שתף קטע נבחר
 

במקום לפטר: שלמו לעובדים יותר ותרוויחו

לידיעת מנכ"ל טבע: חברות רבות רואות בעובדים הוצאה שיש לקצץ בה כדי להגדיל רווחים, אבל המצטיינות מבינות שהשקעה בכוח האדם והעלאות שכר, הם קריטים להצלחה. אז באילו פעולות יכולים מנהלים לנקוט במקום פיטורים?

רוב החברות העסקיות מנסות להשיג את הבלתי אפשרי בעסקים: לקבל את המקסימום ולתת את המינימום. החברות רוצות עובדים מקצועיים, חרוצים  ונחמדים, שיספקו שירות מהיר ואיכותי, יקבלו החלטות, ייענו לדרישות מיוחדות, ויטפלו בלקוחות בעייתיים.

 

 

בתמורה לעבודה המורכבת, הן מציעות שכר קצת מעל לשכר המינימום ושעות עבודה ארוכות. אם לא די בכך, וכאשר המנהלים נכשלים בניהול, כפי שראינו בטבע ובבז"ן - מיד מפטרים עובדים.

 

אז האם אפשר להאשים את העובדים על כך שהם מרגישים מנוצלים? והאם לא כדאי במקום זאת, להשקיע בעובדים ולשלם להם שכר גבוה יותר? הרוב המכריע של המנהלים ישיבו בשלילה על השאלה השנייה, אבל הם טועים.

 

כשמשקיעים בעובדים, הביצועים משתפרים

רוב החברות לא רואות בעובדים נכס שהשקעה בו תניב תפוקה גבוה יותר וגידול במכירות ובהכנסות. להיפך - הן רואות בעובדים עלות גבוהה שיש לקצץ בה כדי להגדיל רווחים. אבל חברות מצטיינות פועלות אחרת - הן משקיעות בעובדים כי הן יודעות שזו הדרך הטובה ביותר להצלחה לאורך זמן.

 

דוגמה מצוינת היא חברת הקמעונאות Costco בארצות הברית. בחברה זו, לפי סקר של CNNMoney, העובדים מקבלים שכר עבודה גבוה בממוצע ב-40% מהשכר המשולם אצל המתחרים.

 

האם ההוצאה הזו משתלמת ורווחית? המספרים מדברים בעד עצמם: המכירות הממוצעות לעובד ברשת Costco עומדות על 986 דולר לשבוע, ואילו אצל המתחרים הן עומדות על 588 דולר בלבד, פער של כמעט 70%.

 

בנוסף, הגידול הממוצע של המכירות ברשת ב-15 השנים האחרונות עמד על 13% והגידול ברווחים עמד על 15%. אצל המתחרים לעומת זאת, עמד הגידול הממוצע במכירות על 4.5% במכירות וברווח על 7%. בישראל הקמעונאות ברובה בקושי שורדת.

 

דוגמה נוספת היא רשת הסופרמרקטים הגדולה ביותר בספרד - Mercadona. רשת זו משקיעה רבות בהכשרת העובדים (הכשרה של 4 שבועות בהשוואה ל-8 שעות בסופרמרקטים אחרים), בהטבות סוציאליות ובאיזון בין העבודה לחיי המשפחה.

 

התמורה להשקעה באה לידי ביטוי בתפוקת עובדים גבוהה ב-18% מזו של המתחרים וב-46% מזו של הסופרמרקטים בארצות הברית. אז כן - כאשר משקיעים בעובדים, ביצועיהם משתפרים.

 

איזון בין העבודה לחיי משפחה

מקובל להניח, כי חברה שתשקיע בעובדיה ותעלה את הוצאותיה, תדרוש מהלקוחות לשלם מחיר גבוה יותר עבור המוצרים והשירותים שירכשו. במילים אחרות - הלקוחות ישלמו יותר וכך ניתן לתת לעובדים יותר. אבל הדוגמאות של Costco ו-Mercadona מוכחיות כי הלוגיקה הזו לא תופסת: רשתות אלו ידועות במחירים תחרותיים ואף נמוכים מאלו של המתחרים.

 

בישראל, הרווחים של החברות עולים בהתמדה - אבל משכורות העובדים אינן עולות בהתאם. מדובר במצב של Win-Lose, שמביא לתסכול בקרב העובדים וביצועים ירודים.

 

חברה שנוקטת בגישת Win-Win, היא כזו שמשקיעה בעובדים ומתייחסת אליהם בכבוד, בונה צוות נאמן שרוצה להשקיע בעבודה ולשרת את לקוחות החברה. אין חברה בעולם שעובדיה אינם מרוצים ושלקוחותיה מרוצים - שביעות רצון העובדים ושביעות רצון הלקוחות הולכות יד ביד.

 

אז במקום לפטר, מנהלים יכולים לבצע שלוש פעולות שיביאו לחסכון דומה בעלויות:

 

1. לשפר תהליכים ארגוניים - אפשר לחסוך הרבה כסף משיפור תהליכים ודרכי עבודה. פעולה זו אף תעלה את שביעות רצון העובדים דבר שיביא לעלייה בתפוקתם.

 

2. פרישה מוקדמת לעובדים עם הביצועים החלשים ביותר - כאשר מציעים פרישה מוקדמת לעובדים, המצטיינים הם הראשונים לעזוב. בניגוד לעובדים עם ביצועים חלשים - המצטיינים יודעים שיוכלו למצוא עבודה במקום אחר בעוד שהפגיעה בתפקוד הארגון כתוצאה מעזיבת העובדים הללו תהיה מינימאלית.

 

3. להקפיא את הגיוס  - הקפאה של גיוסים חדשים תאפשר לצמצם את מספר העובדים עם הזמן. פעולה ז ותעזור לחסוך כסף ומשאבים המוקדשים לגיוס ולהכשרת עובדים.

 

כפי שמוכיחות החברות המובילות בעולם - להציע לעובדים משכורת נמוכה ועבודה שוחקת, זה עניין של בחירה ולא של כורח או אילוצים. השקעה בעובדים רווחית לכולם ותצליח בכל ענף, בכל תחום ועבור כל עובד. 

 

הכותב הוא מרצה בכיר במרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה.לאחרונה פורסם ספרו הרביעי – ניהול משתקף

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים