תאונת דרכים חברתית: הרוצח שב לכביש
רוב עברייני התנועה הם אנשים נורמטיבים בחיי היום-יום, אך אין בכך שום אינדיקציה למסוכנותם, וריצוי עונש בכלא אינו ערובה לנהיגה זהירה לאחר צאתם מהכלא. איך נמנע את התאונה הבאה? רק באמצעות שיקום חינוכי. גם אם אי אפשר לחנך אדם בכפייה, אפשר לעודד שיקום - בחקיקה
<< הכל על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
רבות מדברים לאחרונה על הצורך להחמיר בענישת עברייני התנועה, אך ענישה לבדה לא תועיל. ריצוי עונש בכלא שנה או שנתיים לא יעיד על המשך ההתנהגות על הכביש. רוב עברייני התנועה הם אנשים נורמטיביים לחלוטין בחיי היום-יום, אך אין בכך שום אינדיקציה למסוכנות שלהם בתחום הנהיגה.
כבר לפני שנים רבות קבע הרמב"ם כי תהליך מחיקת החטא, מושלם רק כאשר התיקון הפנימי הוא כזה שהעבריין לא יחזור לסורו בסיטואציה חוזרת, שבה נכשל בעבר (רמב"ם, הלכות תשובה ב, א).
אפשר לתקן רק באמצעות חינוך. חינוך זה לא רק הדרכה תיאורטית ומעשית לנהיגה נכונה ובטוחה, אלא בעיקר הפנמה של הסכנה שבכביש, וכיצד ניתן למנוע תאונות להבא. הרמב"ם קרא לזה: הכרה בחטא, חרטה וקבלה לעתיד.
כמו "רוצח בשגגה"
על רקע זה תמוה כי במצב החוקי כיום, עברייני תנועה שנכלאו בשל עבירות חמורות ביותר, כגון גרימת מוות
ברשלנות, נהיגה בשכרות, נהיגה ללא רישיון או מעבר באור אדום, משוחררים מבתי הכלא מבלי שהם נדרשים לעבור כל תהליך חינוכי ושיקומי, וזה ניתן להם כאופציה בלבד.
תפקיד החברה אינו מסתכם בהענשת עבריין או בהרחקתו, אלא גם בחינוכו ובשיקומו. על "רוצח בשגגה" נגזרה גלות ב"עיר מקלט" בחברת בני שבט לוי, שהיו ידועים ביכולתם להוות מופת חינוכי עבור העבריין. ככה משקמים ומחנכים. עברייני תנועה רבים הנתונים במאסר עונים להגדרה של "רוצחים בשגגה", ומאסרם צריך להכיל גם אלמנטים חינוכיים ושיקומיים, שיביאו להתנהגות שונה לאחר השחרור.
נכון הוא שאי אפשר לכפות על אדם תהליך שיקומי. אי אפשר לחנך אדם בכפייה, אבל אפשר לעודד שיקום – וזה תפקידה של המדינה. בעבירות אחרות מקבל אסיר העובר תהליך שיקומי בכלא הטבות כמו קציבת עונש וחופשות. מדוע בעברות תנועה שתוצאתן מוות, השאירו את תהליך השיקום לרצונם הטוב של העבריינים?
מדובר בלא פחות מהצלת חיים
הצעת החוק שיקום לעברייני תנועה, שאותה אני מוביל בכנסת, באה להבטיח שכל עבריין תנועה שעבר הליך שיקום מעבירות תנועה, יזכה לסל הטבות בדומה לאסירים אחרים הנמצאים בשיקום. לחילופין, הימנעות מתהליך שיקום תגרור את שלילת ההטבות הללו.
תהליך השיקום חשוב גם בכדי שאפשר יהיה לשוב ולהאמין בהם. כדי שיוכלו לשוב ולהחזיק הגה לאחר שירצו את עונשם. בכדי שעבריין תנועה יזכה מחדש לאמון החברה ולא ייחשב למסוכן, ראוי שיידרש לעבור תהליך שיקומי פנימי.
הצעת החוק הזו היא יוזמה של עמותת "אור ירוק" הנלחמת בתאונות הדרכים, וקודמה על ידי חבר הכנסת אריה ביבי בכנסת הקודמת, אך לא הצליחה להגיע לידי סיום. הפעם אני מקווה שהיא תעבור ללא מכשולים. ההצעה עברה במליאה ללא התנגדות, ואף אושרה בוועדת השרים.
ההצעה איננה פשוטה ליישום. נדרשים לשם כך פתרונות לוגיסטיים: להביא את כלל האסירים בגין עבירות תנועה למקום אחד לצורך השיקום, להתאים את הזמנים לתקופות המאסר, וכהנה בעיות טכניות שאני עמל על פתרונן לצד השב"ס. עם זאת, מדובר בצעד מציל חיים, ולכן אני סמוך ובטוח שכל המערכות יירתמו כדי לסלק את כל המכשולים הטכניים ולהעבירה בכנסת. "כל המקיים נפש אחת מישראל מעלה עליו הכתוב כאילו קיים עולם מלא".
- לטור הקודם בפרויקט: תרגיל בשיווק: קנו מוצר זול, אבל שלמו ביוקר