הטרגדיה שנולדה מבחירת האל באברהם
המאבקים על הבכורה הגודשים את ספר בראשית הם שיקוף עגום של בחירת אלוהים בעם אחד על פני אחרים. "התנ"ך מציג את אלוהים כאל אוניברסלי, שרואה את כל בני האדם בצלמו – ופתאום הוא בוחר באברהם". האם אפשר לממש את רעיון הבחירה, מבלי להיות במצב נצחי של תחרות?
המפגש בין יהודה ליוסף, הפותח את פרשת ויגש, הוא הרגע שאליו חותר כל ספר בראשית, שהוא כולו מאבק בין אחים, טוען ד"ר דרור בונדי, חבר הקיבוץ העירוני "בית ישראל" . האם הניסיון של יהודה לשכנע את יוסף שלא להשאיר אצלו את בנימין, יהיה עוד פרק במלחמה המתמדת שבין הצאצאים של אברהם? או שאולי יצליחו האחים להגיע להבנה?
<<הכל על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. כנסו >>
הרב הד"ר בני לאו מציע לראות את הבנים כשלוחות של האמהות. "יש פה רחל ויש פה לאה. ויש פה את הבן שמוביל את בני לאה – יהודה, ויש פה את הבן של רחל - יוסף. יש ברכה אחת בבית, הברכה ששייכת לאברהם ועוברת ליצחק, ואחר כך ליעקב. ועכשיו השאלה היא: מי יחזיק את הברכה? לאן היא תלך – לכאן או לכאן? כאילו אי אפשר ביחד".
לדברי בונדי, השורש של טרגדיית המאבק המתמיד על הבכורה ועל הברכה, נעוץ בבחירה של אלוהים בעם ישראל כעם הנבחר.
"התנ"ך מציג את אלוהים בתור אל אוניברסלי, הוא רואה את כל בני האדם בצלם, אכפת לו מכל בני נוח - ופתאום הוא הוא בוחר באברהם". לטענתו, המלחמות הפנימיות של משפחת האבות הם שיקוף מובהק של הבחירה הבלעדית של אלוהים בעם ישראל.
האם הבחירה של אלוהים בעם הנבחר בהכרח מולידה מריבות ומאבקים נצחיים? או שקיימת דרך לממש את רעיון הבחירה ללא מלחמה מתמדת על הבכורה? צפו בשיחה.
"עין פרת", המדרשה באלון, הוא בית מדרש ישראלי שלומדים בו בכל שנה מאות צעירים וצעירות מכל גווני הקשת הישראלית, המבקשים להעמיק בזהותם היהודית ישראלית.