שתף קטע נבחר

 
צילום: AFP

צפו בחיפושים: איך הגיע המטוס לאוקיינוס?

החיפושים חודשו, ר"מ אוסטרליה חזר בו מעט: "אולי זה קונטיינרים". הטייס ערך שיחת טלפון מסתורית לפני ההמראה. אש בקוקפיט, תקלה, חטיפה או התאבדות: מה הוביל את המטוס לשש שעות טיסה ולאזור נידח, אם אכן התרסק שם?

שברי המטוס אולי נמצאו, אבל התעלומה עדיין רחוקה מאוד מפתרון: 2,200 ק"מ מחופי אוסטרליה, בלב האוקיינוס ההודי, חידשו היום (ו') ספינה נורבגית ומטוסי חיפוש רבים את משימת איתור העצמים שנראו בתמונות לוויין ונחשדו כשברי המטוס המלזי. אבל גם אם אכן התברר שטיסת MH370 אכן התרסקה באותו אזור, עדיין כלל לא ברור מה הוביל אותה לשם. בינתיים נחשף כי הטייס במטוס המלזי ערך שיחת טלפון מסתורית כמה דקות לפני ההמראה מקואלה לומפור. החוקרים מנסים לבדוק עם מי דיבר הקפטן זהרי אחמד שאה מתא הטייס, ממש לפני ההמראה לסין.

 

 

אחת התיאוריות שעדיין נבדקות היא שתקלה או תאונה היא שהובילה להתרסקות באוקיינוס. כריסטופר גודפלו, טייס לשעבר, העריך בבלוג שלו כי מטרת הפנייה הפתאומית מערבה, במקום המשך הטיסה בנתיב הרגיל מקואלה לומפור לבייג'ינג, הייתה לנחות במסלול הקרוב ביותר, פלאו לנגקווי. "ככל הנראה פרצה אש או שהייתה תקלה טכנית", צוטט גודפלו ב"גרדיאן" הבריטי, והעריך כי הטרנספונדר (משדר האותות) כובה בניסיון להתגבר על השריפה. לדבריו, "יכול להיות שהצוות מת משאיפת עשן והמטוס המשיך לטוס שעות בטייס אוטומטי, לפני שהתרסק".

 

מחפשים מהאוויר את המטוס המלזי    (צילום: רויטרס)

מחפשים מהאוויר את המטוס המלזי    (צילום: רויטרס)

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

הסינים מחפשים אחר שברי המטוס המלזי    (צילום: רויטרס)

הסינים מחפשים אחר שברי המטוס המלזי    (צילום: רויטרס)

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

 (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

התיאוריה לוקה בכך שרשויות מלזיה אישרו כי המטוס פנה פעם נוספת לאחר הפנייה החדשה הראשונה. מנועיו המשיכו לשדר אותות, "פינגים", באמצעות לוויין לקרקע במשך שש שעות. "אם הפינגים מדויקים, הוא פנה שוב", אמר הטייס פטריק סמית, שכותב במגזין תעופה. "טייס אוטומטי עושה רק מה שאתה אומר לו. זה גם מאוד לא הגיוני שהמטוס המשיך לטוס שעות, אם אכן פרצה בו אש או שהייתה תקלה מכאנית קטסטרופלית".

 

התרחיש הנוסף, שכבר מההתחלה נראה כבעל סבירות גבוהה יותר, הוא שאחד אנשי הצוות או אחד הנוסעים הסיט בכוונה את המטוס. ראש הממשלה המלזי כבר מסר כי כך כנראה אירע, אבל אם אכן שברי המטוס נמצאים במקום שבו גילה אותו הלוויין האוסטרלי, יש כנראה יותר שאלות מתשובות.

 

בימים הראשונים לחיפושים אחרי המטוס הנעלם אמנם עלה חשד לחטיפה מצד אחד מבעלי הדרכונים הגנובים או נוסע אחר, אך עד כה כל בדיקות הרקע לגבי הנוסעים שללו את מעורבותם בטרור. בעלי הדרכונים הגנובים התבררו כאיראנים, מה שהעלה עוד יותר את החשד, אך זה הופרך תוך זמן קצר, לאחר שהתברר כי הם ברחו ממדינתם לאירופה. בנוסף, אם המטוס אכן התרסק באותו מקום נידח, הסבירות שנחטף עוד יותר נמוכה. אין באזור שום מסלולי נחיתה אפשריים לבואינג 777, וגם לא יעדי טרור.

חיל האוויר האוסטרלי מחפש שברים (צילום: AFP) (צילום: AFP)
חיל האוויר האוסטרלי מחפש שברים(צילום: AFP)

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

לכן, הפוקוס הופנה לטייס ולטייס המשנה. הסימולטור שהחזיק קפטן זהארי שאה בביתו, הטענה כי על פי אחד הדיווחים אשתו עזבה את הבית ביום שלפני, העובדה כי רק מומחי תעופה יודעים כיצד לכבות את הטרנספונדר, החשיפה כי טייס המשנה פריק עבדול חמיד הוא זה שאמר "הכול בסדר, לילה טוב" וכעת גם שיחת הטלפון המסתורית - כל אלו הגבירו את החשד כלפי אנשי הצוות של "מלזיה איירליינס".

 

אבל מיקום השברים, אם אכן הם שם, לא מסייע בהפגת המסתורין. אם הטייסים (אחד מהם או שניהם) רצו לחטוף את המטוס, אין סיבה שיפנו לאותו כיוון ואזור שכוח אל. אם אחד מהם רצה להתאבד, הוא היה יכול לעשות זאת תוך שניות, ולא לטוס שש שעות עד ההתרסקות באוקיינוס. ובכל מקרה, יש לזכור שאין ביטחון מלא שהעצמים שנראו הם אכן שברי המטוס. במלזיה הבהירו כי ימשיכו לחפש גם לכיוון צפון, ולא רק באזור הקשת הדרומית, שם נראו העצמים החשודים. "שתי הקשתות חשובות באותה מידה, אבל הדרומית מאתגרת בהרבה", אמר שר התחבורה המלזי.

 

הבוקר ראש הממשלה האוסטרלי, שהודיע רק אתמול על ההתפתחות הדרמטית - מציאת העצמים - חזר בו מעט. "יכול להיות שאלו רק קונטיינרים שנפלו מספינה", אמר טוני אבוט לעיתונאים. "אנחנו פשוט לא יודעים, אבל אנחנו חייבים למשפחה ולחברים של 239 הנוסעים ואנשי הצוות לעשות הכול כדי לפתור את החידה יוצאת הדופן הזו".

מטוס חיפוש אמריקני סורק מלמעלה (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
מטוס חיפוש אמריקני סורק מלמעלה(צילום: רויטרס)

המשפחות עדיין מחכות לתשובות (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
המשפחות עדיין מחכות לתשובות(צילום: רויטרס)

מומחה אוסטרלי לאווירונאוטיקה, ג'ייסון מידלטון, צינן עוד לפני כן את ההתלהבות מאיתור שני העצמים באוקיינוס ההודי - אחד באורך 24 מטרים והשני באורך חמישה מטרים - והסביר ל"גרדיאן" כי "הסיכויים שהם שייכים למטוס הזה נמוכים. סביר יותר שאלו הריסות של אונייה". אחרים יותר אופטימיים. המרכז המטאורולוגי של אוסטרליה אף מסר כי תנאי מזג האוויר באזור החיפוש ישתפרו היום, בפרט הרוחות, ויקלו על משימת המחפשים. בינתיים, חמישה מטוסים ושש אוניות סוחר סורקים את 23 הקילומטרים הרבועים באזור. גם ממשלת סין הודיעה שהיא שולחת שלוש אוניות קרב לחיפושים באזור.

 

גם אם ההריסות אכן שייכות למטוס שנעלם, לחוקרים מצפה עבודת פענוח קשה. עיקרה יהיה אחזור מידע מהקופסאות השחורות, שהסוללה שלהן אמורה להספיק ל-30 ימים. הבעיה העיקרית עד אז תהיה לאתר את ההריסות. פרופסור אלכסנדר בבנין, מומחה בהנדסה ימית מאוסטרליה, הסביר שהחיפוש נערך באזור עמוק של האוקיינוס שיש בו רוחות חזקות והגלים בו יכולים להגיע לגובה שישה מטרים. לכן, ייתכן שההריסות כבר נישאן למרחק 100 קילומטרים מהמקום שבו הן נצפו לאחרונה. תהליך חיפושן עשוי להימשך כמה ימים.

 

השבוע נודע כי הרשויות במלזיה מצאו בביתו של אחמד שאה סימולטור ואף גילו שנמחקו ממנו קבצים כחודש לפני היעלמות המטוס. כעת הם מנסים לשחזר את הקבצים האלה. רשת "פוקס ניוז" דיווחה כי הסימולטור נשלח למעבדה של ה-FBI בקונטיקט, שם ינסו לאחזר מידע שנמחק ממנו. סוכני FBI נמצאים גם במלזיה ומסייעים משם.

 

האונייה הנורבגית: "שמחנו להירתם"

19 חברי צוות האונייה הנורבגית הוג, המסייעים בחיפוש המטוס, הורידו הילוך למשך הלילה, אבל עם שחר חידשו את החיפושים בהנהלת רשויות הים האוסטרליות. "האונייה הגיעה לזירת החיפוש הנוכחית אתמול בעשר בבוקר", אמר ל-ynet האקון סוואנה, מנהל צוות ניהול המשברים בהתאחדות חברות הספנות הנורבגית, העובדת לצד חברת הוג. "האונייה ערכה חיפושים בכל שטח החיפוש במהלך כל היום. הצוות ימשיך בחיפושים במהלך הלילה באמצעות זרקור, אך בקצב אטי יותר. ברגע שיעלה שוב האור בבוקר, הם יגבירו את המאמצים".

האונייה הנורבגית        (צילום: AFP PHOTO / SCANPIX NORWAY/HOEGH AUTOLINERS) (צילום: AFP PHOTO / SCANPIX NORWAY/HOEGH AUTOLINERS)
האונייה הנורבגית (צילום: AFP PHOTO / SCANPIX NORWAY/HOEGH AUTOLINERS)

לדברי סוואנה, שטח החיפוש ואופי פעולות החיפוש נקבעים על ידי רשויות הים ומרכז תיאום החיפוש האוסטרליים. "האונייה משתמשת בציוד החיפוש הוויזואלי הדו-עיני שלה, ומרכז תיאום החיפוש האוסטרלי מפעיל בשעות האור פטרולים ימיים של מטוסי חיפוש מעל האזור. המטוסים האלה מסוגלים להבחין בחפצים מלמעלה ולשלוח הנחיות לאונייה. אלה חזרו לבסיסם למהלך הלילה, אבל הם צפויים לחזור לשם בשעות הבוקר", פירט.

 

הוג היא אונייה להובלת מכוניות. "אורכה הוא כ-230 מטר לערך", אמר סוואנה, "היא בעלת שלושה סיפונים בגובה 25 מטר. נמצאים עליה 19 חברי צוות שכולם פיליפינים. הקברניט, שעובד בחברה זה 27 שנה, הוא ימאי מנוסה מאוד.

לאונייה יש קיבולת של 7,800 מכוניות, והיא הייתה בדרכה מדרום אפריקה למלבורן. הבקשה הראשונה הופנתה לצוות להשתתף במאמצי החיפושים לפני יומיים. אתמול הם ערכו פעולות חיפוש במרחק כמה מאות מיילים ימיים צפונית לאזור הנוכחי, ואז התבקשו לנוע דרומה. היום הם התמקדו באזור חיפוש שאורכו 60 מיילים ימיים, בהנחיית האוסטרלים".

 

לדברי סוואנה, תנאי הראות ותנאי הים היו היום די טובים במהלך מאמצי החיפוש, למעט כמה קטעי ערפל. "הצוות מצפה לתנאי ראות טובים מחר".

 

לדברי סוואנה, עד כה הצוות עוד לא מצא שום דבר משמעותי. "ברגע שהם יצליחו למצוא משהו", הוא הוסיף, "הם ידווחו לרשויות האוסטרליות, ואלה יחליטו איזה מידע לפרסם".

 

לשאלה כיצד הגיב הצוות למשמע הבקשה להשתתף בחיפושי המטוס המפורסם, השיב סוואנה: "בקהילת הספנות הנורבגית קיימת מסורת ארוכת שנים של סיוע במקרים דוגמת זה, כך שהם שמחו לסייע, והם פועלים בנחישות. הם רוצים לעזור כמה שיותר למשפחותיהם ולחבריהם של נוסעי המטוס".


פורסם לראשונה 21/03/2014 04:54

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP PHOTO / SCANPIX NORWAY/HOEGH AUTOLINERS
הספינה הנורבגית המחפשת אחר המטוס המלזי
צילום: AFP PHOTO / SCANPIX NORWAY/HOEGH AUTOLINERS
מומלצים