפה העברית: ארץ ייצור, שם היבואן, שם המצרך וכינויו המסחרי, שם הדגם, מספר או כמות ביחידות של אורך, שטח, נפח או משקל וכן פירוט של חומרי היסוד הם הוא מורכב, בין היתר. צרכנים רבים מעוניינים לדעת היכן מיוצר המוצר אותו הם רוכשים. לעיתים קרובות, יש לכך השפעה על הבחירה לקנות את המוצר.
לפי הרשות, סופר-פארם עלולה להפר את הוראות סעיף 17 לחוק הגנת הצרכן, דבר המהווה עבירה פלילית. "מטרתה של חובת הסימון על גבי המוצרים היא להביא לידיעת הצרכן את מלוא המידע על מנת שיוכל לקבל החלטה בדבר רכישה", מסרה עו"ד פינקוס.
"פרטי היצרן והיבואן הינם כתובת עבור הצרכן במקרה של שאלה או תלונה; הסימון כולל מידע בעל אופי בריאותי ובטיחותי עבור הצרכן .עבור צרכנים רבים, ארץ הייצור היא פרט חשוב במסגרת הרכישה לכן אני פונה לציבור העוסקים/היבואנים להקפיד על סימון מוצרים בהתאם לחוק".
מסופר-פארם נמסר בתגובה: "הרשת מקפידה לפעול על-פי חוק הגנת הצרכן ובשיתוף פעולה עם הרשות להגנת הצרכן וכך נעשה גם במקרה זה. יחד עם זאת, עד עתה לא התקבלה אף פנייה מהרשות, אך הרשת כבר פתחה בבדיקה מול ספקי מותג לייף".