מדוע נעלם המטוס המלזי? כל התרחישים
טיסת "מלזיה איירליינס" שנעלמה הותירה מומחים לתעופה ולתאונות ללא תשובות. אולם כולם תמימי דעים כי ההתרחשות על המטוס הייתה מהירה ולא נותר לטייסים זמן לשדר אות מצוקה בקשר. מה קרה לבואינג 777? כל הסיבות
פרקי הזמן המסוכנים ביותר של טיסה הם המראה ונחיתה, ולעתים נדירות בלבד מתרחשות תאונות כשמטוס טס שבעה מיילים מעל האדמה - זו הסיבה שהיעלמות המטוס של "מלזיה איירליינס" אתמול (שבת) בים סין הדרומי הותירה מומחי תעופה באפלה. הם מעריכים כי מה שאירע על סיפונו היה מהיר כל כך שלטייסים לא היה כלל זמן לשדר אות מצוקה.
עוד חדשות בעולם:
רובה IN, קלע OUT: "דוד" בפרסומת לנשק
צפון קוריאה הולכת לקלפי: תצביע או שתיחקר קינוח שמימי: צפו בשיגור מאפה לחלל
חקירת היעלמות המטוס עשויה להימשך חודשים, אם לא שנים, ובסיומה אולי ניתן יהיה להבין מה אירע למטוס בואינג 777 מבירת מלזיה, קואלה לומפור, לבייג'ינג. "בשלב הראשון, אנחנו מתמקדים בעובדות שאותן אנחנו עדיין לא יודעים", אמר טוד קרטיס, מהנדס בטיחות לשעבר שעבד בחברת בואינג על מטוסי 777 וכעת משמש כמנהל קרן Airsafe.com. לקראת הערב טענה רשות התעופה האזרחית של וייטנאם כי מצאה חלקי מטוס שייתכן ששייכים למטוס המלזי שנעלם אתמול. חברת התעופה המלזית טרם אישרה את הדיווח. מוקדם יותר מסרו גורמים אמריקניים לרשת CNN כי נצפה חפץ צף אחר אך לא מדובר בשריד ממטוס הבואינג הנעדר.
"אם היה כשל מכני מינורי - או משהו רציני יותר כמו השבתה של אחד המנועים - לטייסים היה מספיק זמן לבקש סיוע בקשר. העובדה כי לא הייתה קריאה בקשר "מעלה את החשד שמשהו פתאומי ומאוד אלים אירע", אמר וויליאם וולדוק, שמלמד חקירת תאונות תעופה באוניברסיטה לאווירונאוטיקה בפרסקוט שבאריזונה.
מומחים העריכו תחילה כי המטוס התפרק בפתאומיות או שאירוע שקרה במטוס גרם לו לצלילה חדה ומהירה לים. ישנו אף חשד גובר שמדובר במעשה טרור שגרם לטייס לרסק את המטוס. "ייתכן שהיה אירוע קטסטרופי שגרם לבקיעת המטוס, או שמדובר באירוע פלילי", טען סקוט המילטון, מנהל חברה לייעוץ תעופתי. "מדובר באירוע שהיה כל כך מהיר שלא ניתן היה לשדר אות מצוקה בקשר". מומחים מזהירים כי מוקדם מדי לשלול אפשרויות. הרמזים הטובים ביותר יגיעו עם שחזור נתוני הטיסה והקלטות הקול ובחינת ההריסות.
התרסקויות מתרחשות בדרך כלל בהמראה, כשהמטוס נוסק מעלה מהמסלול או בשלב הנחיתה, כמו בטיסה הקטלנית של מטוס חברת "אסיאנה איירליינס" בסן פרנסיסקו. לפי נתוני חברת בואינג, רק 9 אחוזים מהתאונות הקטלניות מתרחשות כשהמטוס בגובה של שיוט.
קפטן ג'ון מ' קוקס, טייס עם רקורד של 25 שנה בחברות תעופה אמריקניות וכעת משמש כמנכ"ל מערכות בטיחות, סבור כי הבעיה שאירעה במטוס הייתה גדולה ושהכול קרה מהר מאוד. לדבריו, קוטר השטח שבו יימצאו ההריסות יספק מידע על ההתרחשות שהובילה להתרסקות. מידע זה עשוי לספק תשובה לשאלה אם מדובר היה בפצצה או בכשל גדול בשלדת המטוס. ככל ששטח ההריסות יהיה קטן יותר, ניתן יהיה להסיק כי המטוס ככל הנראה נפל מגובה של 35,000 רגל בשלמותו, והתפרק רק כשנגע במים. "אנחנו יודעים שהמטוס אינו באוויר יותר. מעבר לזה, אנחנו לא יודעים הרבה", אמר קוקס.
למטוסי בואינג 777 יש את הרקורד הבטיחותי המושלם בהיסטוריית התעופה. המטוסים החלו להטיס נוסעים ביוני 1995 ומאז עברו 18 שנים ללא תאונה קטלנית אחת. הרישום המושלם נקטע עם התרסקות טיסת "אסיאנה" ביולי 2013. שלושה מבין 307 הנוסעים מתו. טיסת "מלזיה איירליינס", שעליה היו 239 נוסעים ואנשי צוות, עשויה להיות התאונה הקטלנית השנייה.
הסיבות האפשריות להיעלמות המטוס
כשל מבני קטסטרופלי של שלדת המטוס או כשל של אחד המנועים. רוב כלי הטיס עשויים מאלומיניום החשוף לקורוזיה במשך הזמן, במיוחד באזורים שבהם הלחות גבוהה. אך מומחים מעריכים כי לנוכח רקורד הבטיחות המרשים שלו הסבירות לכך היא נמוכה מאוד.
תנאי מזג אוויר קשים. מטוסים מעוצבים כך שיוכלו לטוס בסופות העזות ביותר. עם זאת, ביוני 2009, טיסת "אייר פראנס" בין ריו דה ז'ניירו לפריז התרסקה במהלך סופה חזקה שהשתוללה מעל האוקיינוס האטלנטי. קרח הצטבר על מדדי המהירות של מטוס האיירבס A330 וגרם להם לאי-דיוקים. בנוסף, קיבלו הטייסים כמה החלטות שגויות והמטוס צלל לתוך הים. כל 228 הנוסעים ואנשי הצוות מתו. הטייסים לא הספיקו לקרוא לעזרה בקשר. עם זאת, תנאי מזג האוויר אתמול בזמן הטיסה המלזית היו נוחים למדי.
דיסאוריינטציה של הטייס. מומחים טוענים כי ייתכן שהטייסים הפסיקו את מצב הטייס האוטומטי סטו ממסלולם, ולא הבינו זאת עד שהיה מאוחר מדי. אם זה אכן מה שקרה, המטוס יכול היה להמשיך לטוס במשך חמש או שש שעות מהנקודה האחרונה שבה יצרו הטייסים קשר עם מגדלי הפיקוח. אך אפשרות זו לא סבירה כל כך משום שהמטוס היה נקלט ברדאר בזמן זה. עם זאת, אפשרות זו לא נשללת.
כשל בשני המנועים. בינואר 2008, טיסת "בריטיש איירווייז" 777 התרסקה כאלף רגל ממסלול הנחיתה בנמל התעופה היתרו שבלונדון. כשהמטוס התקרב לנחיתה, המנועים כשלו בשל הצטברות קרח במערכת הדלק. לא היו נפגעים בהתרסקות. כשל זה ייתכן במקרה של הטיסה המלזית, אך המילטון אמר כי המטוס יכול לדאות במשך 20 דקות - זמן שהיה יכול לאפשר לטייסים לבצע קריאת חירום בקשר.
פצצה. כמה מטוסים הופלו על ידי פצצות, בהם טיסת פאן-אם 103 מלונדון לניו יורק בדצמבר 1988. ביוני 1985 הופל מטוס חברת "אייר אינדיה" שטס בין מונטריאול ללונדון, ובספטמבר 1989 מטוס של איגוד התעופה הצרפתי
הופל מעל מדבר סהרה.
חטיפה. האפשרות שמדובר בחטיפה מסורתית אינה סבירה משום שחוטפי מטוס בדרך כלל מעוניינים להנחיתו ולהציב גם דרישות מסוימות. עם זאת, חטיפה בסגנון 11 בספטמבר 2001 אפשרית, אם החוטפים היו מעוניינים לאלץ אותו לצלול לאוקיינוס.
התאבדות הטייס. בשנות ה-90 אירעו שתי התרסקויות, טיסת "סילקאייר" וטיסת "אייר מצרים", שככל הנראה בוצעו ביוזמת הטייסים. עם זאת, חוקרי ההתרסקויות מעולם לא אישרו זאת רשמית, אך מומחי התרסקויות רבים טוענים כי מדובר היה בפעולות מכוונות של הטייסים.
הפלת המטוס על ידי צבא מדינה אחרת. ביולי 1988 ירה חיל האוויר האמריקני טילים לעבר טיסת "איראן אייר" ו-290 נוסעים ואנשי צוות נהרגו. בספטמבר 1983 מטוס "קוריאן אייר ליינס" הופל על ידי מטוס קרב רוסי.