פירון על אורט: לא אהבתי את מה ששמעתי
330 מורים חתמו על עצומה שקוראת לשר החינוך להגיב בפרשת אדם ורטה שמסעירה את מערכת החינוך: "שתיקתך רועמת". פירון ענה להם: "אתם רומסים אחרים. טוב שלא התבטאתי קודם. אחרי השימוע אתייחס לנושא"
פרשת אדם ורטה, שלב ההתנגחויות: 330 מורים חתמו על עצומה שבה הם תוקפים בחריפות את שתיקתו של שר החינוך, שי פירון, בכל הקשור לפרשת אדם ורטה. מחברי העצומה לא חוסכים במילים קשות כלפי השר ומכנים את שתיקתו "רועמת ומחרישה אוזניים, ומרוקנת מתוכן את הסיסמה 'עוברים ללמידה משמעותית'". פירון הגיב לאחת מכותבי העצומה במייל פרטי, וטען כי המורים הם אלה שרומסים את כבודם של אחרים.
עוד בחדשות ynet:
הפרשה שבה עומד לשימוע המורה אדם ורטה מבית הספר "אורט" בקריית טבעון, אחרי שכינה לכאורה את צה"ל צבא לא מוסרי, גורמת לקרע במערכת החינוך. השר פירון שהה בחו"ל בזמן המקרה וההפגנה שבאה בעקבות הכוונה להדיחו, וקולו לא נשמע. מורים מכל רחבי הארץ לא אהבו את התנהלותו והחלו בהחתמת עצומה בדרישה לפתור את הסוגיה ולאלץ את פירון להשמיע את דעתו.
"השימוע שנערך למורה הוא דוגמה מבהילה וקיצונית לצרות אופקים, סתימת פיות וחוסר מוסריות", נכתב בעצומה, "המסר הסמוי הנלווה להליך הקיצוני והמאיים הזה הוא מסר של השתקה והשטחה: מוטב לו למורה לצמצם עצמו ל'חומר' בלבד, ולא להסתכן בהתבטאות ערכית כלשהי, שהרי הערכי – תמיד הוא פוליטי".
עיקר הביקורת בעצומה הופנה כלפי השר פירון. "מאז כניסתך לתפקיד אתה מדבר על השינויים הנחוצים במערכת כדי שהלמידה תהפוך משמעותית יותר, על חינוך להבנה ולא לשינון, חינוך לחשיבה עצמאית ולהטלת ספק", נכתב שם. "מורה שמעוניין לעודד חשיבה ביקורתית עלול להרגיז תלמידים, וחייב לנקוט עמדה. כדי להיות מורים כאלה, אנחנו מוכרחים לדעת שמי שעומד מאחורינו סומך עלינו, מעריך אותנו, מגבה אותנו, מגן עלינו כשיש בכך צורך - ואינו מגיב בברוטליות על כל משגה. שתיקתך בפרשת אדם ורטה היא ההפך מכל מה שאנו זקוקים לו".
פירון או מי מטעמו הבחינו בעצומה, ושר החינוך החליט להגיב במייל פרטי לאחת מהיוזמים. "צר לי על הסגנון וההתנהלות של מורים המבקשים לדבר על חופש הביטוי תוך רמיסת כבודם של אחרים. ברור
שאתבטא בנושא, אבל הנחיתי את כולם לעשות זאת מיד אחרי השימוע. מאוד לא אהבתי את הדברים ששמעתי בשימוע, ומזל שלא התבטאתי לפני כן", כתב השר. "לפיכך, ביממה הקרובה ייצא מכתב מהמנכ"לית, שגם היא שבה איתי מכנס בחו"ל, ומיד אחרי השימוע אתייחס לסוגיה כולל החלטות אופרטיביות. אז אנא, קצת מתינות, לימוד זכות והבנה שהדברים נשקלים בעומק".
המורה לא נשארה חייבת וכתבה לשר החינוך: "אינני מקבלת את נימת הנזיפה במכתבך. אינני חושבת כי בעצומה שעליה חתמנו 330 מורים יש משום רמיסה של כבוד הזולת. יש אמנם ביקורת ברורה כלפי אנשי אורט, שלקחו חלק בשימוע, וכלפי שתיקתך שלך, אך הדברים ענייניים, לא מתלהמים ולא דורסניים. לדעתי, שתיקתו של אדם במעמד הציבורי שלך איננה אי-עשייה - היא עשייה בפני עצמה. גם אם הכוונות מאחוריה טהורות, ולציבור אין כל דרך לדעת זאת, יש לה משמעות ויש לה כוח - ולפיכך התגובה כלפיה לגיטימית".
פירון השיב:"אני סבור שדווקא בשל מעמדי ובשל מורכבות העניין, ללמידה ולבחינה יש משקל. אני מקווה שבימים הקרובים הפרשה הפרטית תסתיים ונתחיל בחשבון מעמיק של הסוגיה העקרונית".
המנכ"לית: דיון מותר - בגבולות השיח הלגיטימי
אתמול שלחה מנ"כלית המשרד, מיכל כהן, איגרת למפקחים וצוותי ההוראה כי ניתן להביע
דעה – בגבולות השיח הלגיטימיים. "אין ספק שדיון והבעת דעות בסוגיות הרלוונטיות לעולמם של התלמידים ולמחלוקות המעסיקות את החברה הישראלית הם חלק אינטגרלי והכרחי בהוראה ובלמידה", כתבה. "גבולות השיח הלגיטימי בכיתה מסתיימים במקום שבו קוראים לאלימות, לגזענות, להמרדה או להסתה – נגד בני אדם או נגד המדינה. החוק גם אוסר על עובדי הוראה להטיף לתפיסה פוליטית-מפלגתית מסוימת".
למורים כתבה כהן כי יש להציג דעות לתלמידים באופן לא מוטה. "עליכם לשקול בקפידה יתרה באילו מצבים הבעת עמדתכם האישית תורמת לתהליך החינוכי ומשמשת דוגמה למחויבות ערכית, ומאידך מתי היא עלולה להוביל למצב שיש בו משום הגבלת המחשבה והבעת הדעה של תלמידים או ערעור יחסי האמון ביניכם. המערכת מעודדת ומגבה את המורים לקיים עם התלמידים שיח העוסק בסוגיות שנויות במחלוקת, כל עוד הדבר נעשה באופן הגון ושקול".