הוסט בטייס אוטומטי: איך איש לא שם לב?
המטוס המלזי עדיין נעלם, קרובי הנעדרים הסינים מתכוונים לפתוח בשביתת רעב. טיסת לילה, חוסר ערנות אצל מפעילי המכ"מים הצבאיים, חטיפה בנקודה פגיעה: מדוע טיסת MH370 לא התגלתה בעודה באוויר?
עשרה ימים חלפו, ועדיין אין תשובה לשאלה שמסעירה את העולם - איפה המטוס המלזי? גם היום (ג') נחשפו פרטים חדשים על טיסת MH370, וגם אלו עדיין לא מעניקים תשובה ברורה. ב"ניו יורק טיימס" נכתב הבוקר כי הסטת המטוס נעשתה על ידי מערכת ממוחשבת, שככל הנראה תוכננה על ידי אדם בקוקפיט בעל ידע בתעופה.
עוד חדשות בעולם :
קרים אבודה, אבל בטווח הרחוק אובמה ינצח
הבת נחטפה לפני 37 שנה, הוריה פגשו הנכדה
ארה"ב: השוטרים רוצים פרטיות, לא מצלמותסורית בת 107 התאחדה עם קרוביה בגרמניה
כבר מוקדם יותר עלה חשד כי הטייסים המלזים הם אלו שחטפו את המטוס, וגם הפרסום ב"ניו יורק טיימס" עשוי לחזק זאת - אם כי לא מעבר לכך. לפי בכירים אמריקנים, שצוטטו בעיתון, הפנייה הראשונה של המטוס לכיוון מערב נעשתה על ידי המערכת הממוחשבת.
במקום הפעלה ידנית, מסיט המטוס הקליד שבע-שמונה פקודות למחשב וכך שינה את הנתיב. עדיין לא ברור אם תכנות הפקודות נעשה לפני ההמראה או במהלך הטיסה.
בינתיים, הכעס בסין רק גובר. שני שליש מהנוסעים בטיסה שנעלמה היו סינים, ומשפחות הנעדרים הסינים מאיימות לפתוח בשביתת רעב. היום אמר שגריר המדינה למלזיה, הואנג הויקנג, כי בייג'ינג ביצעה תחקיר רקע על האזרחים הסינים במטוס ושללה אפשרות כי הם מעורבים בהיעלמות: "עד כה לא מצאנו שום עדויות שהם סיכנו את הטיסה. אנחנו יכולים לשלול את האפשרויות שהאזרחים הסינים חשודים במעורבות במעשה טרור כלשהו".
למעשה, סין שללה בכך את התיאוריה שקיצונים אויגורים - הארגון שהואשם באחריות לפיגוע בכיכר טיאננמן בבייג'ינג באוקטובר האחרון ולטבח בתחנת הרכבת בקונמינג בחודש שעבר - היו מעורבים בהיעלמות המטוס.
אוסטרליה תסרוק אזור של 600 אלף קמ"ר
אוסטרליה, אחת המדינות שאליה פנתה מלזיה לעזרה, הודיעה כי תסרוק אזור עצום של 600 אלף קמ"ר באוקיינוס ההודי, 3,000 ק"מ דרומית מערבית לפרת'. עם זאת, הרשויות אמרו כי ייקח שבועות להשלים את החיפוש.
לסוכנות הידיעות "רויטרס" אמרו טייסים ודיילים כי היעלמות המטוס נראית מכוונת, והסבירו מדוע המזימה צלחה. "כל פעולה שנעשתה על ידי האדם שהסיט את המטוס נראית מכוונת. זה נראה כאילו שזה לקוח ממדריך לטייס", אמר קפטן בחברת תעופה אסייתית עם ניסיון בהטסת מטוסי נוסעים, ובהם בואינג 777. טייס המשנה היה זה שאמר "הכול בסדר, לילה טוב", ככל הנראה אחרי שנותק הקשר, אבל טרם ברור אם הוא אכן זה שהסיט את המטוס. טייסים אמרו כי לרוב מי שמדבר בקשר הוא זה שלא מטיס את המטוס.
מי שכיבה את הטרנספונדר עשה זאת בנקודה פגיעה, במעבר בין מלזיה לווייטנאם. "ההשפעה הצפויה היא ששני הצדדים דוחים את העלאת הכוננות", כתב בבלוג שלו מומחה התעופה דיוויד לרמון. דיילת ב"מלזיה איירליינס" הרחיבה בנושא אחר: "זו הייתה טיסת לילה. רוב האנשים - הנוסעים ואנשי הצוות - רק רוצים לנוח. אלא אם הייתה סיבה לבהלה, הם לא היו שמים לב לדבר".
טייסים אמרו כי אפילו סטייה דרמטית מהנתיב המיועד, כפי שתיארו הרשויות במלזיה שקרה, לא הייתה כנראה מעלה נורות אזהרה, אם הדבר נעשה באופן הדרגתי. "אף אחד לא שם לב לדברים כאלה, אלא אם הוא יודע מה הכיוון המיועד של המטוס", אמר קצין ראשון שטס בעבר ב"מלזיה איירליינס".
ומדוע המכ"מים הצבאיים לא העלו כוננות? טייס מסביר: "מפעילי המכ"ם הצבאי היו רואים שהוא טס בנתיב ברור, מניחים כי זהו מטוס אזרחי ולא סבורים לרגע כי הוא מהווה סכנה - בטח אם הוא היה בנתיב הטיסה הידוע". לדבריו, "יש מדינות שהיו מבקשות ממך לזהות את עצמך, אבל אתה טס בלילה, וזה הזמן שבו הכי פחות שמים לב למטוסים לא מזוהים. כל עוד המטוס לא נע לכיוון מטרה צבאית או יעד אחר, הם לא ישימו לב".
קפטן ותיק סיכם: "למי שעשה זאת היה חייב להיות ידע עצום בתעופה, הוא היה צריך לתכנן זאת מראש והיו צריכים להיות לו עצבי ברזל כדי להיות בטוח מספיק על מנת לחלוף על מכ"מים מבלי להתגלות וכדי להיות בטוח מספיק כדי לשלוט על מטוס עם כל כך הרבה אנשים". מי האיש הזה? את זאת איש עדיין לא יודע.