"להציל את מיסטר בנקס": דיסני יח"צני
איך הגיעה מרי פופינס לקולנוע? ב"להציל את מיסטר בנקס" מובא סיפורה של מחברת הספר ויחסיה עם וולט דיסני שמוצג כדוד חביב ומעביד מושלם, שמציע לה בעצם גאולה. ולמרות הדביקות, יש בסרט של אולפני דיסני כמה רגעים יפים
"להציל את מיסטר בנקס" ("Saving Mr. Banks") הוא סרט על סופרת מרירה המגלה איך כפית סוכר אחת עוזרת לבלוע את התרופה המרה. האישה היא הסופרת פי. אל. טרברס שהתפרסמה כמחברת "מרי פופינס", ואת מנת המתיקות המיוחלת מספק לה לא אחר מאשר וולט דיסני בכבודו ובעצמו, החולם לעבד את ספרה האהוב. העובדה שהסרט על אודות כוחו הגואל של המאסטר הופק על ידי אולפני דיסני הופכת אותו למחווה אוהבת וסנטימנטלית - אך לא הרבה יותר מזה.
ביקורות סרטים נוספות בערוץ הקולנוע של ynet:
סביר להניח שבמציאות דמותו של דוד וולט היתה פחות רומנטית מכפי שהיא מוצגת כאן. על דעתה האמיתית של טרברס בנוגע לגירסה הקולנועית שהכינו אולפני דיסני תעיד, מן הסתם, העובדה שבצוואתה היא ציינה מפורשות שאם אי פעם ייעשה עיבוד נוסף לספר - איש מהאנשים שעבדו על הסרט מ-1964 לא יורשה להיות מעורב.
"להציל את מיסטר בנקס" נפתח ברגע שבו נמצאת הקריירה הספרותית של טרברס (אמה תומפסון) בשפל. ספריהּ אינם נמכרים עוד, ובלחץ הסוכן שלה היא נענית באי חשק מובהק להזמנתו של דיסני (טום הנקס) להיפגש עמו באולפניו לצרכי משא ומתן על הזכויות לעיבוד הקולנועי של "מרי פופינס", עליו הוא חולם מזה עשרים שנה.
סירובה של טרברס נובע מהדחייה שהיא חשה מכל מה שדיסני מייצג - שמאלץ וסכריניות הזרים כל כך ליצירתה, וכן החשש מכוונתו להפוך את הגיבורה שלה לאומנת מזמרת ומרקדת בחברת פינגווינים מצוירים. חשש משונה, כפי שמעיר דיסני עצמו, מצד אישה ששולחת נני מעופפת עם מטריה מדברת כדי להציל את ילדי משפחת בנקס.
טרברס, שהחוזה שנחתם עמה העניק לה את הזכות לאשר את התסריט, עובדת במשותף עם התסריטאי דון דגריידי (ברדלי וויטפורד) ועם צמד האחים המוזיקאים, ריצ'רד ורוברט שרמן (ג'ייסון שוורצמן ובי.ג'יי. נובאק), שאחראים, בין היתר, לשירים הקלאסיים "כפית סוכר אחת" ו"צ'ים צ'ים צ'רי". נוקדנותה והתעקשותה על כל פרט ופרט - מענייני הגהה של התסריט ועד הערות בנוגע לתלבושות - הופכים את החוויה למסויטת בעבור שותפיה, ומענגת קצת יותר בעבור אלה מהצופים שחוזים בשלבי לידתו הראשונים של סרט מכונן מילדותם.
כך, בנוסף לווטו שהיא מטילה על שילוב אנימציה בסרט, טרברס מתעקשת לקרוא לגברת בנקס וויניפרד (במקום סינתיה בתסריט), ומוחה על הפיכתה לסופרז'יסטית. היא מעירה על גודלו הבלתי סביר של הבית בו מתגוררת המשפחה, מתנגדת נחרצות לליהוקו של דיק ואן דייק לתפקיד מנקה הארובות, וחשה שג'ולי אנדרוז יפה מכדי לגלם את האומנת הפשוטה למראה ונמוכת הקומה.
"להציל את מיסטר בנקס" הוא גם סיפורה של הילדה האוסטרלית הלן גוף (אנני רוז באקלי), שאביה האהוב (קולין פארל) הוא מנהל בנק אלכוהוליסט. הלן קשורה מאוד לאב בעל הדמיון המפותח, וצופה בצער בהתדרדרותו הבריאותית והכלכלית שמאמללת את המשפחה כולה. את חוויית הילדות הטראומטית הזו תתעל הלן המבוגרת, שבגיל 17 הפכה לפמלה לינדון טרברס (טרברס היה שמו של אביה), לסיפור על האומנת המופלאה שמגיעה לבית משפחת בנקס במטרה לגאול דווקא את האב הבנקאי - ולא את ילדיו, כפי שטועים לחשוב.
הבמאי, ג'ון לי הנקוק ("הזדמנות שנייה"), נדרש למעברים בין הזמנים והסיפורים על מנת לגולל אותו נרטיב מוכר בדבר מקורותיה של היצירה הספרותית בתקופת ילדות קשה. בדרך זו אנו אמורים גם להבין את נוקשותה הרגשית של הסופרת רבת ההשראה. ומי אם לא דוד דיסני יסייע לילדה העצורה בתוך טרברס לפרוץ החוצה - למשל, במהלך ביקור ב"דיסנילנד" או למשמע הלהיט מתוך העיבוד המיועד, "Let's Go Fly a Kite".
"להציל את מיסטר בנקס" הוא אפוא סיפור על אישה עם תסביך אב לא פתור - לפחות עד לפגישתה עם דיסני שדמותו, ובעיקר חזונו היצירתי משובב הלב, מעניקים לה פתח לגאולה. קשה לחשוב על סרט יחצ"ני מזה - בעיקר משום שדיסני מוצג כמעביד ואב מושלם (הוא מתעקש שהכפופים לו יפנו אליו בשמו הפרטי), שחלומו לעבד את ספרה של טרברס קשור בקיומה של הבטחה ישנה לבנותיו.
עדיין, אי אפשר שלא לחבב את הסרט, שכולל כמה סצינות משעשעות כמו זו שבה נפטרת טרברס בנחישות משלל דמויות דיסני המצופפות בחדרה במלון.
יש אמנם משהו מכני באנטיפטיות ובקשיחות שהיא משדרת - ומשחקה המופרז של תומפסון אינו מסייע - אבל מאפיינים אלה קרובים יותר לדמותה של מרי פופינס, מאשר המתיקות לכל המשפחה ששידרה אנדרוז בתפקיד הזה.
הופעתו של טום הנקס בתפקיד דיסני - וכי אפשר היה אחרת? - נדמית כשילוב בין ווילי וונקה והקוסם מארץ עוץ. הוא מפתה את הסופרת הבריטית חמוצת הסבר אל ממלכת השעשועים שלו, ובתוך כך עוזר לה להתמודד עם השדים מעברה ולשוב הביתה בשלום.