שתף קטע נבחר

אז שיר שלי שווה כסף? מדריך לזכויות יוצרים

מהן בכלל "זכויות יוצרים"? לכמה זמן הן נשמרות? כמה משלמים עליהן? ומה הקשר לבילוי בבית קפה או לחתונה שלכם? אלה החוקים שכל זמר, מלחין, תמלילן, מפיק ונגן צריך לשנן. כי השיר שלכם הוא שלכם בלבד. כמעט

הטכנולוגיה הפכה את המוזיקה - כמו גם את הצילום - לאחת האמנויות הנפוצות ביותר בעולם, והכניסה כבר באמצע המאה שעברה את ההכרה בזכויות המשפטיות אל תוך השיח המוזיקלי. מן הסתם, ככל שהלכה הטכנולוגיה והתפתחה לממדיה הנוכחיים בעידן האינטרנט, גבר השיח סביב זכויות יוצרים והפך מורכב ומסובך הרבה יותר.

 

פסקי דין מעניינים נוספים - בערוץ משפט ב-ynet:

 

מלבד ההכרה בבעלות על היצירה או על חלקים ממנה, מבטא המונח "זכויות יוצרים" גם את הרווחים הכספיים שניתן להפיק ממנה. "זכויות יוצרים" לא שייכות בהכרח למחברי היצירה, מלחיניה או מבצעיה. ככל רכוש אחר, ניתן להעביר בהן בעלות. כל חובב מוזיקה יודע שהזכויות לרוב שירי הביטלס כלל לא נמצאות בידי חברי הלהקה החיים או יורשיהם של המתים. הן נמצאות בידי תאגיד סוני ויורשיו של מייקל ג'קסון, שרכש אותן ב-1985 תמורת הון עתק.

 

הביטלס. דברים שבינם לבין מייקל ג'קסון

 

אז מה המשמעות האמיתית של זכויות יוצרים? ומתי האמן זוכה לראות רווחים מיצירתו? לפני שנתחיל יש לציין שחוקי זכויות היוצרים שונים ממדינה למדינה והכתוב במאמר זה נכון לישראל בלבד.

 

אתם גנבתם לי שיר

"זכויות יוצרים" במהותן הן זכות לבלעדיות: מדובר בזכותו של בעליה של היצירה (בין אם זה האמן או חברת התקליטים או כל גוף אחר שרכש את הזכויות) למנוע מאחרים לעשות בה שימוש כלשהו מבלי לשלם לו כסף. בראש ובראשונה מונעות זכויות היוצרים את העתקת היצירה, ומכאן השם באנגלית - copyrights. בד בבד מונעות זכויות היוצרים גם את ביצועה הפומבי של היצירה על ידי אמנים אחרים, שידורה על גלי האתר וכן "יצירה נגזרת" ממנה.

 

הנה דוגמא: אחד השירים שפרסמו את להקת הביץ' בויז, Surfing USA, היה בעצם העתקה בוטה של השיר Sweet Little Sixteen של צ'אק ברי, אחד מאבות הרוקנרול בשנות ה-50. ברי למעשה המציא את הסגנון המוזיקלי המהפכני לזמנו שהביץ' בויז – ואינסוף מוזיקאים ולהקות אחרות - אימצו לחיקם בשמחה. ברי איים בתביעה בגין הפרת זכויות יוצרים נגד הביץ' בויז, ובעקבות זאת זכה לקרדיט כמחבר השיר וכן לתמלוגים ממנו. וזה כמובן לא המקרה היחיד.

 

הביץ' בויז. יותר מסתם השראה

 

ועכשיו המקור: צ'אק ברי

 

ככלל, זכויות יוצרים מכל הסוגים ובמוזיקה בפרט תקפות למשך כל ימי חייו של היוצר ו-70 שנים לאחר מותו, כך שגם יורשיו נהנים מהרווחים. יוצאות דופן הן זכויות היוצרים הקשורות להקלטת היצירה עצמה, בניגוד ללחן המופשט, שתוקפן מוגבל ל-50 שנה מיום ההקלטה.

 

זמרת, תמלילן וטכנאי נכנסו לאולפן

רוב היצירות המוזיקליות אינן שייכות ליוצר אחד, אלא לכל מי שנטלו בהן חלק. זמרת, המעוניינת להקליט אלבום חדש, מזמינה מילים מתמלילן, לחנים ממלחין ונגנים שיבצעו איתה. את השירים היא מקליטה באולפן השייך למפיק. כל הגורמים הללו הם בעלי זכות ביצירה. כן, כן, גם המאסטר - העותק הראשוני של היצירה - גם הוא מוגן בזכויות ששייכות למי ש"בישל" אותו.

דייב גרוהל באולפן (מתוך "סאונד סיטי"). לכולם יש זכויות ()
דייב גרוהל באולפן (מתוך "סאונד סיטי"). לכולם יש זכויות

משתמע שבשיר אחד יש זכויות לכמה וכמה יוצרים שונים, המונעות מאחרים (כולל מהמשתתפים האחרים) לעשות שימוש מסחרי כלשהו ביצירה או בחלקים ממנה.

 

שימוש מסחרי פירושו שאותם יוצרים לא יוכלו גם לנגן את השירים מהאלבום בהופעותיהם הפרטיות ללא הסכמתם של כל היוצרים האחרים. בפועל, נוהגים כל הצדדים השותפים להפקת האלבום לחתום מראש על הסכמים שמסדירים את השימוש ההדדי העתידי בשירים ואת חלוקת הזכויות וההכנסות המועדפת עליהם.

 

אבל איפה הכסף?

התמלוגים הם הביטוי הכספי של זכויות היוצרים, והם התמורה הכספית המתקבלת ממתן הרשות לאחרים לעשות שימוש ביצירה, כלומר להשמיע, לנגן ולשדר אותה. סכום התמלוגים עומד בדרך כלל על עשרות אגורות עד שקלים בודדים להשמעה, אך יכול להשתנות בהתאם לקהל היעד הפוטנציאלי של ההשמעה: טלוויזיה, למשל, תשלם יותר מרדיו. אולם אירועים גדול ישלם יותר מאולם אירועים קטן.

 

בישראל פועלים כמה ארגונים המטפלים בגביית התמלוגים באופן מרוכז עבור היוצרים. הארגונים המרכזיים הם אקו"ם, הגובה תמלוגים עבור המלחינים והתמלילנים; אשכולות ועיל"ם, הגובים תמלוגים עבור המבצעים; הפדרציה לתקליטים וקלטות והפדרציה למוזיקה ישראלית וים תיכונית, הגובים תמלוגים עבור המפיקים.

 

ארגונים אלה פונים לכל המוסדות והגופים המשמיעים מוזיקה - החל מתחנות רדיו, המשך בבתי קפה וברים וכלה באולמות אירועים - וגובים מהם תמלוגים עבור כלל היוצרים המיוצגים בהם. חלוקת התמלוגים בין האמנים מתבצעת על בסיס מספר ההשמעות המוערך של כל יצירה.

 

תראי מה הם עשו לשיר שלי

 

יוצר המעוניין שארגון זכויות יוצרים יגבה עבורו תמלוגים יפנה אל הארגון וירשום בו את יצירותיו. לרוב נדרש מהיוצר לחתום על חוזה שלפיו הוא מעביר את זכויות היוצרים ביצירתו לארגון בתמורה לקבלת תמלוגים לאורך תקופת זכויות היוצרים.

 

עם זאת, לרוב אין צורך לבצע רישום של זכויות יוצרים: אלה קיימות באופן אוטומטי מעצם קיומה של היצירה. מובן שאם ביום מן הימים תידרש הוכחת מקוריות היצירה בבית המשפט, טוב יעשה היוצר אם ישמור עותקים מתוארכים ונעולים בפני עריכה של יצירותיו המקוריות.

 

השיר שלי בבית קפה!

יצרת יצירה מוזיקלית וגילית שהיא מושמעת או מבוצעת ללא רשותך? גילית שזכויותיך נרמסות ללא כל תמורה עבורך?

פעמים רבות מהווה הפרת זכויות יוצרים עבירה פלילית, ופנייה למשטרה עשויה להביא לפתיחת חקירה נגד המפר והעמדתו לדין. צעד נוסף הוא לפנות לארגון שבו רשומות זכויותיך ולדרוש ממנו לאכוף אותן.

 

הפרת זכויות יוצרים היא עוולה אזרחית המקימה זכות תביעה. החוק קובע שבגין כל הפרה של זכות יוצרים יכול שופט לפסוק סכום עד 100 אלף שקל בהתאם לחומרת ההפרה, אף ללא הוכחת נזקו של מי שנפגע מן ההפרה.

 

כמובן שההליך המשפטי עשוי לארוך זמן ויש לקבל ייעוץ משפטי מוסמך בטרם פותחים בו, אולם יש משהו מנחם בעובדה שזכויות היוצרים, בכל זאת, אינן הפקר.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים