מלוויינים עד משקפות. כך מחפשים את המטוס
האוסטרלים, הסינים והצרפתים סיפקו תמונות מהחלל, הנורבגים הסתכלו במשקפת מהספינה, הניו-זילנדים הפילו מצופים וטייסי האוריון טסו בגובה 60 מ' מעל פני הים. כך מתבצעות באוקיינוס ההודי הסריקות אחר המטוס המלזי
תעלומת המטוס המלזי, עדכונים אחרונים
לוויין צרפתי זיהה את שברי טיסת MH370?
לפני ההמראה: הטייס דיבר עם אשה מסתורית
ר"מ אוסטרליה: "התקווה גוברת, יש כיוונים מהימנים"
הציוד שבו משתמשים לחיפוש אחר הבואינג 777 הנעלם, 2,500 ק"מ דרומית מערבית לאוסטרליה, נע מהמתוחכם והחדשני ביותר - לוויינים ומטוסים - ועד לפשוט ביותר, משקפות וזוגות עיניים. בכתבה בסוכנות הידיעות AP מפורט אותו ציוד שבעזרתו אולי-אולי תיפתר תעלומת טיסת MH370.
מטוסי אוריון
23 מטוסים, שישה מסוקים, 18 ספינות ו-21 לוויינים פעלו בשבועיים האחרונים בחיפושים אחר הטיסה שנעלמה. המטוס שבו נעשה השימוש הרב ביותר עד כה, במיוחד לאחר מיקוד הסריקות בדרום האוקיינוס ההודי, הוא ה-3-P אוריון של לוקהיד מרטין, מטוס סיור אמריקני בעל 4 מנועים שנמצא בשימוש צבאות אוסטרליה וניו זילנד. האוריון יכול לשהות באוויר יותר מעשר שעות, אבל העובדה שאזור החיפוש כה מרוחק - יותר מארבע שעות טיסה לכל כיוון מפרת' שבדרום מערב אוסטרליה - משאירה לו כשעתיים בלבד לחיפוש.
אחד היתרונות של המטוס, שנכנס לשירות בחיל האוויר האמריקני כבר לפני יותר מ-50 שנה, הוא יכולתו לטוס בגובה נמוך לזמן ממושך. מייק ירדלי, טייס בחיל האוויר הניו-זילנדי, אמר כי במהלך החיפוש אחר המטוס המלזי טס האוריון בגובה 60 מ' בלבד מעל פני הים, כדי להישאר מתחת לעננים הסמיכים ולערפל - דבר שדורש ריכוז עצום משני הטייסים.
באוריון 13 אנשי צוות, כמה מהם מוצבים במרפסת התצפית וסורקים את האוקיינוס. לדברי ירדלי, ציוד החיפוש מורכב ממכ"ם מתוחכם, משלוש מצלמות - אחת מהן אינפרה-אדומה, האחרת לטווח רחוק ועוד אחת בעלת רזולוציה גבוהה - וכמובן שגם מזוגות העיניים של כל אחד מאנשי הצוות.
הטייס הניו-זילנדי אמר כי השילוב הזה מסייע להם לזהות כמעט כל דבר שנמצא על הקרקע, או במקרה זה - בים. הצוות אף מצלם כל גיחה וגיחה, כדי לבחון את התמונות עם החזרה לבסיס, ולראות אם החמיצו דבר מה. לאוריון סונאר המשמש לחיפוש מתחת לפני המים, אבל בינתיים לא נעשה בו שימוש בחיפושים אחר המטוס המלזי.
ב-BBC נכתב כי מחר יצטרפו לחיפושים שני מטוסי אוריון של חיל האוויר היפני, וכן שני מטוסי איליושין איל-76 של צבא סין, במקור מתוצרת ברית המועצות. מטוסים אחרים שמעורבים בחיפוש בדרום האוקיינוס ההודי הם 8-P פוסיידון של חיל הים האמריקני ומטוס עסקים אזרחי, גלובל אקספרס של חברת בומברדייה.
משקפות
ספינת המטען הנורבגית הוג סנט פטרסבורג הייתה הראשונה שהגיעה לאזור החיפושים, ביום חמישי. הצוות, שכולל 20 פיליפינים, השתמש במשקפות כדי לסרוק את המים. הספינה נשאה מטען של כלי רכב מדרום אפריקה לאוסטרליה, לפני שהתבקשה לעזור בחיפושים.
ספינה מסחרית נוספת הגיעה יממה לאחר מכן, וגם שלוש ספינות של חיל הים הסיני נקראו לעזור ולסרוק. סין שלחה לאזור החיפושים גם את שוברת הקרח שו לונג (דרקון השלג) שהייתה בעצמה בכותרות לא מזמן. שוברת הקרח שיצאה למסע באנטרקטיקה נקראה לחלץ שוברת קרח רוסית, נתקעה בעצמה - ואנשיה חולצו רק אחרי כשבוע.
בינתיים חזרה שוברת הקרח הסינית לפרת', ועקב קרבתה למקום נקראה לסייע בסריקות אחר המטוס הנעלם, שרוב הנוסעים בו סינים. אם יימצאו שברי מטוס, הם ייאספו על ידי ספינת חיל הים האוסטרלית HMAS Success, שהגיעה אתמול לאזור.
מצופים עם GPS
מטוס אוריון ניו-זילנדי הפיל שני מצופי זיהוי ביום חמישי ומצוף נוסף אתמול לאחר שאיתר גושי אצות, וגם מטוס הרקולס צבאי היה אמור להפיל מצופים. המצופים נראים כמו צינור עטוף וחלול (או פוסטר מגולגל, אם תרצו) באורך מטר, עם אנטנה שמעבירה אותות GPS שיכולים להיקלט על ידי המחפשים.
המטרה היא שהמצופים ייסחפו באופן דומה לשברים, מה שייתן למחפשים רמזים לגבי תזוזת השברים עם הזמן. הרעיון אולי מוצלח, אבל הוא בהחלט לא מושלם - הרוח עלולה להסיט את המצופים באופן שונה ביחס לעצמים גדולים, אבל הסורקים יודעים זאת ואמורים לקחת זאת בחשבון.
באזור רוחות חזקות וגלים גבוהים, שרק מקשים על החיפושים. עם זאת, קפטן ראסל אדאמס מחיל האוויר האוסטרלי אמר לעיתונאים בבסיס בפרת' כי המחפשים לא מאבדים תקווה: "בעשר גיחות אולי לא מצאנו דבר, אבל בגיחה ה-11 אתה יכול למצוא משהו ולדעת שסייעת לספק תשובות למישהו".
תמונות מהחלל
תמונות לוויין שנלקחו על ידי חברות פרטיות ופורסמו על ידי ממשלת אוסטרליה הראו שני עצמים גדולים, באורך של יותר מ-20 מטר, באזור החיפושים. עם זאת, הצילומים אינם חד-משמעיים. לוויין דיגיטל-גלוב, שאחראי להם, יכול להביט שמאלה או ימינה, אבל איכות הצילומים שלו יורדת ככל שהוא מסתכל הצדה. אתמול נחשפו גם צילומי לוויין סיני שמראים עצם בגודל דומה, 150 ק"מ משם, והיום גם הצרפתים הודיעו כי לוויין שלהם גילה באוקיינוס עצם שחשוד כשבר של המטוס.
מומחים אמרו כי הזרמים באזור הם צפון-מזרחיים, במהירות של כ-45 קמ"ש. פרופ' צ'אריטה פטריאצ'י מאוסטרליה אמרה ל"וושינגטון פוסט" כי עובדה זו מוכיחה למעשה שהעצם שזוהה על ידי הסינים לא יכול להיות אותו עצם שזוהה על ידי האוסטרלים - הוא רחוק מדי, ובכיוון ההפוך. עם זאת, זה בהחלט יכול להיות שבר אחר מההתרסקות, שנסחף לאט יותר.
התמונות אמנם היוו פריצת דרך בחיפושים והעבירו את המוקד לאזור ספציפי באוקיינוס, אבל מכאן ועד קביעה ודאית כי מדובר בשברי המטוס המרחק עוד גדול. שלא כמו בסרטים, הלוויינים הללו אינם יכולים לקרוא לוחית רישוי מהחלל. לעין לא מיומנת הצילומים נראים ככתמים ותו לא, ורק מומחים יכולים לפענח אותם ולפסוק כי זו לא תנועת גלי האוקיינוס - אלא עצם ענק, אולי שבר ממטוס.
בימים האחרונים הרשויות באוסטרליה ובמדינות אחרות כיוונו מחדש את הלוויינים שלהם לאזור החיפושים. כל זאת נעשה כדי להשיג תמונות בעלות רזולוציה גבוהה יותר, שאולי-אולי יספקו סוף-סוף תשובות לתעלומה.