מבצע סלקום על גלקסי S5: התניה מבלבלת
החברה מפרסמת שהיא מציעה סמסונג גלקסי S5 במחיר מבצע, בהחלפת מכשיר ישן. אחד מתנאי המבצע קובע כי: "המחיר לאחר הנחה...תקף במכירת/שדרוג סים". המשפט העמום בעייתי, מפני שלמפעיל סלולרי אסור להתנות הנחה על מכשיר בהצטרפות לחברה. בסלקום מסרו: "זה מובהר בתקנון", אך לא מצאנו את תקנון המבצע באתר
סלקום פרסמה מבצע על סמסונג גלקסי S5 - אם תחזירו מכשיר ישן תקבלו אותו ב-2,490 שקל (ברכישה במזומן או עד 12 תשלומים בכרטיס אשראי). "כשנכנסים לפרסום, רואים באותיות הקטנות תנאים שמתפרשים כאי ניתוק זיקה בין רכישת מכשיר להצטרפות למפעיל", התלונן צרכן ל-ynet.
- אורנג': אופס, השארנו סעיף בעייתי בחוזה סלקום: חוב של 0 שקלים תפח ל-5 שקלים
- לא לקוח פלאפון ובכל זאת ניסו לגבות ממנו
ואכן, האותיות הקטנות של המבצע (על 500 מכשירים לפי אתר סלקום), כוללות שלושה משפטים, כשהמשפט השני הוא הבעייתי לכאורה, בשל התניה לכאורה שקיימת בו. התנאי מופיע כך, במשפט אחד: "המחיר לאחר הנחה כנגד התשלום החודשי בגין החזרת מכשיר ישן, תקף במכירת/שדרוג סים".
משפט שעמימותו מחוכמת
המשפט הזה מחוכם, כי הוא גרם לצרכן שפנה ל-ynet וגם לצרכנים אחרים שרוצים להחזיר מכשיר ישן ולקבל את הגלקסי החדש, להבין כי יקבלו את מחיר המבצע על המכשיר "במכירת/שדרוג סים". כלומר, שעליהם לעבור לסלקום לשם כך ולהיות לקוחות החברה.
ההתניה המשתמעת הזאת לכאורה, אסורה על פי חוק. משרד התקשורת אסר על חברות הסלולר לכרוך מבצעים על מכשירי סלולר עם החובה להצטרף כלקוח לשירותי השיחות של החברה. המטרה: שהמבצעים על מכשירים יהיו מיועדים ללקוחות כל החברות - בלי אפלייה - כדי לפתוח את שוק המכשירים לתחרות.
המשפט הזה מחוכם משום שהוא מעומעם: סלקום לא כתבו שאת מחיר המבצע על המכשיר ניתן לקבל "רק במכירת/שדרוג סים", כי אז זו היתה עבירה בוטה על החוק; מנגד, בחברה גם לא כתבו שמחיר המבצע על המכשיר ניתן "גם במכירת/שדרוג סים", מה שהיה מבהיר את המשפט והופך אותו לחף מבעיות.
העמימות הזאת היא שעלולה לגרום לצרכנים לחשוב שעליהם להצטרף לסלקום כדי לקבל את ההנחה. גם צרכן שמודע לחוק יצטרך לפנות לשירות הלקוחות/מכירות של החברה כדי לוודא שהחברה לא מתנה את המבצע בקניית סים שלה (הצטרפות לשירותיה).
הבהרה של המשפט הבעייתי, עשויה היתה להימצא בתנאי המבצע - בתקנון. באותיות הקטנות נכתב כי: המבצע הזה מיועד ללקוחות פרטיים ב"כפוף לתנאי המבצע", אך למיטב חיפושינו, תנאי המבצע הללו לא מופיעים באתר האינטרנט של החברה. לא הצלחנו למצוא את תקנון המבצע באתר. מה גם שגם אם היינו מוצאים את התקנון, הבהרה בתקנון גרידא, לא מספיקה כשבפרסומים ובאתר האינטרנט מופיע משפט כזה שעלול להטעות.
לא פעם ראשונה ולא רק בסלקום
לאחרונה, פרטנר השאירה סעיף בעייתי דומה בתקנוני מבצעי אורנג' על מכשירי סלולר. בסעיף נכתב כי: "הצעה זו (קניית מכשיר סלולר/טבלט במחיר מבצע), כפופה לתנאי הסכם ההתקשרות לרשת אורנג', לתנאי התכנית והנספחים להם וליתר מסמכי ההתקשרות כנהוג בפרטנר. את המסמכים במלואם ניתן למצוא באתר...מרגע שנחבר אותך לרשת ונקצה לך מספר טלפון לשימוש ברשת אורנג', תוכל להשתמש בשירותים שלנו, ותחויב בתשלום בהתאם לתנאי הסכם ההתקשרות בינינו, כולל תנאי תכנית התעריפים שלך".
בפרטנר מסרו אז ל-ynet כי הסעיף יוסר. כרגע, פרטנר מציעה מבצע תחת המותר 012 מובייל: "012 מובייל מזמינה אתכם להצטרף לאחת החבילות של החברה ואולי תזכו בסמסונג גלקסי 5S". המבצע הזה לכאורה לא מטעה צרכנים משום שעל פניו מדובר בזכייה - כלומר בקבלת מכשיר חינם שהיא הטבת הצטרפות ולא בהטבה על מכשיר. אבל כל האמצעים הללו של חברות הסלולר, כשרים או מפוקפקים, הן דרכים לעקוף את חובת ניתוק הזיקה.
מסלקום נמסר בתגובה: "כפי שמובהר בתקנון המבצע, ההנחה ניתנת כנגד החזרת מכשיר ישן גם ברכישת סים בלבד וללא תלות אם הלקוח רוכש/משדרג מכשיר".