גיהוץ האשראי על מזון ב-2013: זינוק של 9.4%
עוד הוכחה לעליית מחירי המזון ב-2013: זינוק של 9.4% בהיקפי הרכישות בכרטיס האשראי בענף המזון בהשוואה ל-2012. מנתוני כאל, המחזיקה בכ- 25% משוק כרטיסי האשראי, עולה כי חל גידול של 7% בסך היקפי הרכישות. סך העמלות שגבתה החברה: כמיליארד שקל והריבית הממוצעת על ההלוואות הסתכמה ב-11.2%
ממשיכים לגהץ: בעוד הצמיחה במשק עמדה בשנת 2013 על כ-3% בלבד, גדלו היקפי הרכישות בכרטיסי אשראי ב-7.2% בהשוואה לשנת 2012, כך עולה מהדוחות הכספיים של חברת כרטיסי האשראי כאל שפורסמו היום (ב').
- מגלגלים את חוב האשראי? הריבית תזנק
אם למישהו היה ספק בנוגע להתייקרות המוצרים בתחום המזון במהלך השנה שחלפה, הרי שחברות האשראי מספקות הוכחה נוספת לכך. מהנתונים עולה כי העליה הבולטת ביותר בהיקפי הרכישות נרשמה בענף המזון וזה זינק ב- 9.4%.
הגידול במחזורי העסקאות מוסבר, כאמור, בעיקר בעליית מחירים במהלך השנה שחלפה וכן בירידה בשימוש במזומן ומעבר לאשראי. כמו כן מציינים בחברה כי חל גידול משמעותי בשימוש בכרטיס בקרב אוכלוסיות צעירות.
כך גם ההוצאות בענף האופנה עלו ב-6.7%. מנגד חלה ירידה בהוצאה בענף התקשורת וזו פחתה ב- 3.2%, בעיקר על רקע התחרותיות והוזלת המחירים בתחום הסלולר והאינטרנט.
מיליארד שקל עמלות
חברת כאל, המחזיקה בקצת יותר מרבע מנתח השוק של כרטיסי האשראי, סיימה את 2013 עם רווח נקי של 132 מיליון שקל, ירידה של כ- 37% ביחס ל- 209 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.
בחברה מסבירים את הירידה ברווח בעיקר ברקע הגידול בתשלומים שהעבירה כאל לבנק דיסקונט והבינלאומי (המחזיקים בבעלות על החברה), במסגרת הסכמים חדשים שנחתמו איתם בתחילת 2013.
לקוחות החברה מחזיקים ב- 2.16 מיליון כרטיסים, זאת לעומת 1.96 מיליון כרטיסים בתקופה המקבילה אשתקד, עלייה של 10%. מתוכם, מספר הכרטיסים החוץ בנקאיים עמד בסוף 2013 על 820 אלף, לעומת 717 אלף כרטיסים בתקופה המקבילה אשתקד - עלייה של כ- 14%.
סך ההלוואות שניתנו למחזיקי הכרטיס (על ידי החברה ולא באמצעות הבנקים), הסתכמו ב-2 מיליארד שקל, עליה של 6% בהשוואה ל 2012. הריבית הממוצעת שנגבתה החברה ממחזיקי כרטיס שנטלו הלוואות, הסתכמה בשנה החולפת ב- 11.2%.
מחזור העסקאות בכרטיסי כאל עמד בשנת 2013 על 57.3 מיליארד שקל, בהשוואה ל- 53.5 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד, גידול של 7.2%.
סך העמלות שגבתה החברה מבתי עסק (כולל עמלות המועברות למנפיקים אחרים), הסתכם ב 549 מיליון שקל לעומת 567 מיליון שקל ב 2012.
סך העמלות שנגבו ממחזיקי הכרטיסים הסתכמו ב 468 מיליון שקל לעומת 456 מיליון שקל אשתקד. הכנסות החברה מריבית מבתי העסק הסתכמה ב 2013 ב- 25 מיליון שקל וההכנסות מהלקוחות הסתכמו ב- 232 מיליון שקל.
עלות שכרו של מנכ"ל החברה, דורון ספיר, עמדה בשנת 2013 על 3.46 מיליון שקל.