ההסתדרות לביה"ד לעבודה: עצרו הפרטת הנמלים
"הנמלים שינוהלו על-ידי גורם פרטי, ייגרמו לפגיעה כלכלית אנושה בנמלים הציבוריים", מבהירה ההסתדרות בתגובה לעתירה שהוגשה לבית הדין לעבודה נגד השבתת הנמלים בשבוע הבא. השר כץ: "הרפורמה תיטיב עם כלכלת ישראל ולא נועדה לפגוע בעובדים"
הפרטת נמלי הים תגרום לפגיעה אנושה בנמלים הציבוריים, ותהיה אחת הפגיעות החמורות והקשות אי פעם בזכויות עובדים בישראל. כך טוענים היום (ה') בהסתדרות, בתגובה לעתירה שהגיש איגוד לשכות המסחר, ובה התבקש בית הדין הארצי לעבודה לאסור על עובדי הנמלים לשבות החל מהשבוע הבא.
נתניהו: עידן המונופולים בנמלי הים נגמר
עיני: עובדי הנמלים חוששים לעתידם התעסוקתי
עתירה: "שביתה בנמלים - נזק של מיליארדים"
"הנמלים, שיתוקצבו וינוהלו על-ידי גורם פרטי, ייגרמו לפגיעה כלכלית אנושה בנמלים הציבוריים, וכתוצאה מכך לפגיעה ברורה בביטחונם התעסוקתי של אלפי עובדים", מבהירה ההסתדרות בתגובה שהוגשה לבית הדין לעבודה.
"ככל שהחלטת הממשלה תצא לפועל, ללא משא ומתן והסכמות לגבי זכויות אלפי העובדים, תהיה זו אחת מהפגיעות החמורות והקשות שנעשו בזכויות העובדים המאורגנים בישראל, ובעבודה המאורגנת עצמה", מזהירים בהסתדרות. בארגון העובדים לא מסתפקים בבקשה לדחות בקשה להוציא צווי מניעה לעובדי הנמלים, ודורשים מבית הדין לעבודה להורות למדינה להפסיק לאלתר את קידום המכרזים להקמת שני נמלי ים חדשים. "בית הדין מתבקש להורות על הפסקת נקיטת הצעדים החד-צדדיים והקפאת כל צעד שהוחל בביצועו, ובכלל זאת להקפיא את קידום המכרזים באופן שיאפשר כניסה למשא ומתן בתום לב".
בתגובה שהגישה מוקדם יותר חברת נמל אשדוד, מובעת תמיכה מלאה בבקשת איגוד לשכות המסחר לאסור על העובדים לפתוח בשביתה. "החל מיום 30 ביולי עתידה לפרוץ שביתה כללית בנמל אשדוד", מזהירים בחברה. "בשביתה ישתתפו כ-1,200 עובדי הנמל, ואשר תגרום לשיתוק כללי בעבודת הנמל, לנזקים חמורים ביותר הן לנמל, הן לצדדים שלישיים (יבואנים ויצואנים. ש.ה) והן לכלל המשק הישראלי". להערכת חברת הנמל, הפגיעה הכלכלית הישירה נאמדת בכ-2.5 מיליון שקלים בכל יום של שביתה.
שר התחבורה, ישראל כץ, התייחס היום לרפורמה בנמלים בכנס "תשתיות ישראל", ואמר כי הגברת התחרות בתחום תיטיב עם כלכלת ישראל ולא נועדה לפגוע בעובדים או בעבודה מאורגנת. בדברים שוודאי יתקבלו בכעס בהסתדרות, ציין השר כי "אמרתי בשם המליצות, שטיילתי עם כלבי צ'אבי ונזכרתי ברפורמה. נראה לי שיו"ר ההסתדרות לקח את זה ברצינות מדי. ואם כבר יו"ר ההסתדרות קרא לרפורמה 'רפורמת צ'אבי' - אז אם אני צריך להמר על המאבק בין צ'אבי מול עופר עיני או אלון חסן, אני מהמר על צ'אבי בהליכה".
השביתה תחל ב-30 ביולי
בהסתדרות טוענים בתגובתם לעתירת איגוד לשכות המסחר, כי עד לאחרונה התנהל משא ומתן בין ועד העובדים בנמל ונציגי ממשלה, ובמהלכו התגבש הסכם ליישום מודל הפרטה ייחודי. במהלך המשא ומתן, כך אומרים בהסתדרות, הובהר לוועד העובדים כי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נתן את הסכמתו לניהול המגעים בין הצדדים. על פי ההסתדרות, המודל שנבחן אמור היה לאפשר תחרות בתחום נמלי הים, תוך שמירה על זכויות העובדים.
אולם, בארגון העובדים אומרים כי "לפני מספר חודשים, באופן מפתיע ובחוסר תום לב מוחלט, והגם שנוהל משא ומתן מהותי והושגו הסכמות עקרוניות רבות, הופסק המשא ומתן".
בתגובה שהגישו לבית הדין לעבודה, מצטטים בהסתדרות בהרחבה התבטאויות של שר התחבורה, ישראל כץ, ושר הכלכלה, נפתלי בנט. השרים התבטאו בחריפות נגד ועדי העובדים, ובהסתדרות מוצאים בכך עדות להתנהלות בלתי ראויה, כוחנית וחד צדדית של משרדי הממשלה. בהסתדרות גם מסבירים כי הקמת הנמלים הפרטיים, שיוכלו לטפל באוניות גדולות משמעותית מאלו העוגנות כיום בישראל, תפגע אנושות בנמלים הקיימים. כתוצאה מכך, מבהירים בהסתדרות, חלק גדול מעובדי הנמלים הציבוריים יפוטרו, וכך תיגרם פגיעה אנושה וכמעט חסרת תקדים בעבודה המאורגנת בישראל.
מנגד, בתגובה שהגישה חברת נמל אשדוד נטען כי אין כל כוונה לפגוע בעובדי הנמלים, וכי מהלך ההפרטה - שהחל עם פרסום שני מכרזים להקמת נמלים חדשים - לא ישנה את מעמד העובדים. "הנהלת הנמל לא נקטה ואינה מתכוונת לנקוט פעולה כלשהי שיש בה כדי לשנות מסדרי העבודה או הוראות ההסכמים הקיבוציים", מבטיחים שם. בחברת הנמל מזהירים כי ההכרזה על סכסוך עבודה לפני כעשרה ימים מאפשרת לעובדים לשבות החל ב-30 ביולי, ואם כך אכן יקרה - ייגרם נזק כלכלי חמור גם לנמל עצמו וגם לכלכלת ישראל.