מהדקים את החגורה השחורה
40 שנה אחרי מותו של ברוס לי, נראה שסרטי אמנויות הלחימה נהנים מפריחה מחודשת - עם שלל הפקות שמגיעות מהמזרח ומאיימות לשטוף את הוליווד, ואותנו בדרך. בואו בואו, יש מכות
לפני ארבעים שנה, בקיץ 1973 (20 ביולי ליתר דיוק), הלך לעולמו ברוס לי כשהוא בן 32 בלבד. המעריצים האדוקים של לוחם הקונג פו מהונג קונג עדיין שומרים לו נאמנות וסוגדים לו כמאסטר של ממש. דמותו, כך נראה, נותרה אל-מותית.
אלא שמאז עברו מעל דפי לוח השנה הסיני חזיר, סוס, נחש, דרקון, קוף, תרנגול וגם עכברוש, והמעריצים - הם הולכים ומתמעטים, וכך גם החקיינים הרבים של ברוס לי. ללא יורש באופק, אחרי מותו הטרגי של הבן ברנדון לי ובהתחשב בכך שאפילו ג'קי צ'אן נעלם מהמסך (ובינתיים נפוצו שמועות זדוניות על מותו), נראה היה כי ז'אנר סרטי הקונג פו שהיה פופולרי כל כך ברחבי העולם בשנות ה-70 וה-80 מת איתם - לא במכת קראטה רועשת, אלא בדעיכה איטית ושקטה.
אלא שכמו במקרה של צ'אן, גם השמועות הזדוניות על מות הז'אנר היו שגויות ולבטח מוקדמות. באחרונה נושבת רוח חדשה - רוח מזרחית קלה עד מתונה - והיא נושאת איתה לוחמי קונג פו, מאסטרים ותלמידים, דרקונים, שדים, קופים מלכותיים ועוד ועוד. כל אלה ועוד נסחפים עם גל סרטי אמנויות לחימה חדשים ומושקעים שמופקים בהונג קונג ובסין בשנים האחרונות - צונאמי שיוצא מחופי אסיה, וצובר תאוצה באוקיינוס השקט בדרכו לחוף המערבי של ארצות הברית, בואכה הוליווד.
השטף הזה התחיל דווקא בלוס אנג'לס - ביתו של רוברט לי, אחיו של ברוס לי, שהיגר בעקבותיו לארצות הברית. האח המוזיקאי, זכר יחיד לקיומו של המאסטר בשר ודם, יזם בשיתוף עם המפיק מנפרד וונג מהונג קונג סרט המגולל את סיפור חייו של ברוס לי, מנקודת מבטו של האח.
"My Brother, Bruce Lee" שביים ריימונד ייפ הוא יותר דרמה ביוגרפית מאשר סרט אמנויות לחימה. במרכזו ברוס לי הצעיר (בגילומו של עאריף רחמן) כנער רגיש אך נועז בהונג קונג. יש פה צחוק ודמע, אהבה וגם מתח. סצנות לחימה משתרבבות על הדרך, יותר "קראטה קיד" מאשר "שאגת הדרקון" - עם כי הומאז' מהקרב המפורסם בין ברוס לי לצ'אק נוריס מאותה קלאסיקה מ-1972 הוטמע בסרט כקטטה בין שני תלמידי תיכון: ברוס לי מצד אחד והמתאגרף צ'ארלי אוון (בגילומו של אלכס ין) בצד שני:
סצנת הקרב המפורסמת בין ברוס לי ונוריס ב"שאגת הדרקון"
ולשם השוואה בגרסה של "My Brother, Bruce Lee" מ-2010
"My Brother, Bruce Lee", שהופק לפני שלוש שנים ועדיין לא הוקרן בארצות הברית (אבל מגיע ליפן השנה), אינו משופע במיצגי קונג פו ובכוריאוגרפיית קרב כפי שהורגלנו בסרטיו של ברוס לי ודומיו. אך ניכר כי מדובר בהפקה מושעת הרבה יותר ממה שהיה נהוג בזמנו - עם עלילה מורכבת יותר, עבודת בימוי, צילום, אפקטים ממוחשבים, ובלי רעשי רקע מיותרים יותר או פחות כמו בסרטים עליהם גדלנו. היוצרים בהונג קונג ובסין הבינו כי כך לא יצליחו לכבוש מחדש נתח בקולנוע העולמי. הקרבות לא יכולים להיות חזות הכל, ובהתאם לכך נעשו השינויים המותאמים יותר לסטנדרטים ההוליוודיים.
ולמרות כל החידושים והשידרוגים, רוחו של ברוס לי, ממשיכה לפעם שם מתחת לפני השטח. כך למשל ב-"Ip Man: The Final Fight" של הרמן יאו, אשר יצא השבוע להקרנות מסחריות בארצות הברית. דמותו של ברוס לי נעדרת-נוכחת, אבל זו של מורו ורבו, איפ מן, עומדת במרכז. הסרט - השלישי בפרנצ'ייז אמנויות הלחימה המצליח מסין - משלב בין סיפור חיי המאסטר המזדקן לבין הקרבות אליהם הוא נסחף בלית ברירה, כדי להגן על חייו ועל כבודו. בקיצור: כוח לגמלאים!
הטריילר של "Ip Man: The Final Fight"
דמותו של איפ מן עומדת גם במרכזו של הסרט "גרנד מאסטר". אולי אגדת ברוס לי הגיעה לכדי מיצוי, אז האיש שלימד אותו כל מה שהוא יודע לוקח את קדמת הבמה. בניגוד ל-"Ip Man: The Final Fight", שנוצר בעיקר כלהיט קופתי, סרטו של וונג קאר וויי זכה לשבחי הביקורות ולהקרנות בפסטיבלים ברחבי העולם (כולל אלו הפלצניים שביניהם). במרכזו המאסטר שנאלץ לעזוב את חיי הכפר השקטים לטובת מסע נקם בעיר הגדולה הונג קונג, בשנות ה-30 אחרי מלחמת יפן-סין.
הטריילר של "גרנד מאסטר"
ההתלהבות מ"גרנד מאסטר" מעידה על כך שהוא הרבה יותר מסתם עוד סרט קונג פו (כנראה למגינת לבם של חובבי הז'אנר הוותיקים). הרבדים הדרמטיים שלו שכנעו את ממסד הקולנוע הסיני להכתירו כנציג האומה לאוסקר הזר. לצד הבעיטות, האגרופים וכוריאוגרפיית הקרב, הכוכב טוני ליאונג מפגין יכולת משחק מפתיעה. הופעה זאת, כמו גם הרחבת היריעה אל מעבר לפעלולי הקרב, הם מה ששיגרו אותו להקרנות מסחריות בארצות הברית, וכך גם אצלנו בקרוב.
"גרנד מאסטר" הוא לא הניסיון הראשון ליצור סרט קונג פו שהוא יצירת קולנוע איכותית ומלאת השראה קולנועית אמנותית. "Judge Archer" של האופנג שו היה כזה. הסרט שהשתתף בתחרות הרשמית של פסטיבל רומא אשתקד מנסה לשרטט קווים לדמותו של לוחם קונג פו על משמעת הברזל שלו, חוש הצדק הבלתי מתפשר והמחויבות שלו למטרה. הבמאי עיצב את הסרט בהשראת סרטי ארט-האוס אירופיים, ושילב אותם בסצנות הלחימה. על פי הביקורות, בניגוד ל"גרנד מאסטר", אין פה עלילה בעצם - רק מכות ופילוסופיה.
הטריילר של "Judge Archer"
סרטי איכות במסווה של קולנוע אמנותי זה יפה, אבל כדי לכבוש את לבם של הצופים האמריקנים נדרשים פרויקטים הפקתיים יומרניים ומתוקצבים יותר, וכזה למשל הוא "Journey to the West: Conquering the Demons". קומדיית האקשן שהופקה בחסות הזרוע הבינלאומית של פוקס, היא עיבוד רב מעללים, פעלולים ואפקטים ויזואליים לספרו של וו שנג'אן "המסע למערב" - ספר קנוני רב השפעה על התרבות הסינית המודרנית, והוא אף עובד לטלוויזיה הסינית לפני שנתיים.
ספר זה מהווה גם את הבסיס העלילתי ל-"The Monkey King" שנוצר ברוח שוברי הקופות האמריקניים הגדולים. מדובר בתשלובת של סרט סופר-הירו וקונג פו. מלך הקופים בכיכובו של דוני ין נוחת מהחלל בגביש דמוי קריפטונייט - דימוי שכאילו לקוח מסרטי סופרמן, אך מקורו כאמור בכתיבתו של וו שנג'אן.
הטריילר של "מלך הקופים"
הסיפור האפי מקבל גרסה קולנועית מושקעת שניה, הנסובה סביב דמותו של קוף אדם בעל כוח אדיר, אינסטנקטים על אנושיים ומיומנות נדירה באמנויות לחימה. הוא מתלווה למשלחת של נזירים בודהיסטים ומאבטח אותם בדרכם רצופת הסכנות להודו שבמערב. באמצעות אינספור אפקטים ויזואליים וקרבות קונג פו מרהיבים, מקווה יין והבמאי פו-סוי צ'אנג להשלים את המסע למערב - כלומר לבתי הקולנוע בארצות הברית, שם ייצא הסרט בפברואר 2014.
יותר מאוחר ב-2014 ייצא לאקרנים בסין הסרט "Cometh" בכיכובו של דוני יין וגם בבימויו, שהוא רימייק לסרט אמנויות לחימה מ-1989, "Frozen Cometh", אבל בתלת ממד. גם פה יש לנו התכתבות עם גיבור על אמריקני - קפטן אמריקה, לא פחות ולא יותר, אלא שבגירסה הסינית שלו הוא לוחם נועז שקפא בעיצומו של קרב הירואי מול יריב מנוול. כשהשניים מופשרים חצי מאה לאחר מכן, הם מחדשים את היריבות ביניהם בקרבות קונג פו על רקע הונג קונג המודרנית (מישהו אמר "איש ההרס" ולא קיבל?).
הטריילר של "Cometh"
תקציב ההפקה שעמד לרשות יין ושותפו לבימוי לואו ווינג צ'ונג עמד על מאה מיליון דולרים הונג קונגיים בתחילת הדרך (12.9 מיליון דולר), אך הוכפל בהמשך. סירובה של הממשלה הסינית לאשר סצנת קרב מרהיבה וארוכה על גשר צינג מה בהונג קונג עלתה ליוצרים העקשנים בחמישים מיליון דולרים הונג קונגיים נוספים (בסך הכל עמד תקציב ההפקה על כ-32.2 מיליון דולרים אמריקנים). הם ינסו אולי להחזיר אותם אביב 2014 בדולרים אמריקנים - ירוקים.
כמו דוני יין, גם קיאנו ריבס משחק ומביים (לראשונה בקריירה) ב"קרב עד הסוף" - אותו הפיקה הישראלית לימור סיון. הכוכב האמריקני, שב"מטריקס" למד קונג פו בהדרכת טייגר הו צ'ן, זימן את מורו ורבו לפרויקט שצולם בסין (וכונה במקור "Man of Tai Chi") וביחד הם מגלמים את שתי הדמויות. האחד בחור מקומי שמתמחה באמנות לחימה בהשראת הטאי צ'י, והשני איש עסקים אמריקני שמנסה לרתום את כשרונו לתחרויות מחתרתיות עד המוות.
במקרה זה, הנבל הוא אמריקני וריבס עצמו מגלם אותו לשביעות רצונם של פטרוניו הסיניים של הסרט. הרי העלילה מספרת על האמריקני שמגיע להונג קונג כדי להשחית את רוחם של הצעירים המקומיים, שגדלו על מורשת עתיקת יומין וצנועה. אלא שבשדה המשחקים התחרותי של הקולנוע העולמי, אלו הם הסינים שמנסים להשתלט עליו באופן אגרסיבי כמו כל תחום מסחרי אחר. סרטי הקונג פו הוא הדרך הטבעית שלהם לפתות את הוליווד ולחדור לשוק האמריקני.
פלח השוק האמריקני המזמין ביותר הוא כנראה זה של הצופים הצעירים. ממש כפי שמיסטר מיאגי סחף את ראלף מאצ'יו ואת הילדים האמריקנים והישראלים של שנות השמונים עם "קראטה קיד", כך מקווים צוי הארק והכוכבים החביבים שלו מארק צ'או ואנג'להבייבי (או בשמה האמיתי אנג'לה יאונג ווינג) לעשות זאת עם "Young Detective Dee: Rise of the Sea Dragon" - הסרט השני בפרנצ'ייז "הבלש הצעיר די", שהוא מעין גרסה סינית להארי פוטר בתלת ממד, ושיצא בספטמבר בארצות הברית ומשלב המון אמנויות לחימה, אהבות נעורים ודרקונים.
הטריילר של "Young Detective Dee: Rise of the Sea Dragon"
על הגל המתחדש של הקונג פו רוכבים לא רק סינים, ואליו מצטרפות הפקות אסיאתיות נוספות, כמו "The Protector 2" - סרט המשך למה שנראה בעיקר כמפגן אקשן ואמנויות לחימה של הכוכב המקומי טוני ג'א, בליווי תירוץ עלילתי מטופש בדמות חטיפת פיל מחמד. בניגוד להפקות הענק הסיניות, פה לא תמצאו פירוטכניקה ויזואלית בתלת ממד.
הטריילר של "The Protector"
ואם סרטי אמנויות הלחימה שוב באופנה, אז כמובן יש מישהו בארצות הברית כדי שינצל את זה, בעידוד הוליווד. קווין טאנצ'רואן למשל, שעמל בימים אלה עם התסריטאי הישראלי-אמריקני אורן עוזיאל על גרסה קולנועית מעודכנת ל"מורטל קומבט" - סדרת משחקי הווידאו הפופולריים. פול וו.ס. אנדרסון כבר יצר אחת כזאת ב-1995, אבל טאנצ'רואן ועוזיאל בטוחים שהם יכולים לחדש, והם אף הוכיחו זאת לאולפני האחים וורנר שיממנו עם סרט קצר שיצרו. תהנו ממנו, בעוד שנה-שנתיים תגיע הגרסה המורחבת באורך מלא - עד אז יתווספו לטרנד המתגבר עוד הרבה הרבה סרטי קונג פו חדשים: