הרב עמאר: רבנים יקבעו מיהו ספרדי
במשך שנים היה הרב שלמה עמאר במגעים הדוקים עם מלך ספרד, במטרה לקדם את חוק השבת האזרחות לצאצאי מגורשי ספרד. בראיון מיוחד ל-ynet הוא מספר על התהליך, ועל הדרך שבה יוכרו המבקשים: "הצעתי שרבנים יוכלו לקבוע, כי הם עוסקים בבירור יהדות, ויכולים להעיד מה מוצאו של כל אדם בצורה מקצועית ואמינה"
<< לעוד חדשות ועדכונים - היכנסו לדף הפייסבוק של ערוץ היהדות >>
הרב עמאר מספר ל-ynet כי כבר עם עליית הוגו צ'אבס לנשיאות ונצואלה, נפגשו נציגים יהודים כמה פעמים עם שגריר ספרד במדינה, וביקשו מקלט בארצו במצבי חירום - זאת מחשש כי צ'אבס יתנכל להם. להערכתו, "מאותו שגריר, שמאוד הבין אותנו, עלה הרעיון להעניק דרכונים ליהודי ספרד מכל הפזורה – מרוקו, טוניס, טורקיה, דרום-אמריקה, ובעצם כל העולם כמעט".
קראו עוד בערוץ היהדות :
בשנים האחרונות, כאמור, צבר המשא ומתן בין הצדדים תאוצה, ועמאר, כרב הראשי הספרדי, נכנס לתמונה. "בתחילה היו התכתבויות איתי", סיפר. "רצו להחליט מי יוכר על ידי הקהילה כצאצא של המגורשים, ואני הצעתי שגם רבנים יוכלו לקבוע, כי הם עוסקים בבירור יהדות, ויכולים להעיד מה מוצאו של כל אדם בצורה מקצועית ואמינה. ב"ה הם הסכימו לזה".
"אם יצטרכו, יהיה לאן ללכת"
לפני כמה חודשים, זמן קצר לפני סיום כהונתו כרב ראשי, יצא לספרד לפגישה "ארוכה ומיוחדת", כלשונו, עם המלך. "אמרו שחייבים להיפגש איתו, כי חוק כזה, שנוגע לאזרחות, בטח לא יוכל לעבור בלי תמיכה שלו, ואני הוספתי שדווקא המלך חואן קרלוס והמלכה סופיה, יכולים לתקן את אשר עיוותו הקדמונים, המלך פרננדו ואשתו איזבלה".
"הוא שאל אותי שאלות רבות על יהדות ספרד, מאוד התעניין", מספר הרב, "אחר כך נפגשנו עם שר הפנים ושר המשפטים על החוק עצמו". לדבריו, לא הייתה מעורבות ישראלית לקידום החקיקה, אלא רק שלו, כמנהיג דתי. "מי שפעל לזה היו יצחק קירוב, ראש הפדרציה היהודית, ושמואל כהן, האחראי בה על ענייני הדת. אותי עירבו בגלל תפקידי, שאִפשר להם להגיע למלך ולשרים".
כעת, בחלוף שבעה חודשים מאותה פגישה מכרעת, מברך הרב עמאר על המוגמר. "זה לקח כמה שנים, כי בסופו של דבר, מדובר באזרחות אירופית יוקרתית, אבל אף אחד לא חושב שיהודים מאמריקה, צרפת או מונטריאול ינצלו את זה כדי להשתקע בספרד ו'לכבוש' אותה. אם חלילה באחד המקומות הלא יציבים תהיה התעוררות אנטישמית חריפה נגד יהודים – יהיה לאן ללכת".
"ברוך השם, הקדוש ברוך-הוא נתן אותנו לחן בעיניהם. הדגשנו כל הזמן שהדבר הזה הוא תיקון מעט, בזעיר אנפין, לעוול הגדול שנעשה באינקוויזיציה ובכל הדורות".