כץ: חסן ותורג'מן לא יתקרבו לנמלים החדשים
החלטת ביה"ד לעבודה להקפיא את הרפורמה בנמלים ובמקביל לאסור על העובדים לשבות - מרגיזה את כל הצדדים. שר התחבורה הבהיר בעמוד הפייסבוק שלו כי בכוונתו לערער לבג"ץ. יו"ר ועד עובדי נמל חיפה: השרים בממשלה מונעים מאגו וכיפוף ידיים של עובדים מסורים
החלטת ביה"ד הארצי לעבודה להקפיא את הפרטת נמלי הים, אינה עוברת בשתיקה. "אם אלון חסן ומאיר תורג'מן רוצים להראות את הנמלים החדשים מקרוב כדאי שיקנו משקפת, כי בדרך אחרת הם לא יזכו להתקרב אליהם". כך כתב היום (ג') שר התחבורה, ישראל כץ, בעמוד הפייסבוק שלו, בעקבות החלטת בית הדין אמש לעכב את הרפורמה בנמלים ובמקביל למנוע מהעובדים מלשבות.
- השביתה בנמלים נמנעה; ההפרטה עוכבה
- עובדי הנמלים בהפגנה: "עצרו את ההסתה נגדנו"
לאחר יותר מ-8 שנים: מנכ"ל נמל אשדוד התפטר
בהחלטתו הורה בית הדין להסתדרות, ועדי העובדים בנמלים ומשרדי הממשלה, להתחיל במשא ומתן אינטנסיבי, שיימשך עד סוף אוגוסט ובמהלכו ינסו הצדדים להגיע להסכמות באשר ליישום הרפורמה בנמלי הים, הכוללת הקמת נמלי ים פרטיים וחדשים.
עם זאת, משרדי התחבורה והאוצר מיהרו אמש להבהיר כי בכוונתם להגיש ערעור לבג"ץ נגד החלטת בית הדין. "אנחנו מכבדים את בית הדין, שעיכב את הקמת הנמלים החדשים, אבל לא נשנה את השקפתנו ונערער על ההחלטה", כתב כץ בעמוד הפייסבוק.
בנוסף איים השר כץ כי הממשלה תקדם חקיקה שתאפשר את הפרטת הנמלים. "לא נקים נמלים חדשים כדי שחסן ותורג'מן ישתלטו עליהם", ציין. "לא נשלם להם שוחד של מיליארדים תמורת הסכמתם (לרפורמה), כמו שעשו בעבר - ללא תמורה ותוצאות. נמשיך לקדם את הרפורמה, ואם יהיה צורך נקדם חקיקה מתאימה".
איגוד לשכות המסחר: ביה"ד שגה
מן העבר השני של המתרס לא נשארים חייבים. "הזדעזנו לשמוע שממשלת ישראל מעדיפה שביתות, פגיעה במשק ורצון לפגוע בעובדים מסורים, על-פני הקפאת המכרזים", אמר אתמול מאיר תורג'מן, יו"ר ועד עובדי נמל חיפה, בתגובה לסירוב משרדי הממשלה להצעת פשרה שעלתה בדיון בבית הדין לעבודה. "מתברר שהמניע המרכזי של שרים בממשלה הוא אגו, כוחניות וכיפוף ידיים של עובדים מסורים במשק - תופעה חסרת תקדים", הוסיף.
באיגוד לשכות המסחר, שהגיש בשבוע שעבר עתירה נגד סכסוך העבודה שהוכרז בנמלים, גם הגיבו להחלטת בית הדין לעבודה.
"אנו סבורים ששגה בית הדין, בכך שהציב את האינטרסים של העובדים מעל האינטרסים של פיתוח המשק", אמרו שם היום. "גם אם יש חשש לפגיעה בעובדים, זו אינה פגיעה ישירה בתנאי עבודתם, אלא פגיעה עקיפה לכל היותר, מכך שיאבדו את מעמדם המונופולי, ולא יהיו חסינים יותר מפני תחרות".
בית הדין קבע לעומת זאת, כי הקמת הנמלים דווקא מעלה חשש לפגיעה חמורה בנמלים עצמם ובעובדים. "לא בלתי סביר להניח כי הקמת שני נמלים פרטיים נוספים תפגע בתנאי עבודתם של עובדי חברות הנמל, ובביטחונם התעסוקתי", נכתב בהחלטת בית הדין.
"קיים חשש כי הקמת נמל פרטי מודרני, בצד נמל ציבורי מיושן, עלולה לגרום לניוון של עובדי חברות הנמל באשדוד וחיפה, וממילא להביא לפיטוריהם והרעה בתנאי עבודתם".