איורי "חרד"קים" משנת 1904
איורים ליטוגרפיים נדירים מתקופת מלחמת רוסיה-יפן, לפני 110 שנים בדיוק, התגלו לאחרונה, ומתארים את עולמם של החיילים החרדים לפני למעלה ממאה שנה - רגע הפרידה לפני היציאה לקרב, ובשורת השכול. "לא לחינם החייל היהודי באיורים עוטה זקן ושטריימל. רבים מהיהודים המגויסים היו חסידי גור"
בוועדת שקד לשוויון בנטל עדיין לא יודעים כיצד יראה גיוס תלמידי הישיבות – ואולי התמונות הבאות יעניקו לחבריה השראה. במלאת 110 שנה לפרוץ מלחמת רוסיה-יפן, בפברואר 1904, מועמדים למכירה פומבית בירושלים ציורים עתיקים נדירים המספקים הצצה מיוחדת ומפתיעה לזווית פחות מוכרת של המלחמה: גיוסם של יהודים חרדים למלחמה והאבדות בקרבם.
<< לעוד חדשות ועדכונים - היכנסו לדף הפייסבוק של ערוץ היהדות >>
איורים ליטוגרפיים מתקופת אותה המערכה, שסימנה את תחילתן של המהפכות ברוסיה ואת שקיעתו של הצאר – התגלו לאחרונה, ומתארים את עולמם של החיילים החרדים לפני למעלה ממאה שנה, הרבה קודם לעידן ה"חרד"קים" - כמו רגע פרידת המשפחה מהם לפני היציאה למלחמה או הגעת בשורת השכול על נפילתם בשדה הקרב.
קראו עוד בערוץ היהדות :
כ-30 אלף יהודים מן הקיסרות הרוסית השתתפו במלחמת רוסיה-יפן. הפסדה של רוסיה במלחמה, כמו גם האבדות הרבות בקרב חייליה, הותירו צלקת של ממש בקרב יהודי הקיסרות, שעקבו מדי יום ביומו אחר התפתחות המלחמה בעיתונים היהודיים של התקופה. האיורים הנדירים שהגיעו לאחרונה אל בית המכירות "קדם", הודפסו בווילנה בתקופת המלחמה. הם מעשה ידיו של אמן בשם ח' לסקוב (Laskov), ויוצעו למכירה בסוף החודש.
כותרת האיור הראשון (ברוסית): "חייל מילואים יוצא לקרב". הוא מתאר את רגע עזיבתו של חייל יהודי חרדי את משפחתו בשל צו גיוס שקיבל (קצין הגיוס עומד מאחורי החייל ובידו הצו). באיור נראית המשפחה כולה נפרדת בצער מן החייל. אשתו מליטה את פניה בבכי, אבי החייל מברכו ב"ברכת הבנים". אחת הבנות מחבקת אותו, והשנייה מושיטה לו את תיק התפילין.
באיור נראה פנים ביתה של המשפחה, וכך אנו מתוודעים לעיצוב בית יהודי באותם ימים: על הקירות תלויים דיוקנאות של דמויות יהודיות מפורסמות: תיאודור הרצל, משה מונטיפיורי והמלבי"ם. לצד אחד הקירות ארון ספרי קודש (על הכריכות צוירו אותיות עבריות). לידו ניצב סטנדר, שעליו מונחים סידור וזוג פמוטות עם נרות. על שולחן בפינת החדר מונחת טלית, ועל הקיר תלויה חנוכייה.
סיפור היהודים בעיירות
האיור השני, ששמו "האלמנה הצעירה", מתאר את הרגע בו מתבשרת המשפחה על מותו של החייל. באיור נראה איש צבא מחזיק בידו מכתב. ידו השנייה מונחת על כתפה של אם החייל, אשר טומנת פניה בידיה. אשת החייל ובנותיו בוכות.
עיצוב דירת המשפחה זהה כמעט לחלוטין לעיצוב הדירה באיור הקודם, עם כמה הבדלים קטנים: כעת לצד דיוקנו של הרצל, תלויים על הקיר דיוקן החייל ומפה של המזרח הרחוק. הסידור אשר הונח פתוח על הסטנדר, מונח כעת סגור. מעל האיור כיתוב ברוסית: "האלמנה הצעירה". תחתיו הכיתוב: "חבר הביא מכתב מבית החולים המבשר כי החייל נפטר".
ב"קדם" מספרים כי האיורים מעוררים עניין רב בקרב האספנים, בייחוד על רקע הסערה הציבורית בימים האחרונים סביב סוגיית גיוס החרדים. בזמן שמאות חרדים יצאו לרחוב בסוף השבוע האחרון עקב סירובם להתגייס, האיורים מלפני 110 שנה מספרים את סיפור היהודים בעיירות, וברחוב החרדי יש מי שעושה את ההשוואה בין "גזירות הגיוס" של אז – להיום.
האדמו"ר היה בוכה כל לילה
מרון ארן, מנהל מכירות בבית המכירות הפומביות "קדם", מהגדולים בעולם בתחום היודאיקה, מסביר כי "לא לחינם החייל היהודי באיורים עוטה זקן וסוג של שטריימל, שכן מסתבר כי רבים מהיהודים המגויסים היו, לא פחות ולא יותר, חסידי גור".
עדות נוספת לכך נמצאת בספרו של הרב שלמה יוסף זוין "סיפורי חסידים": "בשנה האחרונה לחיי
הצדיק מגור(...) פרצה מלחמת רוסיה ויפן, ונלקחו לצבא אלפי אברכים מחסידיו שהיו בגיל הגיוס, ונשלחו לשדות הקרב במזרח הרחוק. הצדיק היה מברך את חסידיו לפני צאתם לדרך הרחוקה(...) וגדולה הייתה חרדתו לגורלם של אנשי הצבא".
"כל אותם הימים שנמצאו חסידיו בחזית לא עלה על מיטתו, והיה שוכב על הרצפה, כשחלוקו בלבד מוצע תחתיו, והחלוק היה כולו רטוב מדמעותיו ששפך על צרת ישראל. חסידיו היו אף הם נאמנים לו והיו כותבים לו מן החזית, מתוך החפירות, חידושי תורה, והיו מספרים במכתביהם מכל הקורות אותם".
"אברך אחד, עילוי, מעיר אוסטרובצה, כתב אליו מן החפירות פלפול ארוך על רבנו יונה. בעל ה'שפת אמת' השיב לו, ואת מכתבו פתח במילים אלו: 'העידותי בכם היום את השמים ואת הארץ', העידותי - מלשון עדי וקישוט, ורוצה לומר: קישטתי בכם, ביהודים כאלה, את השמים ואת הארץ".