בזק נתבעה: למה כבר אין ספר טלפונים מודפס
שני לקוחות הגישו בקשה לייצוגית בטענה שבהיעדר ספר נאלץ מי שלא משתמש באינטרנט לשלם עבור שיחות ל-144. הצדדים הגיעו לפשרה
חשבתם שאבד הכלח על ספרי הטלפונים המודפסים, הישנים והטובים? ובכן, שני מנויי בזק
ביקשו להגיש נגדה תובענה ייצוגית כיוון שזה שנתיים הם לא קיבלו ספר טלפונים מודפס. החברה הגיעה עמם לפשרה.
פסקי דין מעניינים נוספים - בערוץ משפט ב-ynet:
- תבע 2.5 מיליון בגלל אלימות במועדון חשפנות
- הילדה התחרשה - סורוקה ישלם 600 אלף ש'
- נדחתה תביעה של מטופל גזזת שחלה בסרטן
- עונש קל: על קטנוע, בלי קסדה, עם תינוקת ביד
בבקשה לאישור התובענה טענו השניים שבהיעדר מדריך מודפס, מנויים שאינם מחוברים לאינטרנט או אינם יודעים להשתמש ברשת, נאלצים להתקשר, תמורת תשלום, ל-144 על מנת לאתר מספרי טלפון. לפי תקנות בזק והרישיון שלה, הם הוסיפו, מחויבת בזק להפיץ ספר טלפונים למנוייה ללא תשלום.
בזק טענה בתשובתה שהמדריך המודפס הפך לא רלוונטי, כיוון שרוב הציבור יכול לאתר טלפונים באמצעות המדריך ברשת. היא הוסיפה שמאחר שכיום היא אינה ספקית התקשורת היחידה, ממילא ספר הטלפונים שלה חסר. עוד הסבה בזק את תשומת הלב להשלכות הסביבתיות שיש להדפסת מדריכים בכמויות גדולות.
לבסוף טענה בזק שמשרד התקשורת אישר לה לשלוח את המדריך רק ללקוחות שמבקשים זאת, ובכך היא מקיימת את הוראות החוק.
בסופו של דבר הגיעו הצדדים להסדר פשרה והגישו אותו לאישורו של בית המשפט המחוזי בירושלים. על פי ההסדר, בזק תיידע את מנוייה בדבר זכאותם לבקש מדריך מודפס ללא תשלום באמצעות פרסום בעיתונים. הודעה בנושא תצורף גם לאחד משני חשבונות הטלפון הראשונים שיישלחו למנויים ותתפרסם באתר האינטרנט של החברה ובגלויות שהיא שולחת ללקוחותיה.
בנוסף, כל מנויי החברה שלא היו מחוברים לאינטרנט במשך שנה במהלך השנתיים האחרונות, יקבלו הטבה של שיחה מזוהה בחינם למשך שלושה חודשים והנחה ברכישת טלפון עם צג שיחה מזוהה.
מאחר שאין אפשרות לדעת כמה מנויים משתייכים לקבוצה זו, הוחלט כי אם בחלוף כארבעה חודשים יתברר שפנו לבזק פחות מ-7,500 מנויים למימוש ההטבה, היא תתרום 100 אלף שקל לארגונים המסייעים לאזרחים ותיקים וניצולי שואה. זאת מתוך ההנחה כי מרבית המנויים שאינם משתמשים באינטרנט הם קשישים.
קשיי הוכחה
השופטת תמר בזק רפפורט מצאה את ההסדר ראוי והוגן והחליטה לאשר אותו. לדבריה,
אילו הייתה הבקשה נדונה לעומקה היו נתקלים המבקשים בקשיי הוכחה, בהם הקושי להוכיח קשר סיבתי בין הנזק הכספי בשל השימוש ב-144 להיעדרו של מדריך מודפס, כמו גם העובדה שבזק לא מתנערת מחובתה ומאפשרת למנויים לקבל מדריך לבקשתם.
היא אישרה גם את המלצת הצדדים לעניין הגמול ושכר הטרחה, וקבעה בהתאם כי המבקשים יקבלו 25 אלף שקל ובאי כוחם יזכו בשכר טרחה של 115 אלף שקל.
עו"ד אורלי בן-עמי, העוסקת בתחום התובענות הייצוגיות, מדגישה שהתביעה נגעה לפלח אוכלוסיה חלש יחסית - קשישים וחסרי אמצעים, שעבורם תשלום עבור שיחה ל-144 היא הוצאה מכבידה: "באישור הסדר הפשרה הבהיר בית המשפט שהתובענה הייצוגית הינה הדרך המיטבית להגן על זכויותיה הצרכניות של אוכלוסיה חלשה זו".
- לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן
- הכתבה באדיבות אתר המשפט הישראלי פסקדין
- עו"ד אורלי בן-עמי
עוסקת בתחום התובענות הייצוגיות
מומלצים