כל הסימנים שמראים: פיגוע במטוס המלזי
בואינג 777 נחשב למטוס האמין בעולם, קטע הטיסה שבו נעלם מהמכ"מים הוא הבטוח ביותר, לטייס המלזי היה רקורד מושלם. לא רק הדרכונים הגנובים: כל הרמזים שמכוונים לאירוע טרור
מסתורין עדיין אופף את היעלמות המטוס המלזי שלשום (שבת), אבל אט-אט מתבררים יותר ויותר פרטים שמצביעים כולם על כיוון אחד מרכזי - פיגוע טרור. הרשויות אמנם לא אומרות זאת בפה מלא, אבל שלל הדיווחים האחרונים - משני נוסעים לפחות שעלו למטוס "מלזיה איירליינס" עם דרכונים גנובים, דרך הקושי למצוא את חלקי המטוס ועד העבר ללא הדופי הן של המטוס והן של הטייס - מחזקים את אותה סברה.
המטוס האמין בעולם
למטוסי בואינג 777 יש את הרקורד הבטיחותי הטוב ביותר בהיסטוריית התעופה. המטוסים החלו להטיס נוסעים ביוני 1995 ומאז עברו 18 שנים ללא תאונה קטלנית אחת. הרישום המושלם נקטע עם התרסקות טיסת "אסיאנה" בסן פרנסיסקו ביולי 2013 ומותם של שלושה נוסעים. טיסת "מלזיה איירליינס", שעליה היו 239 נוסעים ואנשי צוות, היא התאונה הקטלנית השנייה.
המטוס עצמו, שנעלם מהמכ"מים באזור וייטנאם, לא היה מעורב בתאונות עיקריות. עם זאת, לפני שנה וחצי נפגעה קלות אחת מכנפיו, בעת חניה בשדה התעופה בשנגחאי, סין. בכל מקרה, אם אכן מדובר בפיגוע, הרי שגם הרקורד המושלם של הבואינג 777 לא היה עוזר לו.
טייס מנוסה וגיק מחשבים
מלבד המטוס, גם לטייס עצמו יש עבר ללא דופי. קפטן טיסת "מלזיה איירליינס" 370 מקואלה לומפור לבייג'ינג, זהרייה אחמד שאה, צבר 18,365 שעות טיסה. הטייס בן ה-53 הצטרף לחברת התעופה המלזית ב-1981 ולא היה מעורב בתאונות. הקולגות שלו סיפרו על חובב טיסה מושבע, שהתאמן אפילו בביתו על סימולטורי טיסה.
"הוא היה גיק מחשבים. היית יכול לשאול אותו כל דבר והוא היה עוזר לך", אמר טייס בחברה. טייס אחר, שעבד לצדו במשך 20 שנה, סיפר על הסימולטור הביתי של הטייס הנעדר: "היינו מקניטים אותו ושואלים - למה אתה מביא את העבודה הביתה?"
חלק הטיסה הבטוח ביותר
התרסקויות מתרחשות בדרך כלל בהמראה, כשהמטוס נוסק מעלה מהמסלול או בשלב הנחיתה, כמו בטיסת "אסיאנה איירליינס" בסן פרנסיסקו. הפעם, המטוס נעלם מהמסכים דווקא בשלב
הביניים של הטיסה, שאמור להיות הבטוח ביותר. טייס יפני טען כי באותו שלב ביניים של הטיסה הוא יצר קשר עם הבואינג 777 שנעלם, לאחר שהרשויות איבדו את הקשר עמו.
לדברי הטייס היפני, רשות התעופה הווייטנאמית ביקשה ממנו לנסות לתקשר עם הטיסה לאחר שלא הצליחו לעשות זאת בעצמם. הוא אמר שאין ספק שמי שענה לו בקשר היה הטייס או טייס המשנה. עוד לפני כן, דווח כי לא נשמעה קריאת הצלה ברשת הקשר, וכי המטוס פנה לאחור לפני שעקבותיו אבדו.
לפי נתוני חברת בואינג, רק תשעה אחוזים מהתאונות הקטלניות מתרחשות כשהמטוס בגובה של שיוט. עם זאת, פיצוץ שמקורו בפיגוע יכול להתרחש כמובן בכל שלב של הטיסה.
דרכונים גנובים בטיסת המוות
על פי החשד, לפחות שני נוסעים עלו למטוס עם דרכונים גנובים. הם השתמשו בדרכונים של לואיג'י מראלדי מאיטליה וכריסטיאן קוזל מאוסטריה, שנגנבו מהם בפוקט שבתאילנד. מראלדי סיפר כי אנשים פנו אליו בפייסבוק ובהודעות SMS וביקשו לדעת אם הוא בחיים: "כתבתי להם שהכול בסדר ושאני בתאילנד ושאלתי למה הם שואלים. הם אמרו לי שבאינטרנט יש דיווח על הרוג איטלקי. אמרתי: 'זה בלתי אפשרי, אני בתאילנד', ואז הבנתי את הסיפור".
החקירה בנוגע לאותם דרכונים גנובים הובילה לתעשיית הדרכונים הגנובים בפוקט. בביקור קודם בתאילנד, באוגוסט הקודם, נגנב למראלדי הדרכון לאחר שהשאיר אותו בסוכנות השכרת רכב. הרשויות באוסטריה אמרו כי גם דרכונו של קוזל נגנב בפוקט, 18 חודשים לפני כן. המשותף לשניים: הם לבנים, בעלי מבנה ממוצע ומרכיבי משקפיים.
חלקי המטוס עדיין לא נמצאו
הרשויות האסייתיות שחוקרות את היעלמות המטוס מתמקדות באפשרות כי המטוס התפרק במהלך הטיסה, אם עקב פיגוע טרור או בגלל סיבה אחרת. "העובדה שלא מצאנו עדיין דבר מעידה כי המטוס כנראה התפרק באוויר, בגובה של 35 אלף רגל מעל הקרקע", אמר בכיר שמעורב בחקירה במלזיה. הוא הבהיר כי אם המטוס היה צונח שלם מגובה רב כזה ומתפרק רק במגע עם המים, כנראה צוותי החיפוש כבר היו מוצאים שברים מסוימים. עם זאת, הוא ציין כי עד כה אין עדויות לכך שמקורו של הפיצוץ במעשה מכוון, והוא היה יכול להתפוצץ גם בגלל תקלות מכניות.
מומחים העריכו תחילה כי המטוס התפרק בפתאומיות או שאירוע שקרה במטוס גרם לו לצלילה חדה ומהירה לים - אך אחרי יומיים של חיפושים הבחינו הכוחות רק בחפץ אחד, וגם טיבו עדיין לא ברור. בכיר וייטנאמי שמעורב בחיפושים העריך אתמול כי ייתכן שמדובר באחת מדלתות המטוס, אולם בשעות הבוקר לא הצליחו כוחות החיפוש לאתר את החפץ פעם נוספת. הקושי באיתור החלקים רק מחזק את החשד שמדובר בפיצוץ - אולי עקב מעשה טרור. "ייתכן שהיה אירוע קטסטרופלי שגרם לבקיעת המטוס, או שמדובר באירוע פלילי", טען סקוט המילטון, מנהל חברה לייעוץ תעופתי. "מדובר באירוע שהיה כל כך מהיר שלא ניתן היה לשדר אות מצוקה בקשר".
"זה נגרם מפיצוץ, מפגיעת ברק או מירידת לחץ דרמטית", חיזק את דבריו טייס לשעבר במלזיה איירליינס. "הבואינג 777 יכול להמשיך לטוס גם אם פוגע בו ברק ואפילו אם הלחץ פוחת באופן מסיבי. אבל בפיצוץ - אין סיכוי. זה נגמר". אך למרות כל זאת, עדיין לא ניתן לקבוע מסמרות אם אכן פיגוע הוא שגרם להיעלמות המטוס המלזי ממסכי המכ"ם. ה-FBI האמריקני אמנם שלח חוקרים לקואלה לומפור, אך מומחים מזהירים כי מוקדם מדי לשלול אפשרויות ומבהירים כי תשובות סופיות יינתנו אולי רק עם מציאת הקופסה השחורה.